Fuldspartlet fibergips - problem efter 1. lag maling

Fibergips 12,5 mm på bræddeforskalling på skråvæg
Samlingsprincip: retkantet og samlet med 4 mm afstand, som så er fugespartlet med Fermacell fugespartel
Herefter fuldspartlet hele pladen, slebet efter bedste formåen med korn 240
Grundet med mikrodispenser
Ved første lag maling, hvor vi brugte rigeligt i god kvalitet, får vi for alvor syn for sagen for en hel del grimme ujævnheder, primært i samlingerne mellem pladerne, ca 0,2 mm og nok til at øjet fanger det.
Er ikke sikker på at andet lag maling vil skjule det. Hvad gør vi?...

Slibe ovenpå maling? Så skal der grundes og pletmales igen?
Vævfiller?
Acrylfuge? Kan det spartles ud?
Sandspartel? Så skal der grundes og pletmales igen?
Er stødt på ordet gipsfiller.... Hvad er det og kan det bruges?

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det tænkes,at du har malet før at spartlen var fuldstændig tør ?.Har du prøvet at trykke med en negl i fugerne,er fugen blød,bliver du nødt til,at slibe ind til spartlen og så lade det tørre,og gentage processen.

bh
Ja, spartlen havde siddet der i månedsvis!

Nu har jeg forsøgt med en bredspartling med Jem & Fix's M sandspartel (blev anbefalet denne, da den er nem at arbejde med). Så prøver jeg at slibe efter og male igen efter et par dage.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, spartlen havde siddet der i månedsvis!

Nu har jeg forsøgt med en bredspartling med Jem & Fix's M sandspartel (blev anbefalet denne, da den er nem at arbejde med). Så prøver jeg at slibe efter og male igen efter et par dage.
hej ........... lige et par råd ......... den jemogfix spartel du har købt ( med rødt låg ) er ikke særlig godt bundet, hvilket betyder at den er meget let at slibe , men du har tidligere brugt korn 240 til slibning , ...... det er alt for fint til spartelslibning , da ujjævnhederne / toppene ikke bliver slebet ned men kun kørt hen over . tenknisk men man starter med groft papir , i dit tilfælde med korn 120 og evt en efterslibning med korn 180/240 .
du kan sætte en 500 watt projektør på tværs af væggen så du får strejflys , der vil afsløre alle ujævnheder .
jeg bruger selv, som gammel rotte i malerfaget, altid strejflys til lofter og vægge .......
og så sliber jeg ret GROFT og gerne med klods på stang i stedet for elektrisk giraf-sliber .....


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ja jeg kan også tilføje lidt.
Jeg bruger altid korn 100 og sliber aldrig med girafsliber, bruger altid slibebrædt.

Der hvor jeg til gengæld har haft fin brug for girafsliber har været inden fuldspartling, hvor væggen bare generelt har været grov og fyldt med gammelt vævklister. Sådan en girafsliber har jeg aldrig set den helt store fidus i

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ved retkantede plader skulle du have brugt deres klæbefuge istedet - det holder væsentligt bedre i samlingerne og din leverandør burde have vejledt dig herom.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja retkantede plader skal limes, men kun på tværsamlinger.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også