Regler for støjniveau?

På nabogrunden er man ved at opføre omkring 20 lejligheder (2 plans bygninger). Vi er ret generet af det, for arbejdet starter hver dag omkring kl. 6 - ofte før - og fortsætter typisk til kl. 21...enkelte gange til kl. 23:30. Vi er sågar blevet vækket om natten, når de kommer i lastbiler læsser materialer af (foran vores soveværelsesvindue). Forleden vågnede vi kl. 3 af den årsag.

Er der nogen regler for hvornår man må arbejde/støje i et beboelsesområde/villakvarter? Jeg bor i Høje-Taastrup kommune, hvis det gør nogen forskel.

Mvh. AllanE
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lastbilerne der læsser varer af tror jeg du får svært ved at gøre noget ved, men der findes støjgrænser for virksomheders arbejde. De er vejledende så umiddelbart er der kun en mulighed og det er at klage først til kommunen og derefter Miljøstyrelsen. Du kan finde grænserne og tiderne på døgnet her:

http://www.mst.dk/Stoej/Stoejgraenser/

Men det kræver jo ligesom at du har et mål på at grænserne er overskredet og det kan være svært at bevise. Derfor skal kommunen ofte først ud og observere og måle overskridelserne før de kan gøre noget.

Derudover kan der være fastsat mere faste støjgrænser i kommunal- og lokalplanerne for området, men så skal du finde dem på kommunen(s hjemmeside).
prøv at lege en støjmåler (decibel måler.!
Inden du når at klage og klagen er behandlet, er byggeriet færdig.!
Tak for svarene!

Planen er vist at byggeriet skal være færdig i december/januar, men jeg gætter på/håber at de er færdige med den støjende del indenfor de næste måneder. Du har sikkert ret, StenKrog, at det går langsomt med en evt. klagesag og ikke nytter noget alligevel. Jeg tror nu ikke jeg vil gå så langt som til at klage til kommunen, men først snakke med byggefirmaet. Men det er meget rart at vide om der er nogle regler på området før jeg snakker med dem.

Nå, nu starter de pladevibratoren derovre - glassene klirrer i skabene igen

Mvh. AllanE
Jeg kan seriøst godt forstå dig, jeg ville selv blive idiot af det.

Det er altid værst i starten af byggeri, hvor tunge maskiner skal arbejde. Senere hen, er det kun slagpistoler og borhamre der larmer vild og voldsomt.

Citat fra AllanE

Tak for svarene!

Planen er vist at byggeriet skal være færdig i december/januar, men jeg gætter på/håber at de er færdige med den støjende del indenfor de næste måneder. Du har sikkert ret, StenKrog, at det går langsomt med en evt. klagesag og ikke nytter noget alligevel. Jeg tror nu ikke jeg vil gå så langt som til at klage til kommunen, men først snakke med byggefirmaet. Men det er meget rart at vide om der er nogle regler på området før jeg snakker med dem.

Nå, nu starter de pladevibratoren derovre - glassene klirrer i skabene igen
Der er helt klare regler for støjniveau, også ved midlertidige aktiviteter som byggeri.

Klag til din kommune. De skal gøre noget ved det, men selvfølgelig er det også ferietid pt. VI tager klager seriøse og hurtigt. Måske kan man ikke få dem til at støje mindre i den "korte" periode, men man kanihvertfald forsøge at få dem til at støje i et mindre tidsrum. Typisk vil man give lov til tidsrummet typisk 7-18, og det mindsker i det mindste generne lidt.

Jeg synes altså, du skal ringe til Miljøafdelingen.

Rikke, der selv sidder med sådanne sager indenfor det offentlige

s3it

Vi har lige lavet et projekt færdigt, der blev udsat 14 dage pga. støj. Det var overboen, en revisor, der ikke ville have nogen form for larm. Så vi pakkede sammen igen og kunne komme når han havde ferie!!
Hvordan han fik det trumfet igennem ved jeg ikke.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Kontakt byggepladsen (lederen) -eller den rådgivende ingenør på projektet ! -og forlang at dit problem -hvis det ikke løses omgående -skal tages med på sikkerhedsmødet !

Det plejer at have en forbavsende effekt !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det er ufattelig svært at sætte en lyddæmper på en pladevibrator, eller på en borhammer.! eller på en opbrydningshammer.

Arbejder til daglig på byggepladser, og når naboer har klaget over støj, har der ikke været de store muligheder for at gøre noget, andet end at give naboerne et sæt høreværn..!

Det er pisse træls, men sådan er det nu engang.

Citat fra shortcut

Kontakt byggepladsen (lederen) -eller den rådgivende ingenør på projektet ! -og forlang at dit problem -hvis det ikke løses omgående -skal tages med på sikkerhedsmødet !

Det plejer at have en forbavsende effekt !
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis