Defekt printplade på harddisk. Data ok.

Hej, jeg har lavet en bøf... da jeg tog en harddisk ud af et billigt kabinet, så fik jeg skrabet printpladen på disken. Ledningerne til motoren blev revet af og disken virker ikke mere. Selve skiverne indeni må formodes at være tiptop i orden, og nu vil jeg gerne have fat i data på dem.

1) kan evt. lodde de fire ledninger (støm til disken) som er røget af, men min kolbe er for stor til det job. Kan man få en miniloddekolbe til 1-2mm præcision?
2) Læste en anden tråd, at man kan finde en identisk harddisk og bytte printpladen. Er det muligt? I så fald efterspørger jeg hermed ny eller gammel IBM Deskstar 7200 20,5GB (model: DPTA-372050)
3) Link til firma, som kan fikse sådan noget? Jeg søgte lidt på nettet, men det virkede mest til at være nogle der kunne genskabe data fra diske, som der dog kunne læses fra, men hvor partitionstabellen var røget, eller fysiske fejl, som gjorde disken ubrugelig. Det har jeg ikke brug for, da data som sagt burde være ok.
4) Venligst ikke noget med "du skulle da bare tage backup" for jeg var netop ved at lave en backup af mine forældres data fra deres gamle computer... det virkede derfor lidt tragikomisk at at den store supporter skulle stå med en defekt disk i hånden få sekunder senere.

Med venlig hilsen
anders
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Tillebeck

Det lyder ikke godt. Det er en lille hardisk du har, men jeg fornemmer at du ikke ønsker at skifte harddisk.

Jeg ville se om jeg kunne lodde strømforsyningsledningerne direkte på harddiskens "print", men jeg ved ikke om du kan komme til strømtilslutningerne på harddisken.
Hvis du vil gøre det, skal du afisolere strømstikket fra CPU strømforsyningen, og lodde de rigtige ledninger direkte på, der hvor de har siddet før. Det er vigtigt at det er de rigtige ledninger, der sidder de rigtige steder!!

Problemet er at det måske også kræver en tynd loddekolbe.

Jeg tror du har ret med hensyn til at harddisken stadig virker.

Benfriend

Hej Anders

Ja det er altid surt, når ens bedste intentioner går den gale vej.
Hvor stor er skaden? Er det "kun" printbanerne som er revet over?? eller er der noget mere som er knækket eller revet helt i stykker?
Jeg arbejder selv på et elektronikværksted, hvor reparation af print mv. er noget jeg jævnligt foretager. Send mig evt. en PB:

De muligheder du selv nævner er alle mulige.
1) reparationen burde være mulig, hvis du kan finde det rigtige værktøj og/eller det rigtige computer/elektronik værksted.
2) Løsningen med at tage et print fra en anden disk bør også virke, men det kan måske blive svært at finde den rette model (troede selv at jeg havde én disk liggende, men det var en anden 20GB IBM model )
3) en dyr løsning = vigtige data.
4) "rigtige mænd tager ikke backup - men de græder ofte " - det er altid nemt at være bagklog men uheld sker - selv for den bedste

Mvh. Mogens


Hvis du mener du kan komme til at lodde ledmingerne på printet, så er det en mulighed. Det er svært, når man ikke kan se problemet ved selvsyn.

Under alle omstændigheder vil jeg, udover en meget lille loddekolbe, anbefale en glashårsbørste (ca 90 kr). Den er eminent til at rense printbaner mm inden lodning, så der kommer god hæftning i første forsøg. Find evt nogle gamle elektronikstumper, radio, computer, harddisk etc, der har lidt lighed med din disk, som du kan øve dig på et par gange inden det går løs for alvor. Det er ikke sikkert der er så mange chancer at gøre med.
Har du mulighed for at få en erfaren loddekarl til det, så vil jeg anbefale det. Til slut vil jeg anbefale, at di i stedet for at sætte den sårede harddisk tilbage i computeren brugeret USB-kabinet til en ekstren harddisk. Det gør det hele meget lettere at arbejde med uden at skulle makke rundt inde i PC'en, men i stedet ha det liggende på bordet. Sørg for at have tilstrækkelig ledig diskplads på den raske disk til at flytte det hele i en omgang. Flyt en mappe ad gangen (gerne med undermapper i). Det går hurtigere og reducere risikoen for fejl i læsning/skrivning.
Good luck.
Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej alle
Tak for de hurtige svar!

