Mariner 15hk propel

Jeg har i weekenden knækket min brudstift til propellen på min gamle mercury 15hk. Jeg har nu købt en ny. Men efter jeg har sat den i og sat propel på og så skal skrue den skrue på til og holde, så synes jeg, at propellen kan bevæge sig lige vel meget. Små 4 mm.

Jeg har selvfølgelig aldrig lagt mærke til om den altid har kunne bevæge sig så meget.

Men skal den kunne det ? Eller mangler jeg noget jeg har samlet alt som det var før jeg skilte det ad.

Jeg kan ikke stramme den mere. For så passer splitten ikke i hullet.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vel ikke mistet en skive, det ser ikke rigtigt ud, med 4mm slup.
Ellers find en skive, og læg i mellem.
:facepalm

Det er ikke en mercury. Det er jo en mariner 15hk motor. Ligesom den her præcis http://realestatetwincities.net/wp-content/uploads/2007/07/outboard-002.jpg
Det ligner en Yamaha produceret Mariner, så den er nøjagtig magen til en Yamaha af samme alder-

Yamaha producerede motorer til Mariner, frem til ca. 1985, derefter er de fremstillet af Mercury.

Det passer også godt med den er med brudstift, tror ikke de er lavet efter 1985....
Der skal ikke bruges skiver. Den bøsning der sidder inde i propellen er gummiophængt, og har flyttet sig de 5 mm. Du kan evt. redde din propel ved at presse bøsningen tilbage ( i en presse eller skruestik ! ) men dens dage er talte .

Plan B = en ny Propel, og målene står på den gamle ( diameter + stigning )
Annonce
Okay. så må jeg lige have set til om jeg skal have en ny propel på.
Du kom mig i forkøbet UTZON.
Jeg ville også skifte pakdåsen, den ser ikke alt for god ud.
Går ud fra det er den hvor brudstift skal sidde i som i mener har rykket sig? Det ser nu ikke ud som om den har flyttet sig.

Pakdåse kommer på to do liste
Propelnavet er jo gennemgående, så selv om gummiet i navet skulle have givet sig, har det intet med det slør at gøre.......
Pakdåsen er ikke pæn, men hvis Gearolien er klar som Olie og ikke ligner Mayonaise kan det godt vente lidt.

TEST : du samler det hele med Knækstift - Propel-Skiver fra Rodekassen - Hætte og Splitten. Nu er det hele samlet, og de 4 mm. slup er elimineret. Fjern kablerne på begge Tændrør ( sikkerhed ) sæt Motoren i Gear og få din Nabo eller Kone til at holde fast i Svinghjulet.

Maskinen er nu blokeret og kan ikke dreje rundt. Med et par handsker på tager du godt fat i Propellen, og kan du dreje den med Håndkraft er Bøsning med Gummi defekt.

Ud fra dine gode Fotos af emnet er det mit bud, ellers kom igen med en melding.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis