Skrevet af ev elmand på 20-10-2014 18:45
Efter at jeg skrev dette kiggede jeg på model 1500 Som der står har den jo man kalder staalings effekt. Altså at vinge formen gør at den bremser noget ved høj fart. Der står at den har: elektromagnetisk and aerodynamisk breaking.
Stalling betyder ikke at den bremser møllen ved høj fart - men at den " smider vinden af " når vinden når en hastighed, der gør at møllen ellers ville producere mere end sin nominelle effekt + lidt. Det er resten jo ikke dimensioneret til.
Effekten, der brændes af er med til at holde møllen i skak så den ikke løber løbsk - en slags bremse. Uden er modstanden stort set nul og den vil stikke af ( løbe løbsk ). Har faktisk set en, der smed vingerne flere hundrede meter væk ved en løbskkørsel.
Nu kender jeg mest til store vindmøller - men der er en kæmpestor skivebremse ikke nok til at bremse møllen ned, hvis den mister forbindelsen til nettet. Der er også det, der kaldes luftbremse, hvor vingerne drejes og vinden bremser hastigheden ned. Først når hastigheden er faldet meget med luftbremserne slår skivebremserne til - de ville simpelthen brænde af hvis de skulle løfte opgaven alene.
Men i gamle dage med mindre vindmøller brugte man kun skive/tromlebremser - og de kunne godt stikke af alligevel, hvis ikke bremsen fik fat i den inden hastigheden blev for høj.