Dampspærre indervæg / limning af gipsplade / pladedåse i mur

Hej,

Jeg skal til at sætte 2 x 45mm forskudt rockwool op i min stue. Er kommet i tvivl om der er et krav til dampspærre?

Huset er fra 1929 i 1½ plan og består af inder- og ydermur med hulrumsisolering. Der er udnyttet og opvarmet 1. sal som er renoveret med damspærre. Der er ikke meget puds på "vindues væggen" da det er faldet af da gamle fugtplader, der var sømmet fast, er nedtaget.

På nogen af de andre vægge vil jeg sætte en gipsplade direkte på for at undgå at skulle til at fuldspartle. Kan det anbefales at "lime" den fast med en fugemasse ala den som bruges til at fastgøre toiletter med uden skruer. Er der nogen som har erfaring med dette?

I væggen, som skal have gips direkte, er en stikkontakt i murdåse, skal den rykkes ud til forkant af gipspladen eller skal hullet mejsles større så der er plads til at en pladedåse kan stikke ind i muren og fastgøres i gipspladen?

Hej, Jeg skal til at sætte 2 x 45mm forskudt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan er det jo, der kommer efterhånden flere oplysninger efterhånden som argumenter kommer på bordet


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af dooit på 26-11-2014 21:34

Til Martin, jeg sætter det første lag isolering op og fastgør med tråd. Dernæst dampspærre fastgjort foroven hængende frit ned. Derefter lægteskelet og det sidste lag isolering (forskudt) imellem lægterne. Så lægter og dampspærre kommer på den varme side! Det er jo bare en indrykket dampspærre (el kan køres uden at bryde dampspærren). Der er jo i forvejen 75mm rockwool i hulmuren så dampspærren er jo ikke engang ¹/³ inde i isoleringen på denne måde - så må det vel være ok?
Til ev elmand, det korte stykke skillevæg af mur der skal gipsplade direkte på er ikke så ujævn, så spartelkanten kan sagtens klare det, men i forlængelse af muren er opsat en bærende H bjælke i stål, som jeg vil brandsikre ved at beklæde den med gips, og så skal muren jo flugte med den - derfor gipspladen og så slipper jeg jo også for at fuldspartle væggen. Tak for tips til dåsen, som jeg vil følge. Ja og det var en murdåse

 

Okay kan være det går. Kan ikke lige lave en fugtberegning med denne konstruktion før i morgen, som jeg gjorde med de andre 2.

Men hvad gør du med de lodrette samlinger ved dampspærren.? Samlinger ved dampspærren skal nemlig klæbes op af et fast materiale, for at få den fornødne tætning. Det ikke nok at klæbe dem sammen over isolering

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det lyder altså som noget af en klamp løsning du har gang I.

hvordan tætner du dampspærren mod loft I forhold til eksisterende dampspærre deroppe?
Hvordan lukkes den mod gulv - er der kælder I huset?
der mangler fast underlagt bag dampspærren hvor den tapes som også er nævnt ovenfor

Overvej om du ikke hellere skulle lime nogle mulitiplader på væggen - giver både et bedre og sundere resultat.

Pyt da med den stable lægter - de har ikke den store værdi I forhold til at lave en løsning der er forkert.
Til Martin, du har en pointé der. Der er ikke plads til ekstra forskalling til samlinger så det må blive et kompromis. Fordelen ved at den tilbagetrukne dampspærre ikke senere kan brydes er størst. Helt optimalt bliver det jo aldrig i et gammelt hus. Der er jo også et "slip" i dampspærren ved etageadskillelsen. Jeg kan ikke huske om det er en 2 eller 4 meters rulle af dampspærre jeg har til at ligge (rest fra 1.sal), er det en 4 meters bredde bliver der ingen samlinger. Jeg bruger i hvertfald det jeg har
dooit - når du laver forsatsvægge er succeskriteriet netop at du har en helt tæt dampspærre. Hvis ikke du har det (og der menes både mod loft og gulv) får du problemer med at den fugt du afgiver I huset trænger ud I din forsatsvæg og kondenserer. Hvis du I din forsatsvæg får en relative luftfugtighed på 75 eller derovre er der basis for skimmelsvamp. Og det er IKKE en sjov oplevelse at skulle lave det om - og nej det er ej heller dækket af din forsikring.

Fordelen er dog at du får svært ved at sælge dit hus - det er selvføligelig positivt hvis du er glad for at bo der :-)

Som udgangspunkt skal det frarådes at forestage efterisolering indefra - gør det ALTID udefra hvis det overhovedet er muligt.

Til boso, jeg er da godt nok ked af hvis det klamphuggeri jeg går og laver, det var jo ikke ligefrem det som var meningen. Meningen var at få en pæn og glat vægoverflade som skjulte de grimme ar efter at de gamle fugtplader er nedtaget. De var sømmet fast med store søm. Der har også været skillevægge oprindeligt til opdeling af stuen i mindre rum. Der stikker således også en ujævn kant frem hvor de to skillevægge har været forbundet med indermuren. Så kunne jeg jo ligeså godt benytte lejligheden til noget efterisolering i samme arbejdsgang. Ydermuren består af en rød helmursten som er bygget op i 1980'erne i stedet for eksisterende mur. Den vil jeg jo gerne bevare, da den er stort set vedligeholdelsesfri modsat div. pudsede facader som anvendes ved efterisolering udefra. Så det er ikke en mulighed med efterisolering udefra - mit valg!
Jeg vil heller ikke til at mure væggen op med blokke - af flere årsager. Bl.a. tid, økonomi og at jeg så heller ingen isolering får - mit valg!
Mht. dampspærre i gulvet bliver den fuget fast under bundlægten mod det nylagte isolerede betondæk med gulvvarme og nej der er ingen kælder. På samme måde i loftet, fuget fast mellem forskallingsbrædt og lægteremmen til gipsen. Den kan jo ikke mødes med dampspærren fra 1. sal - desværre. Måske er det en fordel at lade dampspærren gå lidt ind over loftet, så fugten ikke så nemt kan finde vej til ydervæggen. Opad til 1. salen må den jo godt vandre, der er jo opvarmet. Men måske boso har løsningen? bare ikke blokke
Hvis det er så problematisk og umuligt at udføre korrekt, må jeg bare sætte gipsvæggen op uden isolering og dampspærre bagved!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også