EL-motor

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille el-motor uden kul.

Kan den type motor miste trækkraft pga ælde. Den har kørt virkelig mange timer, og har fået nye lejer et par gange?

Jeg har en diffus fornemmelse af, at den ikke kører helt så raskt som før, og det kunne medføre, at den ikke kan blæse asken væk fra herden. Jeg er oppe på, at jeg skal rense herd hver dag

Jeg kender ikke en disse til sådan en type motor.


Med venlig hilsen
ktm

 

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er en induktions motor, jeg har dog aldrig oplevet at de er blevet trætte med alderen. Men det kan da være at Fabrin har en anden mening.

Hverken en 3 faset eller 1 faset asynkron / induktions / kortslutningsmotor, kan tabe pusten sådan lidt efter lidt. Hvis der mangler en fase, vil den ikke komme igang, hvis fasen forsvinder når den er igang, (dårlig forbindelse i relæ) vil den miste trækkraft. Men det vil oftest hurtigt forværres så den slet ikke kommer igang. Ved enfaset 240 volt sidder der en kondensator til at "lave den 3. fase". Her gælder de samme forhold.

Når det er en blæser, vil fastgroet støv inde i vingerne, kunne nedsætte luftmængden. Og så naturligvis fastgroede lejer el.lign. som belaster motoren.

eller du har skiftet brændsel, så asken har fået en anden sammensætning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ktm på 27-11-2014 13:38

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille el-motor uden kul.

Kan den type motor miste trækkraft pga ælde. Den har kørt virkelig mange timer, og har fået nye lejer et par gange?

Jeg har en diffus fornemmelse af, at den ikke kører helt så raskt som før, og det kunne medføre, at den ikke kan blæse asken væk fra herden. Jeg er oppe på, at jeg skal rense herd hver dag

Jeg kender ikke en disse til sådan en type motor.

Njet. Din blæser vil virke som den er ny, forudsat du rengør møllen med jævne mellemrum. Det der normalt bliver øg på en tangialblæser er lejer og startkondensatoren. Da du ikke har klaget over den ikke vil køre kan vi vist godt afskrive de fejlmuligheder.  

Den eneste grund, jeg lige kan finde til manglende evne til og "rengøre" herden, er du køre med for meget luft så asken klumper.  

Er det helt galt, kunne du eventuelt hive den lysskye frem og købe en blæser et nummer større end den der sidder i forvejen, det burde kunne løse dit problem hvis ..............  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Problemet, håber jeg, er nok, at der er forbandet meget smuld i de træpiller jeg kæmper med pt. Heldigvis er der kun 10 poser tilbage, før der kommer ny forsyninger.
Motoren har for nylig fået nye lejer, og kører derfor meget tyst, hvilket forleder mig til at bilde mig ind, at den kører langsommere. Det kan jeg så nu forstå, ikke kan være tilfældet. Der er absolut ikke møg på blæserlamellerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 27-11-2014 13:38

I min træpillebrænder drives en blæser af en lille el-motor uden kul.

Kan den type motor miste trækkraft pga ælde. Den har kørt virkelig mange timer, og har fået nye lejer et par gange?

Jeg har en diffus fornemmelse af, at den ikke kører helt så raskt som før, og det kunne medføre, at den ikke kan blæse asken væk fra herden. Jeg er oppe på, at jeg skal rense herd hver dag

Jeg kender ikke en disse til sådan en type motor.

Din motor har et anker, som er forsynet med permanent magneter. Drejefeltet, som får ankeret til at reje rundt, bliver lavet i statoren. Jeg tror ikke den bliver "træt", men hvis den har fået mere at lave/hårdere belastet, kan den måske gå lidt ned i omdrejninger. Når du nu får brugt dine sidste 10 poser træpiller, så prøv at se om motoren ændrer omdrejninger eller lyd.

 

 

 


fase
Annonce
Hvorfor tror du det er permanent magneter Fabrin. Det allermest almindelige er kortsluttede alu ledere i rotor, når vi taler om asynkronmotorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 27-11-2014 19:50
Hvorfor tror du det er permanent magneter Fabrin. Det allermest almindelige er kortsluttede alu ledere i rotor, når vi taler om asynkronmotorer.

Ja, det har du ret i, når vi taler om 3 fasede asynkron motorer, men jeg forstod på ktm's spørgsmål, at det drejede sig om en børsteløs/kulfri motor, og derfor gik jeg ud fra at det drejede sig om en enfaset motor. Hvordan er en kulfri motor ellers konstrueret?

 

 

 


fase

Det vi taler om er asynkronmotorer, som er langt det mest almindelige og billigste. De kan være 3 faset eller 1 faset.
De sidste kalder vi enfasede fordi man kun bruger 1 fase og nul, Men det er i realiteten det samme. L1 => fase L2 => nul og den 3. " fase" dannes af kondensatoren, som forskyder strømmen 90 grader.
Rotoren består af langsgående tykke aluminiumsledere (støbt sammen med jernet) og i enderne støbt sammen / kortsluttet. Det hele sidder godt fast på akselen.
Når der er spænding på (Drejefelt) induceres der en spænding i aluledere og der går en strøm. Det danner et magnetfelt, som prøver at følge det ydre magnetfelt i stator.
Og motoren kører rundt.
Det blev opfundet i 1880 `ne af en, der vist hed Vesla


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er en en-faset motor, ret lille.

Med venlig hilsen
ktm

 

Her er en beskrivelse af sådan en motor. Opfinderen var Tesla, ham der også gjorde vekselstrøm gængs.

http://da.wikipedia.org/wiki/Asynkronmotor

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis