EL-motor

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille el-motor uden kul.

Kan den type motor miste trækkraft pga ælde. Den har kørt virkelig mange timer, og har fået nye lejer et par gange?

Jeg har en diffus fornemmelse af, at den ikke kører helt så raskt som før, og det kunne medføre, at den ikke kan blæse asken væk fra herden. Jeg er oppe på, at jeg skal rense herd hver dag

Jeg kender ikke en disse til sådan en type motor.


Med venlig hilsen
ktm

 

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg takker intenst for de mange gode og kloge indlæg!

Det er muligt, at i nogens øjne er tråden måske kørt lidt ud ad en tangent, men det fryder jeg mig meget over, især når vi får luftet lidt munterhed. Jeg skulle vel så i øvrigt være den allersidste til at misbillige afsporing af en tråd???

Jeg var slet ikke klar over, at der er så omfattende en verden af børsteløse motorer. Da min tilværelse mht el-motorer primært har handlet om småmotorer i biler, hvor der ikke bruges vekselstrøm, direkte, er jeg vant til kun at se el-motorer med kul/børster. Jeg kan forstå at brushless motorer kun kan være vekselstrøm i sagens natur.

Således beriget med ny viden, vil jeg lægge mig for natten!

Med venlig hilsen
ktm

 

Igen en lille en (måske på kanten)
På installatør skole er det vigtigt at man lærer at beregne dimension på kabler. OG HVAD SKAL MAN SÅ BRUGE FLERE STORE MOTORER TIL I EN SAUNA - - - - - - massageapparat kongres, hvor forbrugere er inviteret !!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er der en udvikling i sagen med min "sløve" el-motor.

Jeg fik ny og meget bedre forsyning af træpiller. Det hjalp ikke en skid, desværre.

For nylig gav blæseren så en sær lyd fra sig, ikke den som jeg kender så jammerligt fra slidte lejer, mere en brummende, ret kraftig lyd, hvorefter den gik ned i omdrejninger for så kort efter at gå helt i stå. 5-10 minutter efter startede den af sig selv op igen, som om intet var hændt.
Det er så forklaringen på, hvorfor jeg har haft ret mange tilbagebrændinger i faldrøret med ødelagte, dyre, faldslanger til følge og ødelagt flammeføler. Heldigvis har jeg ikke røgalarm, idet det lort så ville have været udløst med infernalsk larm til følge.

Så måtte jeg jo igang og skifte blæser med renoveret motor i.
Da den kom ud i dagslyset, var der intet møg i blæserhjulet og intet overhovedet at se og føle på motoren.

MEN, nu var det tydeligt for mig, at den anden 100% tilsvarende motor kørte væsentlig hurtigere. Jeg kan jo ikke måle omdrejningerne. Der er et helt andet blæs, som jeg subjektivt savnede lyden af med den defekte blæser.
Nu kan jeg holde herden fri for askeansamling og fyret kan som tidligere køre ufortrødent, sikkert de sædvanlige 14 dage mellem rensning.

Når jeg drejer den defekte motor er der INTET mærkeligt at fornemme, går let og ubesværet som den anden, nu monterede.
Og nej, der var heller ikke fremmedlegemer af nogen art inde i blæserhuset.
Jeg er mystificeret, men ret tilfreds med at fyret igen kører som jeg er vant til. Nu må jeg finde en anden motor på lageret af gamle pillebrændere, og gøre en klar til næste gang, lejerne er lidt op.



Med venlig hilsen
ktm

 

Det var da rart at du fandt en tilfreds stillende løsning unge mand

Når den køre fint nok i lejerne, mon så ikke den mister en fase af og til, så er det nok viklingerne, eller skrueterminalerne i klemmekassen det er galt med.

Men nu har du jo løst problemet...
mon så ikke den mister en fase af og til


Jamen, det er jo kun en 230 V? Altså en fase?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du skifter Lejer i motoren skal du instille fyres blæser instilling igen, de flest blæse regulering på pillefyr virker ved at slå motor on/off hele til og hvis rulle modstanden bliver større, køre blæseren langsommere.
Der sidder også en lille kondensator der sørge for at motor køre den rigtig vej.
Skrevet af ktm på 10-12-2014 18:57

Jamen, det er jo kun en 230 V? Altså en fase?

Så køre den vel med en kondensator?

Så er det jo stadigvæk en "tre faset" motor.

Så kunne en defekt kondensator jo være et bud..

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis