solsort

en solsort har fået den glimragende ide at bygge en rede 2 meter fra døren på min overdækkede terasse.det er i og for sig godt nok,,men vi skal jo osse bruge den,den er bygget på under 1 dag så jeg nåede ikke at fjerne den og syntes det er en smule synd for fuglen at fjerne det fine arbejde,er den lang tid om at ligge æg og udruge dem?og bliver den generet af vi osse er der? og kunne den finde på at angribe/genere os så må den jo desværre væk
hilsen fuglevennen (Trods alt)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det nok mere solsorten der vil blive generet af dig, end omvendt ;-)
Det tager en måneds tid før ungerne er ude af reden, indtil da, vil de helst have lidt fred og ro. Hvis man kan gå stille forbi, plejer de ikke at blive forstyrrede, men hvis man stopper op, eller kommer for nær, flyver den ud med stort spetakkel.
Så hvis den ikke genere jer, vil den heller ikke genere jer.

Green

Jeg har flere gange haft en solsort til at ruge i mit brændehus, hvor også vandhanen sidder til udendørs brug ifm bilvask, terrasseplantevanding, ect.
Hver gang man stikker roen ind i skuret, flakser den dumme fugl, med megen gestalt, ud så vingerne på det nærmeste basker en i hovedet. Det vænner jeg mig sikkert aldrig rigtigt til!!!
Der kommer ikke noget ud af alle dens anstrengelser, idet katten som regel rydder redeindholdet når ungerne er tilpas lækre.
Jeg har med mega sort samvittighed fjernet reden flere gange dog før æglægning, men den fortsætter ihærdigt :(

Med venlig hilsen
ktm

Det er da glædeligt at solsorten godt vil bo hos dig.
De ligger på æg ca. 2 uger, derefter endnu 2 uger efter klækningen.
Du vil blive overrasket over ungerne, de er større end de voksne solsorte

Normalt lader de sig ikke forstyrre, så du skal bare bruge din terrasse som sædvanligt.
Og nej, jeg har aldrig hørt om en solsort der er angrebslysten...

MvH,

Bent.
jeg har nu heller ikke hørt om dræbersolsorte!!! tak for svarene,jeg tror den får lov til at blive
så kan vi da nyde fuglesangen :o)
Solsorten vil ikke angribe, men man kan få et ordentligt chock når den flakser forskrækket op.

Jeg har været ude for det samme på vores terrasse, men jeg fjernede reden. Det hjalp dog kun kortvarigt idet der gik omtrent fire millisekunder, så var solsorten igang med en ny rede samme sted. Den blev fjernet tre eller fire gange før kræet gav op. Formodentlig fandt den et sted få meter væk hvor jeg ikke lagde mærke til den, og så endte historien jo lykkeligt - medmindre en af områdets katte kom forbi...
Annonce
Så har den lokale solsort bygget rede en meter inde i brændeskuret. de første par dage var der en vældig larm hver gang vi gik fordi, men nu er hun fast på reden, og vi er ved at acceptere hinanden.

Solsorteunger hopper i øvrigt tidligt fra reden, så det er ikke sikkert at det er katten der har været på spil, de fordeler sig i buske i nærheden, og kan findes hvis du hører efter deres kalden.

Green

For lige at fortsætte historien - så har vi nu unger. Far og mor flyver lige fordi os når vi sidder og spiser på den overdækkede terrasse. Der bliver fodret ca. hvert 3. minut, så de har travlt.

Green

jeg besluttede at fjerne den,det er da ærgeligt når det går så godt med green´smen den fandt hurtigt et andet sted jeg har ikke set den siden
Så er første kuld åbenbart ude af vagten, og nu ligger hun igen på æg. I stedet for at genbruge reden, har de flytten den ca. 2 meter så den nu er 20 cm fra havelågen. Hver gang vi får gæster får de en fornærmet solsort i hovedet. Til gengæld kan vi nu tydeligt se de 5 blågrønne æg, med sorte pletter.
Regner med unger i løbet af ugen.

Green

Så er der 3 små grimme unger, og havelågen er blevet spærret af. Så må gæster gå den anden vej rundt om huset, og det tager de nok ikke skade af.
Vejret er ikke lige til at tage billeder, men da jeg kiggede til dem i går sad en af ungerne med en halv æggeskal på hovedet - troede kun at det skete i tegnefilm...

Green

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også