selvforsynende med vindmølle

Hej Håber nogen kan hjælpe mig. Jeg installerer 3 vindmøller á 1600W og lader batterier for at blive selvforsynende. det er den vindmølletype som konstant producerer strøm, og den skal lades i batterier og når de er opladet SKAL strømmen forbruges på en anden måde. jeg har nogle modstande godt 2000W og egentlig skal jeg have modstande tilsvarende møllernes maksimale ydelse = 4800 W. Men det er lidt dyrt for noget jeg skal bruge een gang om året. der må være en anden måde. Kan jeg sætte to jernrør i jorden og lade strømmen brænde af i jorden?? MVH Lars


Lars
Hej Håber nogen kan hjælpe mig. Jeg installerer 3... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK, jeg dropper spyddene i jorden. Min situation er lidt speciel, jeg bor i Sverige og arbejder i DK 3-4-5 dage af gangen, og jeg kan ikke gå og regulere hele tiden når jeg ikke er her. Jeg har tænkt på at lukke varmt vand ud, hvis det kommer dertil. Men jeg ville bare være helt sikker på at alt fungerer når jeg ikke er her. Jeg vil sætte min varmepumpe med en timer men der kan jo altid komme en storm. Jeg har 30 KWH på batterier, så jeg kan klare 3-4 døgn uden vind når jeg er her. Det virkede bare så dumt at betale kr 4000 for modstande som jeg måske skal bruge een gang om året ;-) Der gik lidt sport i at gøre det så billigt som muligt.

Lars
Jeg har ikke undersoegt det helt til bunds, men en 'normal' DC motor bliver 'bremset' hvis du kortslutter den - saa det kunne maaske vaere en alternativ loesning: http://electronics.stackexchange.com/questions/16654/braking-a-dc-brushed-motor

Ellers kunne du, alt efter DC spaendingen fra dine moeller selv lave din modstand og saa derudover lade dine moller traekke en blaeser der koeler modstanden ned

 

Skrevet af ev elmand på 20-10-2014 18:45

Efter at jeg skrev dette kiggede jeg på model  1500 Som der står har den jo man kalder staalings effekt. Altså at vinge formen gør at den bremser noget ved høj fart. Der står at den har: elektromagnetisk and aerodynamisk breaking.

Stalling betyder ikke at den bremser møllen ved høj fart - men at den " smider vinden af " når vinden når en hastighed, der gør at møllen ellers ville producere mere end sin nominelle effekt + lidt. Det er resten jo ikke dimensioneret til.

Effekten, der brændes af er med til at holde møllen i skak så den ikke løber løbsk - en slags bremse. Uden er modstanden stort set nul og den vil stikke af ( løbe løbsk ). Har faktisk set en, der smed vingerne flere hundrede meter væk ved en løbskkørsel.

Nu kender jeg mest til store vindmøller - men der er en kæmpestor skivebremse ikke nok til at bremse møllen ned, hvis den mister forbindelsen til nettet. Der er også det, der kaldes luftbremse, hvor vingerne drejes og vinden bremser hastigheden ned. Først når hastigheden er faldet meget med luftbremserne slår skivebremserne til - de ville simpelthen brænde af hvis de skulle løfte opgaven alene.

Men i gamle dage med mindre vindmøller brugte man kun skive/tromlebremser - og de kunne godt stikke af alligevel, hvis ikke bremsen fik fat i den inden hastigheden blev for høj.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 20-10-2014 19:22

Stalling betyder ikke at den bremser møllen ved høj fart - men at den " smider vinden af " når vinden når en hastighed, der gør at møllen ellers ville producere mere end sin nominelle effekt + lidt. Det er resten jo ikke dimensioneret til.

Effekten, der brændes af er med til at holde møllen i skak så den ikke løber løbsk - en slags bremse. Uden er modstanden stort set nul og den vil stikke af ( løbe løbsk ). Har faktisk set en, der smed vingerne flere hundrede meter væk ved en løbskkørsel.

Nu kender jeg mest til store vindmøller - men der er en kæmpestor skivebremse ikke nok til at bremse møllen ned, hvis den mister forbindelsen til nettet. Der er også det, der kaldes luftbremse, hvor vingerne drejes og vinden bremser hastigheden ned. Først når hastigheden er faldet meget med luftbremserne slår skivebremserne til - de ville simpelthen brænde af hvis de skulle løfte opgaven alene.

Men i gamle dage med mindre vindmøller brugte man kun skive/tromlebremser - og de kunne godt stikke af alligevel, hvis ikke bremsen fik fat i den inden hastigheden blev for høj.

 

 

 

 

Her er et klip med en vindmølle ude af kontrol :-/

 

http://www.youtube.com/watch?v=G1OlHEvPRT8

Annonce

EISOE det er alt sammen rigtig, mener også det var det jeg skrev. Vingerne i den nævnte mølle, og også i de "gammeldags" vindmøller er konstrueret på en sådan måde at den aerodynamiske modstand stiger, når vinger opnår for høj en fart. Luftbremser hvor vingespidsen bliver presset ud og drejer er et andet princip. Noget andet er at denne vindmølle ikke bliver styret i hastighed af netfrekvensen, det giver jo nogle andre problemer. De små møller man f.eks. brugte til at pumpe vand op til kreaturer, havde så stor luftmodstand ved høj hastighed, at de ikke kunne stikke af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
den bremse jeg har skal jeg aktivere og den kortslutter møllen, uden tvivl effektiv. ja, vingespidserne er bløde og bøjer sikkert af i hård vind.
jeg har set vindmøller gå amok. det er jeg nu ikke bange for skal ske.

Lars

Vingerne bøjer nu ikke af. Men er konstrueret på en sådan måde at luften bliver mere urolig bagpå vingen ved høj hastighed. Man taler her om stalling regulering. Hvis et fly staller er det meget uheldig, men ved vindmøller var det noget man sigtede efter. Man kan også Pitch regulere, mere almindeligt nu, Dermed menes at vingerne drejes  så de får den effekt man ønsker i forhold til vindhastighed. Se eventuelt mere her.  http://www.dkvind.dk/fakta/T1.pdf


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her på Als er der et stykke fra hvor jeg bor, opstillet to store vindmøller. Og jeg har lagt mærke til at når det blæser rigtig meget så tværstiller vingerne sig så den stopper med at dreje rundt. De virker i pricippet som en stilbar båd propel.

For mange år siden snakkede jeg med en mand, der var ansat på den experimenterende vindmølle station der lå lige nord for Roskilde. Han havde opfundet en vinge der i pricippet virkede som en helicopter vinge hvor vingen blot blev mere flad i forhold til vinden. Fordelen ved den var at den ikke kunne stalle / løbe løbsk, bagdelen var at det der skulle styre vingerne fyldte temlig meget i forhold til hele konstruktionens vægt. Det var jo før man fandt ud af at simpel elektronik kunne klare sådan en opgave.

De vindmøller som stod på markerne for at pumpe vand op til dyrene, havde fjeder belastede vinger. Jo mere det blæste jo mere stillede vingerne sig bagud så der blev en mindre flade der kunne danne det vacum på bagsiden som er den egentlige grund til at vingerne drejer rundt.

Jørgen. Du skriver  STALLE / LØBE LØBSK  som om det er synonym for hinanden. De er derimod næsten modsætninger.

Stalle er netop en egenskab ved, tidligere typer vinger (af de moderne vindmøller) der hjælper til at forhindre løbsk kørsel. Følg mit link fra 20/10 i denne tråd, hvis du vil læse mere om det.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis