Varmt vand på opvaskeren.

Jeg har længe tænkt på en ting... På taget af mit hus ligger der et par solfangere, så i sommerhalvåret har jeg let adgang til billigt opvarmet brugsvand. Og i vinterhalvåret opvarmes mit varme brugsvand med stokerfyr - formentligt markant billigere end opvaskerens varmelegme kan ? Ville der så ikke være en besparelse i at tilslutte min opvasker til det varme vand ? Eller er der en ulempe forbundet med det, som jeg ikke lige ser ?

Tag vare på det uerstattelige.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tilsluttet min opvaskermaskine til det varmevand, jeg har endnu ikke oplevet nogen ulemper. Jeg ved ikke hvad jeg har sparet idet den altid har været tilsluttet her.

Hilsen
Allan
Min opvaskemaskine (Miele) er også tilkoblet det varme vand. Min skoldningssikring på brugsvand er nu sat til 60 grader for at beskytte maskinen mod for høje temperaturer. Jeg har en solfanger der sørger for det varme vand hele sommeren. Udover at det sparer strøm til opvarming af opvaskevandet har det også haft den effekt at en opvask går hurtigere, da den ikke skal bruge tid på at opvarme vandet. Den begyndene afskylning i varmt vand må da også være mere effektiv end en i kold vand.
Men maskinen skal være forberedt for varmt vand. Det kan du læse om i brugsanvisningen.

/John

/John Jensen

Jeg er på ingen måde klog på opvaskemaskiner, men der er et par betragtninger jeg ville gøre mig:
Hvor ofte kører den?
Hvor meget vand bruger opvaskemaskinen?
Hvor meget af dette vand skal varmes op?
Hvor meget vand er der i røret frem til maskinen (hvor meget af det der kommer ind er faktisk varmt)?

En del vaskemaskiner kan fås forberedt til varmt vand (thermostatregulering af tilgang), men jeg har ikke set det på opvaskemaskiner.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg ved desværre også kun noget om hvordan den fyldes og tømmes. :I
Vandforbrug mm. kender jeg desværre ikke.
Men maskinen er en siemens på ca 7 år. måske en af jer kan anslå forbruget (ca.) ?
Maskinen kører mindst en gang om dagen - ofte to.
vandrøret mellem varmtvandsbeholderen (som står i kælderen) og opvaskeren, består af et ca. 6,5 mtr. langt pex rør (i rør)
De første 4 m. ligger det i isoleret betongulv m gulvvarme (vinter), og resten i mineraluldslaget på en kælderydervæg der er efterisoleret på indersiden.
Opvaskeren står på stueetagen og er tilsluttet under køkkenvasken, på røret der går videre op til blandingsbatteriet.

Jeg kender ikke prisen på det varme vand om vinteren, men jeg fyrer for ca. 25 - 30 kr. pr. døgn (112 m2 grundareal + 100 m2 beboet høj kælder + 50 m2 opvarmet garage)
Hvor stor en andel (kr.) der går til varmt vand ved jeg ikke ?

Solvarmen er jo gratis, pånær strøm til pumpen.
En varm sommerdag kan der let være 280 ltr 95 grader varmt vand i beholderen.
Har faktisk et par gange været nød til at tilbyde ungerne at jeg fyldte varmt vand i deres badebassin ;)

Jeg kan godt se at det er et svært regnestykke med mange ubekendte, men er der nogle af jer der tør gætte ?

Jeg kan ikke helt gennemskue regnestykket.

NB. prøvede lige at tappe varmt vand i et ltr. mål, fra blandingsbatteriet ved opvaskeren.
Efter kun to ltr. var vandet VARMT... Det overraskede mig faktisk lidt.
Jeg mener ikke at der har været tappet varmt vand for nyligt.







Tag vare på det uerstattelige.

Som udgangspunkt en god idé... men:
Den skylder i starten med koldt vand. Her vil du ikke opleve nogen besparelse, måske endda et tab især i vinter halvåret. Har hørt, at især æggerester på service er et problem, når det skylles af i varmt vand, da det gror fast. Men dette skulle være til at løse...

Men synes bestemt det er en god idé. Tror helt sikkert besparelsen opvejer de (få) ulemper der måtte være...
Annonce
Æg og varmt vand problematikken kendte jeg ikke til.
Om det helt er nok, ved jeg ikke... Men de første par ltr vand den skyller af med er jo relativt kolde. (dog 4 m. i gulvvarme om vinteren)

Det med den kortere opvasketid JohnJensen oplever, er jo bestemt også en fordel der er værd at medregne. :)

Tag vare på det uerstattelige.

Jeg kan tilslutte mig dem som har den på det varme, men den betragtning omkring hvor længe vandet skal rende inden det varme kommer frem den er ok.....
Det bliver så et halvtkoldt skyld første gang, og det varme vand i rørene når ikke at køle ned inden den tager vand ind igen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som jeg skrev har jeg nu i ca. 3 år kørt med varmt vand på maskinen, ca 55 grader varmt. Jeg har aldrig oplevet problemer med æg og lign. Alt vask bliver rent. Jeg bruger det billigeste vaskemiddel man kan få i Netto.

Med hensyn til vandforbrug kan dette nemt vises hvis du har en vandmåler til dit hus. Aflæs måleren, start maskinen og lad være med at bruge vand medens den vasker, aflæs måleren når den er færdig.

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis