Svag syngende lyd fra propeller ?

Hej - min skrue synger svagt - der er denne svage pibende / syngende lyd - meget høje toner, ved let tomgang samt ved mellem-omdrejninger.

Det er en standard alu propeller som motoren er "født" med.

Den ene propeller-spids fik et lille bøj på den yderste ½ cm af spidsen, da vi fandt en sten i Sverige. Inde i en havn.

Vi sejlede videre med den lidt bøjede propeller resten af tiden uden at opdage nogen ting - vi hørte ingen mislyde.

Hjemme igen har jeg gjort følgende: Opvarmet aluminiums-spidsen / rettet / spartlet lidt hård spartel i det lille hak / slebet / lakeret og sidst vendslebet propellen.

Det undrer mig at den synger EFTER at jeg har rettet og spartlet bladet.

(De samme syngelyde har jeg også med en anden reserveskrue.)

SPM : Har jeg spændt møtrikken for hårdt?
Er skruen for glat? (andre debatindlæg skriver om dette)
Hvor følsom er propelleren overfor forskel i vægt / facon. 

Lad mig høre om i ved noget om dette - tak.


To ulykker kommer sjældent alene.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når den larmer med to forskellige propeller, kunne det jo tyde på larmen kom fra gearkassen.
Akslen kan være slået skæv, eller vibrationerne fra den beskadigede propel har skadet lejerne.
(eller skade på lejerne da propellen ramte stenen)

Har du kikket om der er vand i olien?

Jeg har lige afprøvet forskellige ting idag - ud på vandet i flere omgange:
Det som gav nogen forskel var, at slibe det yderste af propel-bladene ned til det hvide originale lak - eller lidt ned til rent metal.
Herefter "synger" den kun ved et eneste omdrejningstal - så jeg gætter foreløbi gpå, at jag har lagt uens maling på bladene, da jeg lakerede. Nu vil jeg næste gang slibe den mere ned, så der kun er ganske lidt tilbage af den originale hvide.

Ellers burde alting være OK med olie osv, da den får eftersyn ved en dygtig bådmekaniker hvert år.

Foreløbig tak for hjælpen - jeg må jo eksperimentere videre.
MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du fået løst problemet?

Hej Jens

- - - om mange tak for din interesse for (mit) problem.

Jeg spurgte vores egen "bådguru" = bådmekaniker, og han sagde at det måske var forkert, at jeg havde slebet propellerne så glatte - måske skulle kanterne være ru.

Det varede også en del "google-tid" før jeg fandt ud af at mange kloge mennesker ved noget om det - men det foregår altså på engelsk. 

De kalder det "singing propeller" - og man har nogen forklaringer + man forstår det slet ikke fuldstændigt.
Propeller-fagfolk, er dem som ved mest om det, og det skriver:
http://www.propellerpages.com/?c=articles&f=2006-02-18_Do_Propellers_Sing

"""
The following graphic shows the Chamfering that goes from a 0.5 or 0.4 Radius to the tip of Suction Side.

However the adoption of unduly thin edges can result in erosion or fracture of the blade near the edges, it is advised that Antising Edge may be considered as a last resort to minimize the Singing of an existing Propeller.
""""

--- og nu kommer min danske forklaring = det skyldes at der kommer hvirveldannelse bag bagkanten, svarende til de regelmæssige hvirvler i luften, som kan dannes om flagstænger/skorstene - og som kan få tingene til at gå i selvsving, hvis man er uheldig.
Altså - små hvirvler i vandet, når det slipper propel-bladet, som så giver en syngende tone. OBS-(Jeg har IKKE indtryk af at det har noget med kavitation at gøre!!!)

Det er ikke skadeligt skriver de.

Løsning - se linket og tegningovenfor = at affase BAGKANTEN af propellen på UNDERTRYKSSIDEN lidt. Jeg har læst det 22 gange, for at forstå det inden jeg begyndte at file på skruen.

På vores ene skrue har jeg fået syngetonen helt væk ved at gøre dette.
>>>>>>
På vores "reserveskrue" har jeg gjort nogenlunde det samme over 4 forsøg med at file og spartle og slibe og file-----    , og nu er syngetonen kun svag i de høje omdrejninger.

Denne reserveskrue brugte jeg så idag, til at finde en sten med, i det sydfynske "badeland" - og brugte bagefter 2 strand-sten til at banke skruebladet i facon igen --------- UDEN at dette dog fjernede syngetonen. ;-)

Altså - ganske kort: Syngetonen er ikke skadelig, og har noget med skruebladets facon at gøre - måske specielt bagkanten af propeller-bladet.

Meget interessant fænomen, som giver anledning til mange små prøveture.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Det lyder jo som lidt af en videnskab..

Går det ikke udover "flyvingeeffekten", når man filer af bagkanten? (propellen får større slip)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Jens

Jeg prøvede at lave nogen fart-test med de to propeller - og både før og efter at jeg filede på bagkanten.
Det er jo svært bare med en GPS-måling og nogen prøveture på vandet, at sige noget meget præcist. Der var også ca 10 cm bølger, svag vind - så jeg prøvede både med + mod vinden. Men uanset hvad jeg prøvede, så synes jeg at topfarten var den samme. 
Derfor: Jeg tror altså ikke at det betyder noget, ikke noget man s´ån kan mærke - at file 1½ mm af skruens bagkant skrå.

>>>
Det mærkelige er jo, at en ny propeller virker som at den er nogenlunde glat og har nogenlunde runde kanter, selvom der er nogen mærkbare støbe-grater.
Det er jo støbt aluminium, som har nogen kanter fra støbningen, og det er slet ikke slebet glat.
---  - og det har jeg så åbenbart fået til at synge! Bare ved at prøve at vandslibe og gøre ekstra glat og jævn.

Det sku vær så godt - og det var det altså ikke.

Men det var da sjovt at prøve.

Jeg har naturligvis også overvejet:
Ny skrue - ALU - det koster 1000 kr
Nu skrue - fiber med 4 blade, som kan indstilles og udskiftes hver for sig = 
"Propulse" - kostere ca 1530 Kr
Rustfri propeller > op over 300 kr.
>>>
Men det vigtigste er at komme ud og sejle nogen fine ture - og det får vi gjort.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg har ikke hørt godt om de propeller med udskiftelige justerbare blade, men ingen erfaring selv.

Hvis du ofte "finder sten" med propellen, så er en stålpropel nok ikke at foretrække, det går mere ud over propelaksel og gear, da stålet ikke giver så meget efter som allu.

En fire bladet alu propel, skulle ofte være et optimalt valg, til tursejlads.

Jeg har da også prøvet at slibe og male min propel, har ikke kunnet høre forskel, men det er jo nok fordelen med en gammel støjende 2-takter, så høre man ikke sådanne småting.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også