Fald på tag med ensidig taghældning

Hej LDS


Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan man normalt laver faldet på et tag med ensidig taghældning.


Jeg skal lave et værksted på 6x4 meter som vist på billedet:

Værkstedet bliver opført i træ med en to-lags tagpapsløsning på tagkrydsfiner.

Jeg er ikke interesseret i at loftet inde i værkstedet hælder med samme fald som på taget(lave remmen højere i den ene side end den anden, for at generere faldet). 

Jeg har tænkt på følgende løsninger:

1: Købe spær på 295mm og skære den ned til 195mm i den ene side og beholde de 295mm i den anden. Dette vil give et fald på ca. 2,5 cm pr. løbende meter.

2: Købe spær på 195mm og få lavet nogle kiler af reglar eller lign. og montere disse på spærene.

3: Noget helt 3.??


Hvordan gøres dette normalt? 


Bonus spørgsmål:
Jeg synes at kan læse noget om 2,5 cm fald pr. løbende meter, men har også læst flere steder at folk siger at 1 cm pr. løbende meter er nok.

Nogen der har en beregner, eller har erfaringen, der kan fortælle mig om spær på 195x45mm er tilstrækkeligt med en CC på 60cm og spændvidde på 3,8 meter?

Hej LDS Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 15-08-2017 01:07:44

Hej.

Husk at overholde bygningsreglementets højdegrænseplan, bebyggelsesprocent og maks areal for småbygninger m.m. for byggetilladelse eller ej.

Hilsen Martin

 Hej-

Da værkstedet vil blive 2,6 meter højt, indenfor 2,5 meter fra skel har jeg søgt om dispensation sammen med byggetilladelsen, som lige nu ligger ved kommunen. Bebyggelsesprocenten er ligeledes under 30%. Maks areal for småbygninger er jeg ikke bekendt med, har du en paragraf der forklarer mere om dette?   

Du skal huske at have plads til isolering efter gældende krav + 50 mm luftspalte mellem isolering og underlag for tagpap, med tilførsel af ventilationsluft nederst og afgang af ventilationsluft øverst (min. 15 mm fri passage, og det vil sige min. 30 mm med snefangsrør i ventilationsspalten).

Anbefalingen er tagbrædder som underlag for tagpap i dag, og gerne malet med svampeforebyggende imprægneringsmiddel på undersiden.

Faldet skal være 2,5 cm pr m.

Orla Nautrup skrev den 15-08-2017 11:35:28

Du skal huske at have plads til isolering efter gældende krav + 50 mm luftspalte mellem isolering og underlag for tagpap, med tilførsel af ventilationsluft nederst og afgang af ventilationsluft øverst (min. 15 mm fri passage, og det vil sige min. 30 mm med snefangsrør i ventilationsspalten).

Anbefalingen er tagbrædder som underlag for tagpap i dag, og gerne malet med svampeforebyggende imprægneringsmiddel på undersiden.

Faldet skal være 2,5 cm pr m.

 Hej Orla

Tak for indsparket.
Da spærene vil gå fra at være 200mm i den ene side til 300mm i den anden, for at lave faldet på 2,5cm/meter, vil jeg isolere loftet med 150mm, for at holde de +50mm til ventilation i den lave ende. Der vil så i givet fald være 150mm fra isolering til underside af tagpladerne i den ende hvor spærene er højest(måske tagbrædder i stedet for krydsfiner, hvis det er at foretrække), så jeg vil mene at der er fint med ventilation.
Rundt i udhænget vil jeg lave en god spalte, så der er god luftskifte. Lyder dette som en god løsning?

Din isoleringstykkelse afhænger jo af hvilken temperatur du opvarmer værkstedet til, og dette skal afklares inden du går i gang.

Det er nok kun nødvendigt med ventilationsspalter nederst og øverst (ikke i siderne), da du jo ikke kan tværventilere i konstruktionen.

Orla Nautrup skrev den 15-08-2017 12:30:47

Din isoleringstykkelse afhænger jo af hvilken temperatur du opvarmer værkstedet til, og dette skal afklares inden du går i gang.

Det er nok kun nødvendigt med ventilationsspalter nederst og øverst (ikke i siderne), da du jo ikke kan tværventilere i konstruktionen.

 Det er helt korrekt. Jeg har i sinde at holde det frostfrit med enten en elradiator eller en varmepumpe. Er mest lun på varmepumpen med 8 graders funktion, men det er også en noget dyrere løsning. Det vil derfor kun være opvarmet til 15-20c når jeg skal arbejde i værkstedet.

Jeg er klar over at der ikke ventileres tværs over med denne konstruktion, men det burde vel ikke være nødvendigt med de beskrevne luftspalter? 

Hvis jeg montere en varmepumpe har jeg tænk mig at montere en dampspærre, hvis det bliver en elradiator kan det være at jeg undvære dampspærren for at være på den sikre side, giver det mening?

Her endnu et billede af konstruktionen. Er der noget alarmerende?

Annonce

Hvis der er temperaturforskel ude og inde (du bør nok have en vis form for opvarmning om vinteren), skal der være dampspærre som i et sommerhus (dette kan starte en gevaldig diskussion :-))

Du skal nok have afklaret hvilke krav kommunen stiller til din isolering inden du går videre.

Orla Nautrup skrev den 15-08-2017 12:54:10

Hvis der er temperaturforskel ude og inde (du bør nok have en vis form for opvarmning om vinteren), skal der være dampspærre som i et sommerhus (dette kan starte en gevaldig diskussion :-))

Du skal nok have afklaret hvilke krav kommunen stiller til din isolering inden du går videre.

 Er der overhovedet krav til isoleringstykkelse når det opføres som et uopvarmet skur?

Ansøgning til byggetilladelsen er allerede indsendt, så må vi se hvad kommunen vender tilbage med på det punkt.

Jeg er klar over at spørgsmålet omkring dampspærre er heftigt debatteret, men ser ikke problemer i det, hvis der er monteret varmepumpe der holder den på 8+ grader med god ventilation.
Jeg er mere bekymret hvis jeg montere en elradiator uden blæser, hvor der jo kan blive koldere ude i hjørnerne pga. manglende ventilation af den varme luft.

Du skriver jo selv at du vil opvarme den?

Kommunen kan jo kun forholde sig til det du oplyser dem om!

En dampspærre fungerer ikke som du beskriver det!

Hvis du nu sælger huset og lader varmekilden blive (hvad du jo nok gør), vil du kunne risikerer at få en sag på halsen for ikke at have opfyldt bygningsreglementets krav.

Orla Nautrup skrev den 15-08-2017 13:06:39

Du skriver jo selv at du vil opvarme den?

Kommunen kan jo kun forholde sig til det du oplyser dem om!

En dampspærre fungerer ikke som du beskriver det!

Hvis du nu sælger huset og lader varmekilden blive (hvad du jo nok gør), vil du kunne risikerer at få en sag på halsen for ikke at have opfyldt bygningsreglementets krav.

Jeg har haft ret svært ved at finde reglerne omkring opvarmede skure. 

Er det de samme regler som hvis jeg skulle bygge et nyt hus, eller er der lempede regler der omhandler dette? Bygningsreglementet er jo en jungle uden lige   

Kan du eventuelt lede mig ind på de rigtige paragraffer? 

Det er nok BR15 7.2.3.stk 2 du skal starte med, men tag nu den snak med kommunen, om hvordan de ønsker situationen taklet.

Stk. 2

En bygning, der opvarmes til mere end 5 °C og indtil 15 °C, må højst have et samlet behov for tilført energi til opvarmning, ventilation, køling, varmt brugsvand og belysning pr. m² opvarmet etageareal på 41,0 kWh/m² pr. år tillagt 1000 kWh pr. år divideret med det opvarmede etageareal.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også