Benfriend -> Det er desværre ikke strømmen til hele disken. Der er ellers rimelig god plads til at lodde. Det er et lille fladt kabel, som løber fra printpladen og til selve motoren, der får skiverne til at spinne. Der er også fire ledere i dette flade kabel, men med noget mindre indbyrdes afstand.

Chr -> tak for tips. Mon ikke Brink elektronik i København ligger inde med sådan noget? Jeg kan svinge bilen forbi og spørge. Og ja, det skal tilsluttes med USB. Efter at verden er gået "bærbar" så er 3½" enheder blevet en tand besværlig at slutte til ;-)

Hawkeye67 -> Se, det lyder interessant! Jeg kunne ikke lige finde knappen til PM, så du får min mail "anders tillebeck dk". Du kan få rødvin, penge, date med vores søde receptionist. Bare sig til!
- Det drejer sig om et lille kabel med fire ledninger i. Kan man præcisionslodde, så antager jeg at det en smal sag.
- Der er også en lille "dimmer" på ca. 1mm der er faldet af (kan desværre ikke være mere præcis), og den kan betyde alt eller intet. Satser på intet.

Har også forsøgt at skrive til
http://hardwareoprydning.frac.dk/ som har to af netop denne engang så populære disk til salg. Hvis altså ikke, at det er en gammel side, som har fået lov til at leve... nu må vi se, hvad de svarer.

Disken rummer en del af mine forældres billeder. Og jeg ville gerne bruge nogle af dem til et diasshow til et snarligt bryllup og navnefest i familien. Ellers er der ikke det store på den.

Hilsen Anders
Jeg ville nu også satse på en lodning. Og så sikkerhedskopiere hurtigst muligt og gemme disken langt væk evt. på lossepladsen bagefter.
Får du problemer ligger der en forretning inde på Frb som kan sende disken på laboratorie (det skal man desværre hvis man skal have selve datapladen ud), hvor de kan hente data til dig. Det koster dog i nærheden af 3-5.000,- for en enkelt disk.
Annonce

men inden den ryger til lossepladsen

skal den have en tur med mukkert eller en stor hammer

DEN SKAL SMADDERS.???

så er der ikke nogen der gemmer harddisken i lossepladsen.!

 

Jeg har lige loddet et usb - digi TV dims... det kan selvfølgelige lade sig gøre og du kan da få en tynd loddekolbe. Men det kan også være en dyr dims for du skal kunne lodde uden for stor varme.
Jeg ved at biltema i Næstved sælger nogle hvor du kan regulerer varmen.. prøv at se på dem.

f.eks. denne hvor du kan skifte stift.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Alternativt så ved jeg at IBAS laver den slags professionelt. De tager et custom print og sætter på din disk og henter de data ud som ligger på pladerne.

Jeg ved ikke hvad det koster, når de ikke behøver åbne disken i et støvfrit rum. Men det skal vel nok være et par tusinde.
Goddag,

nu må jeg træde til som en elektroknikfagtekniker:=)

Det lyder da ærgeligt med din harddisk . At få fat på en lodde kolbe er ikke det største problem , man kan få en tynd , en meget tynd loddekolbespids , det koster bare lidt. Har du loddet før? Jeg har erfaring fra fladekabler at visse typer er ikke velegnet til blive varmet op for meget . Hvis man opvarmer printet for meget , så risikerere man også at ødelægge mere end man havde hensigt til. Det er ikke løgn:D

hvor i landet er du fra? måske kunne vi finde ud af noget

På forhånd tak :)

Sagen er lukket med success

Skrev til IBAS efter forslag fra Cyberguyen, det kostere kr. 9.000,- De forholdte sig slet ikke til, om det kunne loddes. Og det kunne det, ED Service-Center i Roskilde loddede det på ca. 15minutter til en brøkdel af prisen! Så billederne er reddet og alle er glade.

Tak for alle indlæg og tilbud.

Hilsen Anders
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis