Solvarme akku-tanke - problem mht pumper, tryk mm

Jeg har et noget omfattende solvarme-system, som egentligt kører men ikke i så højt gear endnu som det kommer til.

Der er 3 stk 1050 liter palletanke i jorden (under gulv), med 2 x 100mm trykfast rockwool på alle sider, også imellem tankene. I hver tank to Pt1000 følere (top og bund), to udtag til vand, den ene foret i en rørskål inde i tanken som når til bunden, den anden til toppen uden isolering.

Det eksisterende solvarme varmelager system medfører at der er et tryk på ca 0,4 - 0,45 bar i toppen af palle tankene, da resten af systemet er over gulv, med en åben ekspansionsbeholder på 1. sal. 


PROBLEM: Dette tryk er for meget for tankene.


LØSNING: (håber jeg)


For at nedsætte trykket, tænkes indsat en plade-varmeveksler, mellem tankene og det resterende system . Dette vil også sørge for at der i tilfælde af utæthed ikke aftappes vand af resten af systemet.

- Tankene er for længst installerede og ikke særligt tilgængelige mere, uden at gulvet skal brækkes op. Der er dog adgang til toppen af hver tank i et hul på ca 30 x 30 cm, se billede nedenfor.

- Det ville sikkert være muligt at trække en 230V ledning i en af tom-rørene til hver tank, hvis der var grund til at sætte en pumpe tæt på - eller i - tankene.

- Det ville sikkert også være muligt at skyde et rør mellem toppen af tankene, hvis det kunne bidrage til en bedre løsning.


En mulig måde at løse problemet på:

 

De tre rør som går til toppen af tankene, forbindes i en manifold (de røde rør). Det samme gælder rørene til bunden af tankene (de orange rør), her indsættes dog muligvis styrede ventiler for at kunne regulere hvilke tanke der tappes vand fra.

 

Forudsætninger:

1) Rørene er tætte, og de er primede (ingen luftlommer).

2) De røde rør holdes til enhver tid under overfladen af vandet i tankene

3) Tankene er IKKE tætte i toppen, hvis de sættes under for meget tryk, og et evt overtryk kan få vandet til at sive ud af toppen.

4) Tankene er ikke helt fyldte men har et lag luft øverst, samt de kan udvide sig noget hvis det - mod forventning - skulle være nødvendigt. Tankene fungerer derfor som deres egen ekspansionsbeholder ("åben cisterne"

5) Der er manuelle stophaner på alle 6 tilførsler til tankene, som dog ikke ses i tegningen. De tre ventiler der ses er styrede, så man kan åbne en eller flere tanke, muligvis udelades disse ventiler og tankene køres parallelt til alle tider.
En fjernaflæst trykmåler enten før eller efter pumpen kan evt checke at pumpen virker.

6) 3000 liter samlet volumen, normal arbejdstemperatur i systemet mellem ca 15 og 65 grader, som giver ca 625MJ kapacitet, eller omkring 175 kWh.
Det svarer til solfangernes maksimale termiske ydelse i ca 12 timer, så i praksis kan de gemme varme fra flere dages produktion.


Mine forventninger til hvordan det vil virke:

a) En niveauforskel på 75 cm er ca 0,075 bar, og en cirkulationspumpe burde kunne løfte det (så længe der er vand i røret). 

b) Vandet der løber retur til tankene vil fordele sig nogenlunde ligeligt, uanset hvilken eller hvilke af tankene der pumpes FRA. Når en tank får mere vand end de andre tanke, vil modtrykket stige og de andre tanke vil aftage mere flow, og balancen opretholdes (stort set).
Ved stoppet pumpe vil der blive nøjagtig samme vandstand ("forbundne kar".
HVIS vandstanden alligevel skulle falde i en af tankene, vil der være meget mindre modstand i røret til denne tank, og den vil fyldes hurtigere MEN det vil sandsynligvis tømme systemet, så pumpen ikke kan suge an mere.
Måske kan der indbygges en naturlig vandlås i systemet så det ikke kan tømmes via udløbet fra pumpen?

c) Der er ikke behov for ekspansionsbeholder, da tankene selv absorberer ændringer via luft i toppen. Desuden kan de gi sig noget, inden for begrænsningerne af isoleringen.

d) Når pumpen stopper, kan der ikke komme luft i systemet med mindre en udluftnings/service tilslutning åbnes (kan ikke ses i tegningen), eller vandstanden falder så meget så vandoverfladen i tanken(e) er under afgangsrørenes udgang.

 

Spørgsmål:

I) Holder mine forventninger ovenfor vand ("haha"?

II) Kan jeg bruge en almindelig UPS pumpe, f.eks. Grundfos UPS 25-40-130 (eller evt 25-60-130)? Eller skal jeg ha en pumpe der er specielt beregnet til at kunne suge en 3/4 meter vandsøjle, og stadig ha rimeligt flow? Evt en pumpe der selv kan suge an? Eller en (lav-effekts) dykpumpe (i hver tank)?

