Terrasser i bakken??

Vi har lige købt nyt hus, som ligger på en grund hvor delen bag huset er en stor lang bakke... Vi vil derfor gerne forsøge at udnytte de m2 som ligger gemt der. Derfor vil jeg lige hører om der er nogen som har erfaring med at lave faste terrasser i sten op og ud af sådan en bakke??

Der bliver jo en vis belastning på den mur som skal holde jorden...

Planen er at lave forskudte terrasser med stier og trapper mellem. Nogle terraser skal være med lidt blomsterbede, andre skal være solterraser. Kunne også godt forestille mig en terrasse til drivhuset.

Men hvordan bygger man disse terrasser, så det kan holde??

Alle forslag, links eller gode råd modtages med kys hånd...

Tak,
Anders

Med venlig hilsen

Anders

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Anders
det er noget af et projekt du skal igang med. det første du skal finde ud af er hvor højt murene vil blive, er afgørende for trykket, hvis de er under en 1/2 meter er problemet ikke ret stort.
hvad vil du bruge som mur, alm. kampesten, super 8 beton sten, banebjælker,
ja der er mange muligheder.
jeg bor selv på et bjerg(bakke) har lavet mur på ca. 1 meter for at holde på jorden.

bjergmanden:o :twisted:
Murerne kommer til at variere fra nogt der ligner en halv meter til nok 2 meter i højde... Jeg vil lige prøve om jeg kan finde nogle billeder, som viser lidt om hvad jeg mener.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil eller kan bruge... Har godt set de der smarte mursystemer fra Betongruppen, men noget siger mig at det langt fra er billigt - og jeg kan godt lide at det bliver godt og billigt, hehe.

Jeg havde måske tænkt lidt over om evt. man kunne bruge fundablokke som så enten skulle pudses og males eller dækkes med natursten eller noget i den stil. Men gamle banebjælker kun også være ret smart, det ville bestemt give et ret rustikt look - hvor kan man købe sådan nogle???

Med venlig hilsen

Anders

banebjælker du skal nok prøve at ringe til stationsforstanderen, bjælkerne er ofte lavet af eg og der er impregneret med noget olie. Hvormange kvm mur bliver der tale om?
jeg kan også foreslå nye rundstokke, ca 14 til 16 cm i diameter, de skal våre af fyrtræ og impregneret A. d.v.s. gennem impregneret. stolperne graves ca. 60-70 cm ned i jorden og stilles i en vinkel på ca 80-85 grader.
hvis det er en lang strækning bindes de sammen. Går du ind for rundstokke løsningen kan jeg være behjælplig med dem fra udlandet. dog kun hvis der er lidt mængde på. jeg bor ikke i DK men i øst EU.
håber at det er noget du kan bruge.
bjergmanden
Nu har jeg kigget en del på det og selvom det ser pænt og rustikt ud med bane-bjælkerne så har jeg læst mig frem til at de er temlig giftige... Så den løsning er valgt fra.

Jeg har derfor nok betemt mig for at lave muren i 23cm fundablokke med armeret beton... Så skal væggen endten pudses, vandskurres eller "beklædes" med natursten. Men alle steder jeg læser skal væggen/muren have et fald ind mod jordren på minimum 12%

Men jeg vil jo gerne have muren til at være lige - ret op og ned... Kan jeg så evt. bare støbe en kile bag ved med det rette fald/ vinkel??

Med venlig hilsen

Anders

der vil være ok at lave den lodret, M E N du skal have nogle gode støtter på bagsiden. husk at når jorden fryser så udvider den sig og giver et stort pres på muren.
du skal have en god sokkel, ca. 70 cm ned. det vil være mit råd.

når du så er klar med muren kan du jo opsætte Ja. se min hjemmeside. www.havehuset.eu


hel med murprojektet
Annonce
Hvis dine mure skal være krumme, med runde terrasser, så er det ikke så vigtigt med hældningen, Men hvis de er helt lige kommer der et meget stort tryk på midten af muren.

Green

Citat fra green

Hvis dine mure skal være krumme, med runde terrasser, så er det ikke så vigtigt med hældningen, Men hvis de er helt lige kommer der et meget stort tryk på midten af muren.


Så skal jeg jo bare lave nogle flotte lodrette murer som slår nogle sving...

Nej pjat, hvordan laver jeg tilstræklig støtte bagpå?? Og det kunne da også være smart med en stor bue, hvor terrassen "kommer" ud i haven.

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også