Vigtigste om fortøjning:
Til fortøjninger skal du bruge reb som er elastisk.
Fortøjningen skal være så lang som praktisk muligt, så fjedrer rebet bedre. Altså krudsfortøjn, og helst skråt hen langs broen.
Fortøjningen skal være forholdsvis tynd, så fjedrer det bedre - men igen, så skal det kunne tåle slid i dårligt vejr. En dag med vildt vejr, kan slide rigtigt meget.
I praksis er 3slået PP (= polypropylen godt, da det har stor elasticitet, og er godt bestandigt mod UV-lys og vand) og så skift efter måske 5 år, for en sikkerhedsnåls skyld.
Treslået reb er mere elastisk end flettet reb og "bånd/tape reb".
Jeg vil tro at 16 mm er passende til jeres bådstørrelse - men det skal du selv undersøge lidt nærmere.
De fleste marineshopper sælger polyester reb til fortøjninger og til ankerline - men det er meget mindre elastisk end PP, så det synes jeg er dårlig rådgivning. Fordelen ved Polyester er til gengæld større brudstyrke og tåler måske bedre slid også. Men jeg vil mene at PP er mest velegnet.
Mindre almindeligt rebtype er "Nylon" - det er endnu mere elastisk (+ slidstærkt) og findes også 3-slået - men er ikke almindeligt i danske marineshopper - mest i england.
Brug også kødben / vægte eller andet som holder båden på plads.
Jge bor på sydfyn og kan splejse - send mig en peresonlig besked, så kan vi snakke om det.
Ellers så gå til enhver sejlmager / pigespejder / rigger - de kan.
Det er ikke svært - du finder masser af videoer på YouTube - du kan lige så godt selv lære det. Det er meget praktisk at man altid kan lave det pænt og stærkt - uanset hvor man er henne.
Søg YouTube: splicing rope / 3 strand splicing / yesplice.
PS - slid ved pælene: Find plasticslange og træk på rebet inden splejsningen eller bind fast til pælen, så det ikke gnubber.
MVH A