Taber vand i radiatorsystem

Hej alle,

Vi bor i et 2-plans hus med et 2-strenget radiatorsystem. Opvarmningen sker med et kombineret olie- og træfyr.

Imidlertid går der ofte hurtigt luft i radiatorerne på vores 1. sal, hvilket jo gør det en smule koldt om vinteren.

Jeg håber naturligvis ikke at der er hul i systemet et eller andet sted, men man kan vel aldrig være 100% sikker.

Vi har en åben ekspansionsbeholder på omkring 20 liter, som sidder på loftet af vores tilbygning (hvor fyret også står). Ekspansionsbeholderen sidder i ca. samme højde som radiatorerne på 1. sal. Overløbet ligger kun lidt højere end radiatorernes øverste højde. Rørerne til ekspansionsbeholderen kommer fra et punkt lavere end radiatorerne på 1. sal.

Er der nogle der har et bud på, hvordan jeg bedst løser mit radiatorproblem?

M.v.h.
Morten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En større ekspansion (40 L) og hæve den så den er så højt som muligt. Hvis det ikke kan lade sig gøre , så er der en anden mulighed, nemmelig at få tryk ekspansion på og koble din brænde kedel på systemet med en veksler, så kan den åbne ekspansion sidde i fyrrummet og så er en 20 L rigeligt.
Det var også sådan noget jeg havde tænkt på.

Forresten: Jeg glemte at nævne at vi har ca. 50 m2 gulvvarme og 6 radiatorer på anlægget.

Jeg har mulighed for at hæve ekspansionsbeholderen. Dvs. jeg skal sløjfe den gamle og købe en ny, som jeg sætter op i tagryggen over 1.-salen.

Jeg tænkte på sådan en her: http://www.lavprisvvs.dk/shop/aaben-ekspansionsbeholder-243212p.html

Hvordan skal den monteres? -- Er det fint bare at montere den med pex-rør, for så kan jeg bare føre det op fra skunken på 1.-sal (og afløb retur igen med pex-rør).

Der behøver vel ikke være cirkulation gennem ekspansionsbeholderen som der er lige i øjeblikket? -- Det er da et enormt varmespild, selvom den er isoleret...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis