ALB-Ventil Avensis

Hej Experter!!

Er der en der kan fortælle mig hvor ALB.ventilen
sidder på en Avensis st.car fra 2000

Vh Henrik
Hej Experter!! Er der en der kan fortælle mig... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har skiftet hjulcylinderen i bag. Bakkerne skulle være lagt så langt ud som de skal, synsmanden sagde håndbremsen var helt fin. Synderen har noget at gøre med ALB på den ene eller anden facon. Men hvordan systemet er skruet sammen på netop vores Corolla aner jeg ikke. Forhåbentlig kan vi snart få den op, så jeg kan få set på det. Hvem ved, måske er jeg så heldig at det ikke er ventilen i motorrummet den er gal med, men hvad end der virker på venstresiden af bagakslen.

Da vi skiftede bakker og tromler i bag, kunne vi se at højre side var slidt helt ned så den bremsede på sålen (stål mod stål), så jeg tror det har været et problem et stykke tid, hvis højre side har skulle kompensere for den venstre ikke bremsede nok.
Ser lige med her også. I en anden tråd bad jeg om hjælp til mont. af sporestænger på Carina e. Jeg skal til også til omsyn på grund af for lang bremsepedal vandring. Synsmanden sagde at det var fordi alb ventilen sad fast. Kan det passe det han siger?

M.v.h. E. N. Nielsen
Eller luft i systemet, eller bakker der ikke ligger til
Bakker ligger til som de skal. Så er der kun luft i systemet. Har læst et sted, at det måske også kan være fordi, at skiverne var løse sidste gang jeg luftede ud foran. Så skal man så enten lufte ud med hjulet monteret, eller skrue skiven fast.

M.v.h. E. N. Nielsen
Annonce
Bløde bremseslanger kan det også være, har du løsnet håndbremsen i kablet, inden du lagde bakkerne til?

Har aldrig haft problemer med at lufte ud med "løse"skiver, bare man gør det rigtigt.
Hmmm... bløde bremseslanger. Er det ikke sjældent det sker. Vil de ikke begynde at få revner inden da?

M.v.h. E. N. Nielsen
Opdataring på vores fine Corolla med ALB ventil.

Min bror kom forbi i går, og vi tog på roadtrip nordpå. Det viser sig da min bror spurgte hans daværende kæreste om at blive hans kone, vidste han ikke at hun var datter af en troldmand. Da vi kom op til sagte troldmand og fik røven af bilen op i luften kunne vi ikke se hvad problemet var. Indtil han begyndte og pege på noget der sad fast på bærearmen med en fjeder, og snakke noget jeg tror der var nordjysk. Dimsen han pegede på havde en gummi "sok" omkring. Da vi fik den af så vi en masse rust, to blå "spidser" der stak ud af noget der havde 4 bremserrør forbundet til den. Dette må have været sagte ALB ventil gætter jeg på. Jeg var til lige præcis ingen hjælp ud over at holde lommelygten og stille en masse dumme spørgsmål, men hvad gør det når man har en troldmand. Den ene af de to blå "spidser" der stak ud sad fast da han prøvede at bevæge dem. Efter en masse WD-40 og noget mere mumlen på nordjysk fik han den "spids" (som jeg tænker er en ventil?) til at bevæge sig, ved at bruge et snedigt trick med en polygrib tang og en gevindstang han satte i mellem så han kunne trække den kontrolleret og helt lige ud, uden at den ville blive trukket over eller knække. Efter dette fik vi smurt dem, renset rust af, sat splitten tilbage i den hvide plastik pind der skulle gå op og trykke på de to ventiler når der kom mere vægt i bagenden af bilen. Troldmanden smurte det hele med noget kobberfedt for at kunne holde fremtidig vand ude, satte gummihætten på igen. Det skal siges at den måde den gummisok er monteret på, gør at al det vand der kommer op på den side af bærearmen kan rende direkte ned i sokken hvis den ikke er fuldstændig tæt. Den er formet som en af de der stof ting der holder golfkøller pæne, bare i gummi.... så hvis det ikke er helt tæt fungere den som et basin der holder vand direkte på de dele der har lyst til at sidde fast.

Efter behandlingen kørte vi til syn, for selvfølgelig at finde ud af vi var gået EN dag over tiden for et omsyn... Så det var et fuldt syn igen. Denne gang gik vi igennem med nød og næppe bag driftbremsen bagi (når den har kørt en måneds tid tager jeg forbi en synshal med lidt basser bare for at se om det er blevet bedre efter noget kørsel). Men selvfølgelig var der på den måned fra det første syn, til dette syn kommet et lille bitte hul i udstødningsrøret lige før bagpotten der gjorde at den dumpede på emission. Vi tog bilen til syn i det norjyske, hvilket nok var skyld i at synsmanden var så smadder rar. Efter vi prøvede at måle emission mens jeg lagde på ryggen og holdte et stykke pap mod det lille hul, målte han igen og den gik igennem til UG. Bilen gik igennem syn på den betingelse at vi ordnede det lille hul, hvilket vi fik fikset med noget udstødningsreperationspasta, genialt koncept.

Undskyld for den lange væg af tekst, og tak for de mange svar. Det hjælper virklig når man som komplet amatør står med et problem omkring en bil man ved der kan køre 2-4 år endnu. Havde jeg sendt den til kvikpot er jeg ikke i tvivl om, jeg var kommet af med 4-5000kr. Hvilket er lige i overkanten for en bil der kostede 10.000.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis