dårlig kolstart

ForrigeForrige    NæsteNæste
cdp

Hej

Min Arosa 1,0 (6H-motor) med multipoint indsprøjt, er begyndt med lidt tryg koldstart. 

Symptomer er manglende reaktion på gaspedal, lavt rpm. mv. Efter kort tid er alt ok. Chorkerfunktion virker åbenbart meget begrænset. 

 Jeg tænker en defekt ventil for federe blanding eller en termostat, der ikke melder korrekt. Skal sige, at normal drifttemperatur ligger på ca.80 grader og kun kommer højere ved stilstand, Jeg skifter lige termostat og tændrør ved lejlighed, for at eliminere fejl fra disse...

 Er der nogen der kender til problemet.

 På forhånd tak - Vh. Carsten

S. Fabrin
Det kunne være en temperaturføler, som viser en for høj temperatur. Kan du ikke få vist udetemperaturen ved at skifte mellem de forskellige visninger i dit instrument. Der er mig bekendt ingen choker eller ventil for federe blanding i et indsprøjninganlæg.
fase
Steensen
Har haft tilsvarende på yamaha og yanmar outboard motorer, og der var det pga. brændstof regulatoren ikke var motioneret og smurt nok/korrekt.
Symptomerne for de motorer var, at de kun kunne give "alt eller intet" gas, og ikke modulerer før efter de var blevet gennemvarme, til trods for det var 30°C udenfor. Dit lyder lidt i samme kategori, dog "kun" i meget mild grad, og jeg ved godt der er stor forskel på bil benzin og båd diesel motorer, men det lyder nu derhen af alligevel.
cdp
Det kan der være noget om - ved ikke hvor meget en benzin modulerer, men sikkert mindre som en diesel, der er meget omdr. Stabil.

Den kompenserer hverken på højere Rpm og blanding, ved koldstart, så kunne tyde på en termostat, der ikke giver besked. Der er ikke utæt insugning.
( ville jo også give en svagere blanding og for høj omdr.)
cdp
- Kan det tænkes, det er luftmasse måler den er gal med ?
http://www.fdm.dk/vidensbase/indspr...assemaaler
Nitter
Har du prøvet og få læst computeren ud ? Der skulle fejlen så gerne fremgå hvis det er luftmassemåleren.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
cdp

Hej Leif - Får den udlæst i dag efter arbejde, men hælder lidt til en blindgyde, da det jo er begrænset hvor meget sådan en ældre model melder tilbage. Skifter i første omgang en et par temp. følere, da prisen betyder mindre.. - ps., Jeg har også spurgt på Vag-forum, men uden svar.. :-))
Vender tilbage med svar..

Nitter

Det skal du nu ikke sige. Den husker så godt, den kan bære nag. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
cdp
Skrevet af Nitter på 05-01-2017 13:29

Det skal du nu ikke sige. Den husker så godt, den kan bære nag. 

 

 

  ja gamle biler.. Den

er iøvrigt udlæst i dag uden fejl,  satser på en ny temp. måler, kan hjælpe lidt.. ( Det var faktisk også mekanikerens bedste skud fra hoften)

Vh. Carsten

 

 

 

 

 

Nitter
Ja det kan være fejlen. Undres dog over han ikke kan se værdierne på føleren gennem OBD stikket. Håber en udskiftning hjælper.
Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
cdp

Det kan han måske også, hvis jeg havde bedt om det, men fik dog konstateret der ingen fejl var. (gratis)
Termostaten er skiftet og alt fungerer fint igen - sjovt nok steg temp. måler fra 80 - 90 gr. efter skiftet..
Det er så den fejlmåling, der får den til at tro, det stadig er sommer.

Ps. Har I et bud på en ok obd-tester, der er til at betale.
Tak for god assistance herinde.
Vh. Carsten

S. Fabrin
Må jeg stille et spørgsmål: Du skriver at termostaten er skiftet, og så steg temp måler fra 80 til 90 gr. Mener du ikke at det er din temp. måler, der er skiftet, ellers kan jeg ikke få det til at passe.
fase
Nitter
Skrevet af cdp på 06-01-2017 16:51

Det kan han måske også, hvis jeg havde bedt om det, men fik dog konstateret der ingen fejl var. (gratis)
Termostaten er skiftet og alt fungerer fint igen - sjovt nok steg temp. måler fra 80 - 90 gr. efter skiftet..
Det er så den fejlmåling, der får den til at tro, det stadig er sommer.

Ps. Har I et bud på en ok obd-tester, der er til at betale.
Tak for god assistance herinde.
Vh. Carsten

Så er der jo ingen grund til at udskifte temperaturføleren. Og skifte termostaten ud hjælper ikke noget på din koldstart. 

Grunden til termometeret viser lidt mere må være at den nye termostat åbner ved lidt højere temperatur.

God billig OBD tester ?  Har ikke noget bud.

Håber den vil koldstarte nu.   

 

 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
cdp
Helt korrekt - mener selvfølgelig føler til styring - den sidder jo dejligt nemt monteret forrest i kølevandsstudsen.
Og nej, temperatur på kølevandet er uændret, og sikkert også under de 90 gr. uret viser, men det hele spiller som det skal. Starter perfekt, med ca. 1200 rpm. og falder støt med varmen til normal tomgang. Jeg kan self. også mærke en stigning i forbrug ved koldstarter, så alles in ordnung...
Jeg prøver en usb-tester eller noget android ved lejlighed..
Vh. Carsten

 

Lignende indlæg

  1. koldstart
  2. temp svinger.
  3. OBD Software
  4. Koldstart
  5. Rensdyr-steg

 

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Registrer dig som bruger nu - det er gratis!

Opret profil her

 

LDS-tilbud lige nu