III) Hvordan kan jeg evt designe systemet (uden det bliver for kompliceret/dyrt/sårbart), så jeg kan køre vandet begge veje? Det skulle være for at kunne tappe det varmeste vand af når varmen skal fra tankene og tilbage i systemet.

Skal jeg ud i verden og finde en (eller flere) specielle pumper, f.eks. http://www.thermo-dynamics.com/solar_pumps.html ?

Jeg vil gerne have en god balance mellem et system der er pålideligt, men også effektivt - og uden at være for kompliceret.

Forslag, kommentarer og advarsler er meget velkomne

(NB: Dette indlæg er sendt i flere solvarme-fora, fordi det er ret vigtigt at jeg finder en god løsning.)


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har et noget omfattende solvarme-system, som... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Her er systemet lige nu, klistret ind nedenfor. Det er min egen "work in progress" oversigt, senere bliver den pænere at se på, og så det er til at forstå. Jeg har lige fået sat flere følere på solfangerne, og en solindstrålings måler. Solfangerne er sat på et tag med 45 graders hældning, og solstrålings-indikatoren sidder ret med solfangerne, ikke vandret. Den måler derfor ikke W/m2 jord-overflade, men W/m2 solfanger.

 

 

 

Det ser ud til at blive godt vejr igen idag, så jeg kan sende et billede over middag, hvis jeg husker det. Bemærk at jeg IKKE bruger "sommertid" men "rigtig tid". Systemet (3 x UVR1611 / med CMI) kan sagtens understøtte sommertid, men da solen ikke selv understøtter sommertid, så ... bruger jeg altså ikke det pjat.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Så blev klokken 11:20 (dvs efter "sommertid" 12:20)
 



Hvad man ikke lige kan se i diagrammet er at jeg lige nu har "vendt flowet" i den sekundære kreds. Det kan man lige se med de sorte pile der viser retningen på flowet, samt krydserne. Tegningen er som sagt Work In Progress, så man kan altså ikke lige se mine to "sporskifter" som vender flowet.

Ved at kunne vende flowet kan jeg opvarme den del jeg vil først (i det her tilfælde fundament før langtids-varmelageret), mens det om sommeren vil give mere mening at gøre det omvendt. Eller slukke for en af de to kredse.
 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Er et spændende projekt, fedt med info
Hvordan styrer man lige varmen fra tankene under gulvet? vil det ikke give et "for varmt" hus af og til?

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 24-04-2015 14:08
Er et spændende projekt, fedt med info
Hvordan styrer man lige varmen fra tankene under gulvet? vil det ikke give et "for varmt" hus af og til?

Der er flere hundrede tons jord der bliver opvarmet meget langsomt. Den måde man styrer det på er at lægge varmen i den rigtige dybde.

Skulle jeg bygge et hus fra grunden af ville jeg faktisk starte - under grunden, eller under overfladen. Og bygge flere lag ind så man kan lægge varmen i forskellige dybder. Derved kan man om sommeren lægge varmen ekstra dybt, mens man forår og efterår kan afsætte det i et mellemliggende lag og om vinteren, helt oppe under gulvet.

Dette er dog lidt kompliceret ved en ombygning eller modifikation af et eksterende hus, så jeg har kun en dybde at afsætte varmen - men dertil også varme der går til fundamentet. Sidstnævnte kommer tilbage meget hurtigere (inden for dage og uger), mens varmen langt nede tager mange måneder for at sprede sig.

Resultatet er en konstant lun undergrund, og så længe huset er isoleret bare rimeligt godt, kan man holde sig varm året rundt på den måde. Augmenteret af solvarme i fundamentet de dage om vinteren hvor solen skinner.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det med de mange lag ville jo være super smart hvis man ville kunne få det til at virke i den virkelige verden, spørgsmålet er om man ville kunne lager nok energi til en hel vinter..

Mvh

Morten

Det ser spændende ud, men har mine tvivl om det nogensinde vil betale sig hjem, som med alt andet teknik er der ting der kan gå i stykker, og skal man bruge en formue på solvarmepanaler først, som jo heller ikke holder evigt så tror jeg ikke det er en overskudsforretning..

den med at gemme varmen i lag, lyder også sjov, men bygger man nyt hus idag, er huset i sig selv rigtig godt isoleret og har derfor ikke et særlig stort varmebehov, så udgiften ved at lave så meget forarbejde i undergrunden kan sikkert ikke betales hjem af de første 10-20-30 års varmeudgift også ryger ideen lidt på gulvet..

jeg synes det er smart med solvarme, men den samlede pris skal kunne holdes så langt nede at det er betalt af på under 10 år, også længe det er så omkostningsfuldt at "gemme" varmen fra sommer til vinter, så bliver det svært..

men det er et sjovt projekt, og håber da du får det op og kører
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis