Udstødningstemperatur

Hej med jer.

Hvis man vil måle temperaturen på sin indenbords ferskvandskølede dieslemotor, hvor skal man så montere føleren? (Motoren er en solé Mini33)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Razols

Hvis det er udstødstemperaturen du vil måle, skal du placere føleren lige efter afgangen på udstødsmanifolden. Hvis du vil måle hver enkelt cylinder, skal følerne placeres i afgangen fra hver cylinder. Men mig bekendt vil det blive meget svært, da jeg ikke har set nogen udstødsmanifold til mindre motorer, hvor der er propper til montering af følere.
Så det nemmeste vil være at montere føleren lige efter afgangen fra manifolden. Men du bliver jo nok nødt til at få fremstillet et mellemstykke med et gevindhul som passer til føleren, det mellemstykke skal så placeres imellem manifold og blanderøret for kølevand i udstødningen.

God fornøjelse.

mvh Finn
Tak for svaret, Det er ikke hver enkelt cylinder der skal måles på. Jamen så må jeg fixe et mellemstykke, nogen bud på hvad sådan en temperatur skal ligge på? Sådan cirka?
Hej

Jeg er faktisk ikke helt klar over det, men jeg vil tro at en temperatur mellem 250 og 400 grader vil være et godt bud. Hvis der er en turbolader monteret vil den nok snige sig op på omkring 600 grader. Men det er et gæt.
Jeg er godt nok gammel maskinmester, men har aldrig sejlet. Bortset fra 20 år i det "ildsprudende" marinehjemmeværn, men der har jeg sejlet med Alpha og Grenaa dieseler. Alpha´erne lå på omkring 370 grader og Grenaa´3n lå på 500 grader, for fuld hane. Alpha´en havde skylleluftblæser, hvor Grenaaèn var en selvsuger. Omdrejningerne lå fra 420 (Alpha) til 500 (Grenaa). I dag, hvor jeg er pensionist, sejler jeg med Caroline S, som har en 4 cyl. MaK diesel på 265 Hk ved 365 omdr/min. Den må ikke komme over 320 grader i udstøds temperatur og maks. 295 omdr/min, men det er fordi det er en gammel "dame", og hun skulle gerne holde længe endnu.
Nå det var en længere søforklaring. Jeg har selv en Mercedes OM 636 på 40 heste i min båd, og den tror jeg ligger på omkring 275 grader i udstøds temperatur. Fordi malingen er blevet sort lige omkring udstøds portene, men udstøds manifoldens grenrør har aldrig været rødglødende.
Jeg vil håbe at der er andre i forummet der er klogere end jeg.
Forøvrigt, hvis du har en vandkølet udstødsmanifold på motoren, vil du ikke få den rigtige udstøds temperatur.

Åh ja, de gode gamle Alpha og Grenå motorer.... Dengang var der MOTORER i HJV-skibene, og ikke ombyggede busmotorer som der er nu i 800 og 900 kl.

Det er ikke til at forklare nye medlemmer af MHV hvordan det var at være på sommertogt i en 80´er klasse med 400 liter vand og små små forhold til underbringelse m.m.

- Og at det faktum at det tog adskellige dage når man var kommet hjem inden lugten af diesel, gammel træ o.s.v. havde fortaget sig.

 

Til trådopretter : Hvad skal du bruge temperaturen til ? For at se hvor meget du evt belaster motoren ?

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Bare for lidt generel overvågning af motoren.
Annonce
Måske lidt sent, men er det motortemp. du vil kunne se. ???

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2226' class='af-profile-link'>autoole</a> på 14-04-2015 19:21
Måske lidt sent, men er det motortemp. du vil kunne se. ???


Hvad mener du med motortemperatur? Er det vandtemperaturen du tænker på?
Det kan du også kalde det, da motortemp, gerne skulle være = vandtemp.
Ok. Jamen så er det ikke motortemperaturen jeg er ude efter. Den har jeg. Det er udstødningstemperaturen. Men de svar giver mig et nyt spørgsmål: Er det man kalder "motortemperatur" det samme som temperaturen på kølevandet? Hvad så med olietemperaturen?
Som jeg skrev, kølevands og motortemp. skulle gerne være nogenlude det samme, men olietemp. kan være lavere, eller højere end vandtemp.
Derfor sættes der en oliekøler på.
På biler i dag sidder den gerne som en lille "metalkasse" under oliefiltret, hvor der er sat et par slanger på, som går til kølevandsystemet.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også