Indvendige Shimano Nexus 7 gear - lavere gearing?

Hej med jer. Har for nyligt købt en MBK concept cykel med indvendige gear (Shimano Nexus 7) og rullebremser.

Jeg er rigtig glad for den - eneste problem er dog at jeg bor et sted med rigtig mange bakker og jeg kunne godt tænke mig at specielt 1. gear er lettere at træde ned i pedalen (lavere gearing).

Jeg har forsøgt at læse mig frem til mulige løsninger - og så vidt jeg lige kan finde frem til er den eneste løsning at bytte tandhjulet/gearhjul? på baghjulet til én som er lidt større.

1) Har I andre løsningsforslag?

2) Hvis jeg skal bytte tandhjulet - spørgsmålet er så hvilken størrelse jeg behøver.. Som det er nu kører jeg næsten altid i 1-2-3-4-(5)- gear.
6-7 gear kommer kun i gang ved fuld knald på "ned af bakken". Antal tænder på klinge/tandhjul forrest 46, og 19 tænder på tandhjulet bagerst.

3) Jeg skal vel også have en ny (længere) kæde på?

Glæder mig til at høre fra jer 


  /Simon


Simon Trabjerg
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo også skifte det forreste tandhjul til et mindre, så skal kæden være kortere.  

Men uanset hvilket du skifter, vil det høje gear jo blive lavere.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej je-ns. 

Mange tak for svar.

Ja det er selvfølgelig også en mulighed.

Men er det ikke mere besværligt / eller måske dyrere at skifte det forreste tandhjul? Omvendt sparer jeg måske en ny kæde

Men risikerer jeg så ikke også at gearingen så pludselig bliver "for" lav - fordi at det forreste tandhjul har større indvirkning på gearing? Håber jeg har forestået princippet rigtigt

Mvh. Simon


Simon Trabjerg

1 tand større på det bagerste tandhjul fra 19 - 20 ( ca. 1/20 ) giver jo omkring 5% lavere gear. Hvorimod  1 tand mindre på forreste. ( godt 1/50) giver omkring 2%  Så det store tandhjul har mindre indflydelse på gearing pr. tand du ændrer. Så 1 tand på baghjul er stort set det samme som 2 tænder på krankhjul. Hvad der bruges eller hvad der er nemmest på denne specifikke cykel kan jeg ikke sige.

Om du skal have længere kæde afhænger jo lidt af hvor dit baghjul står i forhold til kædestrammer, eller om du giver lidt både foran og bagpå. Er det helt fremme i det aflange spor må der en ny kade til, hvorimod hvis det i forvejen trænger til opkortning så kan det got tåle en tand længere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej . Som cykelmekaniker på Bornholm kender jeg godt til problemet, med de stejle bakker. Jeg havde skiftet til en størrelse 21t tandhjul i bag, da du vil få mere ud gearingen i gearne, kadance og et større tandhjul slides mindre . Husk at bestille shimano tandhjul, da sramtandhjul kommer til at rasle på sigt 

ev elmand skrev den 04-09-2017 08:42:10

1 tand større på det bagerste tandhjul fra 19 - 20 ( ca. 1/20 ) giver jo omkring 5% lavere gear. Hvorimod  1 tand mindre på forreste. ( godt 1/50) giver omkring 2%  Så det store tandhjul har mindre indflydelse på gearing pr. tand du ændrer. Så 1 tand på baghjul er stort set det samme som 2 tænder på krankhjul. Hvad der bruges eller hvad der er nemmest på denne specifikke cykel kan jeg ikke sige.

Om du skal have længere kæde afhænger jo lidt af hvor dit baghjul står i forhold til kædestrammer, eller om du giver lidt både foran og bagpå. Er det helt fremme i det aflange spor må der en ny kade til, hvorimod hvis det i forvejen trænger til opkortning så kan det got tåle en tand længere. 

 Hej og tak for svar. Jeg må tjekke cyklen i aften og se hvor meget der kan justeres ved baghjulet. Lige nu hælder jeg til at bytte gearhjulet til en 21T eller 22T. Mvh Simon


Simon Trabjerg
Annonce
nl89 skrev den 04-09-2017 09:46:07

Hej . Som cykelmekaniker på Bornholm kender jeg godt til problemet, med de stejle bakker. Jeg havde skiftet til en størrelse 21t tandhjul i bag, da du vil få mere ud gearingen i gearne, kadance og et større tandhjul slides mindre . Husk at bestille shimano tandhjul, da sramtandhjul kommer til at rasle på sigt 

 Hej og tak for svar Måske jeg skal bestille en 21T i stedet for 22T som jeg har tænkt meget på.. hmm.. mvh Simon


Simon Trabjerg

Gear ratio af din gearkasse kan du ikke lave om på. Så skal du skifte hele gearkassen til fx en SRAM-spectro S7 som har
geartrin 0.57 0.67 0.80 1.00 1.24 1.48 1.74  hvorimod en Shimano Inter-7 har
geartrin 0.63 0.74 0.84 0.99 1.15 1.34 1.55

Den nemme vej er at forskyde hele 46-19 kædegearing til 46-21 til 46-22 eller endda 46-24 

Tjek lige om dit kædedrev er i modulus 1" × 1/8" eller 1" × 3/32"  

Din kæde skal så være 1 doppelled længere når du går fra 46-19 til 46-21. 

En kæde slides og bliver længere og længere i drift og det slider klinge og krans til hajtander. At skifte kæde er som regel et vidundermiddel at få et lettere drev. En fuldnikkel belagt kæde (fx. Connex 808) har holder bedre end en hvor kun yderdelene er nikkelbelagte (fx. Connex 804). 


Mjølner skrev den 20-09-2017 12:25:59

Gear ratio af din gearkasse kan du ikke lave om på. Så skal du skifte hele gearkassen til fx en SRAM-spectro S7 som har
geartrin 0.57 0.67 0.80 1.00 1.24 1.48 1.74  hvorimod en Shimano Inter-7 har
geartrin 0.63 0.74 0.84 0.99 1.15 1.34 1.55

Den nemme vej er at forskyde hele 46-19 kædegearing til 46-21 til 46-22 eller endda 46-24 

Tjek lige om dit kædedrev er i modulus 1" × 1/8" eller 1" × 3/32"  

Din kæde skal så være 1 doppelled længere når du går fra 46-19 til 46-21. 

En kæde slides og bliver længere og længere i drift og det slider klinge og krans til hajtander. At skifte kæde er som regel et vidundermiddel at få et lettere drev. En fuldnikkel belagt kæde (fx. Connex 808) har holder bedre end en hvor kun yderdelene er nikkelbelagte (fx. Connex 804). 


 Mange tak for informativt svar.


Mvh Simon


Simon Trabjerg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis