Tomos quadro hjælp (dårligt optræk)

jeg har virkelig brug for hjælp til min tomos quadro og jeg aner ikk hvor jeg ellers skal få hjælp har søgt nettet rund....håber i kan hjælpe

Jeg har den her tomos quadro A35 som jeg lige har motor renuveret med ny olie og pakninger , stempelringe tændrør og dyse..... Motormæssigt går den dejligt og lydløst men når det gælder trækkraften er den meget sløv i første og anede gear, jeg har tjekket koblingsbakkerne og det er meget flotte .....

Hvad kan jeg gøre? min kammerats flyver afsted i første og anede gear op til de 40 og min er nærmere som en snegl (selvom den gerne vil komme op på de 40 den er bare langsom om det

Min kammerats tomos tager fat med det samme i første og anede gear
Min virker som om (ligesom når man filer en kobling i en bil så er den langsom indtil den får lidt fart på
Håber i kan hjælpe og forstår mit problem

Jeg vil hellere køre godt standard
End dårligt tunet!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere ting. 

Er udstødningen mere eller mindre stoppet til ?

Hvordan er motorens blanding, firtakter den kraftigt eller .......  ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Lasse poop på 02-12-2015 06:44
Den 4 først ved de 40 kmt så det er okay
Udstødningen er vist lidt større end den må være.
Hvordan renser man en udstødning?
  1. Øh, ikke rigtigt forstå ?  
  2. Udstødning og cylinder skal faktisk passe sammen for og få maximal benzinøkonomi, ydelse samt træk ud af motoren.  
  3. Hvis den kan renses plejer der og sidde en 6 mm mødtrik ude i enden af udstødningen til og holde den sammen.

Fik ikke noget svar på om motoren firtakter eller ...........  ?

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Den 4 takter først ved de 40 kmt (tror jeg var lidt træt da jeg skrev igår... Udstødningen kan åbenbart ikk renses der er ihvertfald ikk nogen møtrik...

Har hørt noget med at man kan hælde benzin i og sætte ild til det for så at få fjernet alt det sod der sidder i den. Passer det?

Jeg vil hellere køre godt standard
End dårligt tunet!
Skrevet af Lasse poop på 03-12-2015 06:44
Den 4 takter først ved de 40 kmt (tror jeg var lidt træt da jeg skrev igår... Udstødningen kan åbenbart ikk renses der er ihvertfald ikk nogen møtrik...

Har hørt noget med at man kan hælde benzin i og sætte ild til det for så at få fjernet alt det sod der sidder i den. Passer det?
  1. Ok på den måde.  Hvis motoren firtakter når den trækker på toppen (fulde omdregninger) går den for fedt. Prøv og stikke den en dysse nummeret mindre og se hwans der så sker.
  2. Så kan du ikke rense udstødningen på nogen måde.
  3. Du kan hverken brænde sod ud eller på nogen måde opløse det i benzin, sorry. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Alt efter hvor kompliceret karburatoren er.
sådan kan det være du kan justere nålen så den får en mere mager blanding (sæt låsen et hak højere op, så nålen går længere ned i dysen) se evt. https://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.kgi.dk/image/4213.jpg&imgrefurl=http://www.kgi.dk/product-4213-2656.php&h=220&w=417&tbnid=UbWIOqBcZykf-M:&docid=E8NTQp1msPBsFM&ei=9Wp0VoSiGYT7ywPohpC4DA&tbm=isch&ved=0ahUKEwjE8LyonubJAhWE_XIKHWgDBMcQMwgaKAAwAA

Jeg har haft hæld med at rense mindre udstødninger (kædesave) ved at varme dem Gevandligt op, men tror det vil være svært med en knallert udstødning..

Mvh. Nicholai
Skrevet af Nitter på 03-12-2015 22:03
  1. Ok på den måde.  Hvis motoren firtakter når den trækker på toppen (fulde omdregninger) går den for fedt. Prøv og stikke den en dysse nummeret mindre og se hwans der så sker.
  2. Så kan du ikke rense udstødningen på nogen måde.
  3. Du kan hverken brænde sod ud eller på nogen måde opløse det i benzin, sorry. 

 

Kære Nitter !

Hvis man hælder en lille sjat brændbar væske som benzin eller køkkensprit i sin udstødning og antænder det og lader det brænde ud bliver al sod som ikke er helt tør udtørret og kan efterfølgende med held fås ud af udstødningen ved at banke på siden af den. Evt. med en gummihammer eller tekstilhammer. Man banker derved en hel del af de slagger der er brændt fast i udstødningen løs og kan ryste/rasle dem ud. Udstødningen bliver naturligvis ikke 100% ren men mere end rigeligt til at den skulle kunne bruges lang tid igen.  Jeg har selv med held brugt metoden som knægt på min gamle Fantic minarelli. Jeg vil dog dertil sige at en regulær rensning hvor man lægger udstødningen i et bad med rensebenzin et par dage vil være at foretrække naturligvis. Eller hvis det er muligt at skille udstødningen ad. Der har du helt ret. 

Go dag !  

 

 

 

 


Dobermann
Skrevet af Dobermann på 17-05-2016 11:21

Det er fuldstændigt korrekt at man kunne brænde olien/sod ud af udstødningen i min pure ungdom. Det var den gang man kørte med den helt gamle type totaktsolie eller værre, 30 olie i bezinen, der ikke gerne ville forbrænde bare nogenlunde i cylinderen, men røg ud i udstødningen.

Den Tomos der her bliver givet gode råd til, er så ny den mindst har kørt med en 2% selvblandende totaktsolie, hvilket ikke giver sod/olie i udstødningen. Og det gør pludselig, at et forsøg på og rense noget ud af en udstødning, der ikke eksisterer, er spildte kræfter.  

Men skal du have brændt en gammel veteran udstødning ud, bør du bruge en gasbrænder af en passende størrelse,  idet hverken sprit, benzin eller andre flygtige væsker kan opløse halv forbrændt olie, også kaldt "koks", eller give varme nok til at løsne samme, ved den smule varme den afbrændte væske kan afgive. 

Takker, i lige måde. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis