Gips, genbrug af forskalling

Er i gang med at gøre klar til et nyt køkken. Har nu væltet det meste (se billedet), men er i tvivl om jeg skal vælte skråvæggene også.

Kan man sætte gips direkte på den eksisterende forskalling på skråvæggene?
Skal der dampspærre under?
Hvordan hulen undgår man at gennemhulle dampspærren, når man skruer gipspladerne på?

Mange tak for svar - og for et godt forum.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at forskalle på brædderne efter mål på dine gipsplader. Dels giver det dig muligheden for at rette op på evt. skævheder i væggen (ligner en gl. pudset væg på peddigrør du har fjernet) og såfremt du opsætter ny dampspærre penetreres denne kun af skruerne til forskallingen, som ved hver skrue klemmes tæt. Hvis du bruger 1" forskalling kan du ex. vælge at bruge 3,5x25mm gipsskruer. Herved er du sikker på ikke at gå igennem plastikken. 

Husk at tjekke om der i forvejen ligger en dampspærre i konstruktionen (tror det dog ikke udfra billedet), da der under ingen omstændigheder må forekomme to af slagsen. 

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror også udfra billedet at der er tale om en pudset væg på siv. Dermed har den gamle pudsede væg fungeret som dampspærre, og det er derfor vigtigt at du laver en ny dampspærre.
Du ligger dampspærren inderst, derefter forskalling og så gipsplader (2 lag). Træværket skal være meget lige hvis du vil opsætte uden ny forskalling.
Ved du hvad der ligger under de eksisterende træbrædderne af isolering?
Hvis der kniber med pladsen, kan du hive træbrædderne ned, for så at sætte forskalling direkte på spær. Du skal dog være opmærksom på at der kan falde en del isolering ned når du tager træpladderne af, og det er ikke sikkert at det er så nemt at få op igen(uden at bruge ny isolering).

Mvh You Can Do It!

Tak for svarene. Der ligger et ældre lag rockwool bag brædderne indenunder, hvorefter der kommer tegltag. Jeg overvejer stadig at rive det hele ned. Er der nogen, der ved hvor meget isolering man skal lægge under, hvis man laver nyt? Jeg vil helst ikke miste plads, da køkkenet ikke er så stort. På den anden side kan man lave det ordentlig, hvis man går helt ud til teglstenene.
Hvis vi er i kategorien at lave det ordentligt, altså med den isolering som skal være, hvis det var et nyt hus, så er det af med gamle brædder og isolering. På med ny isolering 200mm husk ventilation over isoleringen ( altså ikke noget med at isolere helt ud til taget). Dampspærre, og herefter yderligere 50mm isolering, sidst forskalling og gips. Det kræver jo noget mere plads, og det er jo ikke sikkert, at du er villig til det, når køkkenet ikke er for stort i forvejen.
Jeg vil opbygge mit gipsloft som vist på tegningen (drawn to scale).

Brædderne og spærene er de originale. Der lå noget gammel papiruld og rimelig sammentrykket isolerinsuld ovenpå og brædder og spær var pudset nedefra.

Først hev jeg det gamle puds ned, og fjernede all de gamle papsøm.

Så sætter jeg isolering op mellem spær, jeg har købt rockwool flexibatts. Hvis de kan holde sig selv er de jo fint, ellers ryger der noget ståltråd på. Derefter kommer der dampspærre, så trælægter på tværs af spærene med Center til center afstand på 30 cm. Mellem disse trælægter lægger jeg 45 mm rockwool, og derefter 2 lag gips.

Ovenpå brædderne har jeg lagt først et lag diffusionsåben vindpap, og derefter 100 mm rockwool.

Hvis du vil bruge en lignende metode skal du være opmærksom på at der skal være 50 mm (mener det er minimum) mellem din rockwool og dine tagsten for at sikre ordenlig udluftning.

Mvh You Can Do It!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis