Indstilling af karburator på dnepr

Nogen herinde som kan forklare mig punkt for punkt hvordan jeg indstiller mine kaburatore,
jeg har en dnepr mt10 - 36
Nogen herinde som kan forklare mig punkt for punkt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nitter

Lige et svar på din første besked.

Jeg mener De hedder k 65 og grunden til indstillingen er jeg har købt den som projekt og er 100 % sikker på de ikke står rigtigt(-:

Er på Nordsøen lige pt, så kan ikke lige komme til at kigge på dem

Skrevet af Nitter på 08-11-2014 19:59

Skrevet af 1984knudsen på 08-11-2014 18:06
Nitter

Lige et svar på din første besked.

Jeg mener De hedder k 65 og grunden til indstillingen er jeg har købt den som projekt og er 100 % sikker på de ikke står rigtigt(-:

Er på Nordsøen lige pt, så kan ikke lige komme til at kigge på dem

Ok, bare karburatoren ikke hedder K301 eller noget lignende, er det helt fint. De duer efter sigende overhovedet ikke. 

Det er egentelig ret simpelt. 

  1. Sørg for begge karburatore er renset, gennemblæst samt er indstillet til og have samme svømmerhøjde. Eventuelt bør du erstatte begge strålespidser, hvis du har den mindste tvivl om de har været renset med et stykke metaltråd. Det ses under lup hvor man kan se sår indvendigt i hullet. Begge dyssenåle kontroleres for ridser samt skævheder. Accelerationspumpe efterses hvis en sådanne forefindes. Har et bowenkabl været bukket/klemt så det ikke er lige længere, bør begge skiftes af en gang.
  2. Derefter samles karburatorene igen så dyssenåle sidder ens (formodes at være andet hak fra oven). Tomgangsblandings-skruerne bundes forsigtigt og løsnes 1-1,5 omgang så de står ens.
  3. Skruerne til og justere tomgangshastigheden undlades midlertidigt. Monter karburatorene på motoren og monter eventuelt bowenkablerne så de sidder så ens det er muligt og sørg for at de sidder så kablerne  syntes at fortsætte lige ned i røret der sidder på låget til gasspjældet. Endelig strappes kablerne til stellet/ting der ikke flytter sig under kørsel.
  4. Justering af kabler (sporing af karburatorene). Først en grovjustering hvor du stikker en finger ind i karburatorene og mærker om spjældene følges af. Et fif er og stille på det kabel der sidder løsest.
  5. Finjustering af sporing. Der klippes to strimler ud af noget tyndt papir i en bredde af ca 5-7 mm. Der åbnes for håndtaget og strimlerne indsættes under spjældene så de går forbi dyssenålene og lige langt ind i karburatorene. Slip gashåndtaget. Ved og åbne forsigtigt på håndtaget og samtidig hive i papirsstykkerne kan du finde det sted hvor karburatorene så de følges 100% af. Der kræves naturligvis en smule tålmodighed.  
  6. Isæt tomgangs-justerskruerne og åben for benzinen. Start motoren op. Lyt til begge karburatores indsugninger gennem et stetoskop  eller et stykke passende slange mens du justere tomgangen op til et passende nivo. Når lyden er ens fra begge karburatore, sporer de. Og husk at justerer du på luftskruerne, DER KUN ER AKTIVE I TOMGANG, skal begge skrues lige meget ind/ud. Det samme gælder tomgangsjusteringerne.

Lyden fra karburatorene skal være så ens, det er muligt, i hele motorens omdregningsområde. Det kan man pille længe med, når karburatorene skal spores gennem bowenkabler.

Kan ikke sidde her og sige at strålespids/dysse nr. det og det passer. Men ved og køre en tur på mindst 10 km og tilse tændrørene, kan du ramme ret præcist. Er de lysebrune er det fint. Er de meget mørkebrune/sorte skal der en mindre dysse i. Og har tændrørene en grålig farve skal dyssenummeret være større.

Og endeligt, hvis indsugningsventilerne er utætte/står for hårdt, vil du opdage det er umuligt og stille/spore karburatorene ordenteligt.

Håber ikke noget er glemt. Spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl om.

PS. Enden af lytteslangen bør ikke lukke tæt om øret, da man ødelægger hørelsen hvis den anden ende proppes helt ind i indsugningen på en karburator. Vær forsigtig og tænk dig om. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hmm, se lige hvad Google kan: http://www.udcn.nl/archief/Pekar65.pdf   

Og: http://www.goodkarmaproductions.com/HTML/PDF/Part8-K-65_Carburetor.pdf  

Stopper før det bliver for trivielt. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tusind for de gode svar Leif det e bestemt noget jeg kan bruge
Skrevet af 1984knudsen på 09-11-2014 00:46
Tusind for de gode svar Leif det e bestemt noget jeg kan bruge

Det er jeg glad for Knudsen. Som vanligt er vi altid glade for og høre mere om projektet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja billeder af hele maskinen ville være dejligt i galleriet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis