Retning på trægulv Nif 295 28-09-2008 09:31 Er der bestemte "regler" for hvilken vej man vender sit trægulv ? 15 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lars ON 3102 2770 28-09-2008 10:20 nå spøg til side. Udover ovenstående guldkorn, så plejer det at give mest harmoni, hvis længderetningen på gulvbelægningen følger rummets længderetning. Men hvis rummet ikke har en alt for entydig længderetning kan man jo også vælge at tage hensyn til andre forhold som eks. hvor det primære lysindfald kommer fra eller den primære gangretning, så længderetningen på belægningen følger disse i stedet.
Rustkongen 573 9210 28-09-2008 10:26 det skal vel ligge på langs af bygningen så du kan fortætte i andre rum skal det ikke? og på tværs af strøerne
marquis 78 3500 28-09-2008 10:54 Jeg spurgte engang en gammel tømrer, han sagde: Du lægger altid gulvet (længderetning) i den retning som vejen udenfor dit hus går... Annonce
Nif Trådstarter 295 28-09-2008 11:30 Ja der er ingen strøer, så den var nem nok. Huset er alm. af bygning ;o) Det er 3 gange længere end bred. Min mening var langs kippen, altså med gåretningen. Men bliver mødt med modstand om lysindfald osv. Når man står i køkken/Allrum og kigger ned gemmen noget af huset, møder man stuevæggen 20meter væk. Så siger de at det ikke vil være pænt at følge gulvet, og derfor hellere skal ligge på tværs. Tænke bare om der var en regl for dette. Så havde den jo været lukket
Rustkongen 573 9210 28-09-2008 11:43 Skrevet af marquis den 28-09-2008 10:54 Jeg spurgte engang en gammel tømrer, han sagde: Du lægger altid gulvet (længderetning) i den retning som vejen udenfor dit hus går...Hvaså hvis man har en hjørnegrund??
Lars ON 3102 2770 28-09-2008 11:54 Skrevet af marquis den 28-09-2008 10:54Jeg spurgte engang en gammel tømrer, han sagde: Du lægger altid gulvet (længderetning) i den retning som vejen udenfor dit hus går...Den holder da vist kun hvis husets længderetning er parallel med vejen. Til eksempel ligger genboens hus i en skrå vinkel på vejen, hvis han skulle have fulgt tømrerens råd skulle alle gulve ligge på skrå i alle rum i en vinkel der ikke engang var diagonal.
Mr Calle 378 7470 28-09-2008 11:58 Ville da umiddelbart mene, at det er pænest at kigge på lige lange linjer som løber ned mod væggen, i stedet for en masse linjer, som ligger på tværs. Vil da mene, at det er mere forstyrrende. Kan du ikke få en til at lave en 3D tegning? Det kan måske meget godt illustrere de to forskellige synsindtryk.
Buch 416 8940 28-09-2008 12:05 Jeg kan ikke sige mig fri for at blive lidt desorienteret, når jeg ser et gulv der vender "forkert". "Forkert" er måske et forkert ord, men der er en traditionel "naturlig" retning på et gulv, bestemt af husets konstruktion. Et gulv skal vende så det ligger vinkelret (på tværs) af den bærende trækonstruktion i huset, altså vinkelret på gulvtømmer eller spær. Spørgsmålet bliver jo kun aktuelt i moderne huse med en eller anden form for undergulv. Var det i et gammelt hus ville man ikke være i tvivl, gulvplankerne ligger altid og naturligvis vinkelret på gulvtømmeret - også selv om huset ligger med gavlen ud til vejen. "Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."
LDS Tip Automatisk tip Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her