Skrevet af Nitter på 08-11-2014 19:59
Skrevet af 1984knudsen på 08-11-2014 18:06
Nitter
Lige et svar på din første besked.
Jeg mener De hedder k 65 og grunden til indstillingen er jeg har købt den som projekt og er 100 % sikker på de ikke står rigtigt(-:
Er på Nordsøen lige pt, så kan ikke lige komme til at kigge på dem
Ok, bare karburatoren ikke hedder K301 eller noget lignende, er det helt fint. De duer efter sigende overhovedet ikke.
Det er egentelig ret simpelt.
- Sørg for begge karburatore er renset, gennemblæst samt er indstillet til og have samme svømmerhøjde. Eventuelt bør du erstatte begge strålespidser, hvis du har den mindste tvivl om de har været renset med et stykke metaltråd. Det ses under lup hvor man kan se sår indvendigt i hullet. Begge dyssenåle kontroleres for ridser samt skævheder. Accelerationspumpe efterses hvis en sådanne forefindes. Har et bowenkabl været bukket/klemt så det ikke er lige længere, bør begge skiftes af en gang.
- Derefter samles karburatorene igen så dyssenåle sidder ens (formodes at være andet hak fra oven). Tomgangsblandings-skruerne bundes forsigtigt og løsnes 1-1,5 omgang så de står ens.
- Skruerne til og justere tomgangshastigheden undlades midlertidigt. Monter karburatorene på motoren og monter eventuelt bowenkablerne så de sidder så ens det er muligt og sørg for at de sidder så kablerne syntes at fortsætte lige ned i røret der sidder på låget til gasspjældet. Endelig strappes kablerne til stellet/ting der ikke flytter sig under kørsel.
- Justering af kabler (sporing af karburatorene). Først en grovjustering hvor du stikker en finger ind i karburatorene og mærker om spjældene følges af. Et fif er og stille på det kabel der sidder løsest.
- Finjustering af sporing. Der klippes to strimler ud af noget tyndt papir i en bredde af ca 5-7 mm. Der åbnes for håndtaget og strimlerne indsættes under spjældene så de går forbi dyssenålene og lige langt ind i karburatorene. Slip gashåndtaget. Ved og åbne forsigtigt på håndtaget og samtidig hive i papirsstykkerne kan du finde det sted hvor karburatorene så de følges 100% af. Der kræves naturligvis en smule tålmodighed.
- Isæt tomgangs-justerskruerne og åben for benzinen. Start motoren op. Lyt til begge karburatores indsugninger gennem et stetoskop eller et stykke passende slange mens du justere tomgangen op til et passende nivo. Når lyden er ens fra begge karburatore, sporer de. Og husk at justerer du på luftskruerne, DER KUN ER AKTIVE I TOMGANG, skal begge skrues lige meget ind/ud. Det samme gælder tomgangsjusteringerne.
Lyden fra karburatorene skal være så ens, det er muligt, i hele motorens omdregningsområde. Det kan man pille længe med, når karburatorene skal spores gennem bowenkabler.
Kan ikke sidde her og sige at strålespids/dysse nr. det og det passer. Men ved og køre en tur på mindst 10 km og tilse tændrørene, kan du ramme ret præcist. Er de lysebrune er det fint. Er de meget mørkebrune/sorte skal der en mindre dysse i. Og har tændrørene en grålig farve skal dyssenummeret være større.
Og endeligt, hvis indsugningsventilerne er utætte/står for hårdt, vil du opdage det er umuligt og stille/spore karburatorene ordenteligt.
Håber ikke noget er glemt. Spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl om.
PS. Enden af lytteslangen bør ikke lukke tæt om øret, da man ødelægger hørelsen hvis den anden ende proppes helt ind i indsugningen på en karburator. Vær forsigtig og tænk dig om.