lys tal handikap

hej er der mogen der ved hvordan man regner lystal ud på en båd .som i ved har jeg en bæltbåd der er bygget som en spisgat der er 30 f lang 9f bred 5f dyb
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lystal er ikke bare et målebegreb, men også erfaringer fra sejladser,jeg ved faktisk ikke meget om det, du burde nok henvende dig til din nærmeste sejlklub.
Du kan også prøve kræfter med andre oldtimere  gennem DFÆL.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af renek den 07-10-2008 19:38
hej er der mogen der ved hvordan man regner lystal ud på en båd

Dansk Sejlunion har en handicap måleregel som kaldes DH2007 som du kan læse om i denne pdf-fil. På denne side kan du læse mere om reglen og på www.websejler.dk kan du beregne bådens handicap (under Både->BeregnNyBåd), når du har de rigtige mål (til det skal du læse DH2007).

LYS-tal er så vidt jeg ved et erfaringsbaseret tal beregnet på basis af flere kapsejladser.

WS
Winstonsmith har ret,
lystal er en erfaringsbaseret måleregel hvor der blev kigget på kapsejlads resultater, og hvor oneoff både som regel får sat et lidt for højt tal.
De skulle jo nødigt vinde alt for meget :)
(Lystal=tid på tid)
I DH reglen (tid på distance) er det bådens mål der afgør bådens sømiletid, og i tilgift kommer der et ikke særlig præcis lystal.
Sverige opdaterer deres liste, da deres sejladser er efter lystal, og jeg tror DH kigger lidt efter dem.
Så det med lystal er ikke noget man lige regner ud........

MVH
hej de andre både jeg har set af typen der liner min båd så som spisgatter og andre der er 30 f har lys mellem 100-106
hilsen rene

Du må mene mellem 1 og 1,06.
Da lys-tallet bliver ganget med sejltiden for at udligne forskellene på bådene, ligger tallene og svinger omkring 1.
Min Bianca 27 ligger i den lave ende og har et lystal på 0,97 og hurtige 30 fodsbåde ligger omkring 1,08 og 1,15
Om styrbord Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg ved at flere sejlklubber har en måler tilknyttet, f.eks. Brøndby Havn hvor jeg havde båd førhen.
De kommer simpelthen og måler ens sejl og båd og den skal ligge på land så de kan se køl og skrogfacon.
Og de udsteder så et målerbrev. De lykkedes mig dog aldrig at få målerbrev på den tidligere båd vi havde - måske fordi det var en lidt sjælden båd i Danmark.

Men er der ikke nogen steder man kan se "standartbåde" de må jo have samme lystal??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Båddatabaser med lystal

http://www.websejler.dk/default.asp
http://www.udkik.dk/app/yylist.jsp
http://www.sailguide.com/

God fornøjelse Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej jeg kan ikke finde nogen båd der har samme mål som nin for den er bygget på klamp i 1887 som sillebåd den kalles bæltbåd den enes som jeg har fundet som har spis agter er rylen i kerteminde der er rigget med gaffel sejl  min er rigget morcomi(bermudarig de andre har flad agter
hilsen rene

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis