Endnu en tråd om bøvl med påhængsmotor :)

Hej alle her på siden. Jeg står i et problem med min mariner påhængsmotor. det er en 2 takt 3 cyl 60 hk fra 1997.. det hele startede med at den ikke ville tage gassen. den "druknede"n år der blev gevet gas. satte man den så i neutral så den fik lidt tid til ligesom at synke det hele kunne den atter køre upåklageligt i endu herlige 30 sekunder indtil situationen gentag sig. det skal siges at den IKKE havde nogle probemer med at tage gas når den stod i "frigear, altså uden belastning. Hele dette fik mig til at rense karburatorner hvilket var en stor succes!. Den kørte upåklageligt i en måneds tid indti den begyndte og lave samme nummer igen her i går... men denne gang ville den heller ikke tage gassen i frigearet?.. Justerede så lidt på karburatorner hvor den fik en fin bld gang i et godt stykke tid for så at gå helt ud! . Lige siden har det været totalt umigeligt at få gang i den igen!. der har været enkelte gange hvor den er startet og kørt ujævnt hvis den har stået på 50% gas , men gik herefter ud i det samme der blev slækket på gassen??.. der er ren benzin på tanken, bolden virker, karbirator er samlet korrekt og renset totalt, benzinumpe er efterset( her var membranerne pæne og rene for huller eller revner) massere af strøm på batteriet og flot gnist på tændrørene?.

Kan simpelthen bare ikke få iv i den så det starter og kører i første hug som den gjorde før

Er der nogen der kunne have et forslag til hvad det kunne være?. På forånd tak mvh

Hej alle her på siden . Jeg står i et problem med... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Dit luft filter er vel ikke helt møjet til?
Er der choker på sådan en? Virker spjældet? Åbner spjældet helt?
Det lyder som om dine tomgangsdyser er stoppede..
Er det frisk benzin du har på, har det overvintret i tanken kan det godt give problemer.

Jeg kender udmærket motoren, har selv haft en magen til, dog en 50 hk, men samme motor, min var fra 96.

Den har elektronisk tænding, med tre tændspoler, en til hver cylinder.
Jeg tro ikke tændingen har rykket sig, medmindre du har skruet i den.
(dog kan den have slået noten i svinghjulet, hvis du har været sejlet på grund, så er tændingen ude ag justering)

Ok med brændstofstanden, det var bare for og være helt sikker. 

Tomgangsdysserne har intet og gøre med den kun kan køre med 2/3 gas. Og der er mig bekendt en karburator til hver cylinder på sodanne en dæwl. Hvorfor alle tre ???  

Tjaaaaaa'e, det kunne vel også tænkes der er byttet rundt på tændrørsledningerne ved et uheld................... eller ???

Det kan sagtens ske noten er slået eller helt mangler på svinghjulet. Det gør nemt at tændingen står af H******* til.  

Det dufter mere og mere af en tænding helt ude af justering.  

Takker for nummeret. Googler lige og ser om der er noget.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
subwoof- der er ikke noget decideret filter bare en almen "luftfilterkasse" . og chokeren burde meget gerne virke. det er automatchoker så må ærligt erkende jeg ikke ved det men det burde den vel gøre?

je--ns- mine tomangsdysser? . nu må jeg spørge! hvad er det for nogle? jeg har renset alle 3 karburatorer totalt igennem så det burde være i orden. det er heller ikke så meget tomgangen jeg undrer mig over . Det jeg undrer mig mest over er at den på ingen måde vil starte hvis håndtaget står i neutral position. men bliver det rykket 2/3 del frem starter den som den skal. men prøver man så at rykke på håndtaget mens den står i "tomgang" 2/3 del frem dør den stort set omgående- den taber nærmest kraft til et punkt hvor den er lige ved og stoppe, indtil man rykker håndtaget tilbage til sin plads de 2/3 dele frem og så står den og kører fint igen?. tændingen har jeg ikke rørt det mindste ved og noten i svinghjulet burde være i orden da benet aldrig har været i nærheden af nogen grund ( den chance er jeg al for nærig til at turde tage! ) benzinen er også sprit ny! . forstår bare ikke situationen? :S. den starter - (men kun på de omalte 2/3 dele) og rykker man den mindste smule i håndtaget dør den?. alle filtre er nye og karburatorene er renset helt i top. kan sipelthen ikke finde fejlen nogen steder?? :S
Annonce
I kommer detsværre til at fortælle mig hvad den noten på svinghjulet er ( sådan så vi er helt sikre på hindanden ) P.S. har aldrig rørt ved nogen af tændingdelene andet end tjekket for ir eller dårlige ledninger jeg har ikke løsnet, spændt eller afmonteret nogen - kun kigget da jeg ville se om alt så fint ud! . og det lod det til det gjorde - det så ihvertfald nyt ud det elektriske inde i stømboxen! ) men ville det kunne lade sig gøre at den går fra at køre upåklageligt til lige pludselig at reagere som ovenstånde hvis det var noget tænding der var "hoppet" af trit?
Skrevet af kasper j på 07-07-2015 23:07
I kommer detsværre til at fortælle mig hvad den noten på svinghjulet er ( sådan så vi er helt sikre på hindanden ) P.S. har aldrig rørt ved nogen af tændingdelene andet end tjekket for ir eller dårlige ledninger jeg har ikke løsnet, spændt eller afmonteret nogen - kun kigget da jeg ville se om alt så fint ud! . og det lod det til det gjorde - det så ihvertfald nyt ud det elektriske inde i stømboxen! ) men ville det kunne lade sig gøre at den går fra at køre upåklageligt til lige pludselig at reagere som ovenstånde hvis det var noget tænding der var "hoppet" af trit?

Bagfra, ja også i den grad. Hvis tændingen står så den tænder meget over top vil motoren være svær og starte, hvis det er muligt, og ikke kunne trække noget. 

Noten er en lille metaldims der sidder mellem krumtapakslen og svinghjulet.  http://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/knallert-og-scooterdele/gilera/runner/krumtap-plejlstang/not-kile-for-svinghjul/n1709664853/pn1709665199/  Den sørger for at svinghjulet ikke kan rotere på krumtapakslen og dermed ikke flytte tændingstidspunktet.

Men i kan såre simpelt se tændingstidspunktet ved hjælp af en tændingspistol. En sådanne motor skal tænde ca 5 minutter i tolv. Der plejer og være et tændingsmærke for cylinder nr 1 og muligvis også når stemplet er i top på samme cylinder. 

Har du haft motoren fra ny ???

Har desværre ikke fundet noget gratis lekture over motoren. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er lidt en vanskelig sag, at kontrolere tændingsindstillinen på en påhængsmotor, da der er flere ting der skal kontroleres, den forstiller tændingen utrolig meget, op til 1/3 gas regulere den næsten udenlukkende tændingen, og åbner ikke gasspjældet ret meget.

Måske du har fået monteret trækstangen til tændingsforstillingen forkert, den er jo forbundet med karburatorene.

(der går en stang fra kaburatoren op, som drejer en plade under svinghjulet, som jeg husker regulere den ca 25 grader)

Man skal have en servicemanual for at tjekke alle indstillingerne, det er noget omstendeligt.

Som jeg husker kan man ikke bytte om på tændkablerne så kan alle ikke monteres da ledningerne er så korte

Har du fået lavet en kompresitionstest?

 

Fordi jeg nævnte tomgangsdyserne var fordi jeg forstod det sådan, at den slet ikke kunne gå  i tomgang.

Det kan måske også skyldes en svag tænding, det er ikke nok at den kan lave gnist på tændrøret.

Du kan afprøve om tændingen er ok kraftig, ved at etablere et gnistgab på ca 20mm, der skal springe fine blå gnister.(den kan trække omkring 45 mm gnist hvis den er i orden, med lad være med at teste det, det kan smadre din tænding.)
Man bør aldrig turne motoren med løsthængende tændrørshætte, der er en lille risiko for at ødelægge tændingen, da gnisterne så springer tilfældigt, så aktiver dødmandsstoppet når du turner, eller etabler et gnistgab til steel på alle cylindre.

Man kan lave en simpel tester, 2 stk 6mm gevindstang, 1 stk klar plastslange, en ledning til stel.
Gevindstængerne slibes spidse, og presses ind i plastslangen, så afstanden er 18-20mm
Lav en til hver cylinder...

 

Nitter - jeg er detsværre bange for du måske har ret i det med den tænding :/ kan ikke rigtig komme på andet end det da alle andre fejl efterhånden er udelukket ( medmindre jeg virkelig har overset noget). Nej jeg har ikke haft motoren fra ny, den har kun været i mine hænder i et halvt års tid . Nej gratis lekture er ikke noget der bliver reklameret frit med i vore tids danmark! har selv søgt og søgt men du skal have tusind tak for forsøget!! . Noten har jeg ikke tjekket da jeg ikke ligger inde med en svinghjulsaftrækker til at afmontere sagerne detsværre :/ .

je--ns - nej tændrørskablerne har nemlig en sikker længde hvad det angår, så chancen for at bytte om på sagerne er ikke så stor heldigvis! men jeg kan forsikre jer om at tændkablerne sidder korrekt . vi har prøvet at etablere gnistgab ( læste rådet i en tidligere tråd ) og der blev trukket en fin blå gnist på 20 mm nøjagtig som håbet . Kompressionstest har jeg ikke lavet da det føles som om der er fin med kompression på når man har mærket med hånden for ( ved godt dette nok er mere håb en realitet ).. Det er bare al det værktøj man ikke lige ligger inde med som det ser ud lige nu :/..

Ja puha.. som frygtet er det nok noget med noget tænding, specialværktøj og viden jeg detsværre ikke ligger inde med. Må indrømme at jeg aldrig helt har forstået mig så godt på det elektriske :/ . problemet er bare at båden er i vandet og traileren står et godt stykke væk.. Så at løfte sagen af med håndkraft og stuve den over til en mekaniker der nærmest ( ja undskyld sproget ) Forlanger en nyre og en 4 længet gård for hans arbejde er detsværre ikke en mulighed . Der skulle da aldrig være nogen herinde på stedet som kender til en mand i det nordjyske der ville kigge på det hvis der er mulighed for det? $
Kasper, se lige hvad Jens skrev:

*** Citat: Måske du har fået monteret trækstangen til tændingsforstillingen forkert, den er jo forbundet med karburatorene.

(der går en stang fra kaburatoren op, som drejer en plade under svinghjulet, som jeg husker regulere den ca 25 grader)

Man skal have en servicemanual for at tjekke alle indstillingerne, det er noget omstendeligt. *** Citat slut.

Jeg kender ikke så meget til de større totaktere, men der er en meget stor chance for fejlen ligger lige der som jeg kan følge med, undskyld.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis