Jeg bor ude i skoven, og ikke alle strømkabler er gravet ned heroppe er det næsten 100% sikkert at strømmen ryger nogle timer hver gang det stormer.
Jeg har en fin lille ren sinus omformer de kan give 600 watt, som både TV og PC kan sammen med. Desuden har jeg så et GEL forbrugsbateri på 120 AH.
Mit tv, PC og lidt lys bruger ca. 250 watt, hvilket vil sige at det trækker ca. 25 amp på batteriet (med det spild der er i omformningen). Jeg vil helst ikke presse batteriet for meget, så 3 timer er max jeg kører, før jeg må nøjes med et par pærer, indtil strømmen kommer igen. Har godt nok en 2kW benzingenerator, men den bruger jeg til mit vandværk. Det trækker en ret stor startstrøm, så vover ikke at køre elektronik fra den, da der er et spændingsfald når vandpunpen går i gang, og det tager lige et sekund før motoren kommer op i omdrejninger, og strømmen stabiliseres. Desuden larmer den sådan ca. 100db.
Men jeg kunne gøre var at sætte en oplader fra generatoren til forbrugsbattiet. Men en 25 amp oplader er dyr (glemt ctec - det er for dyrt til mig)), og mange "smart" ladere tolker det som om at batteriet er meget fladt, når man trækker fra det imens man oplader, så den bulk-charger med 14,4 volt hele tiden, hvilket ikke er godt.
Men jeg har en gammel gennemrusten afmeldt VW tranporter, der ikke kan synes, hvor der er et Biltema skille-relæ i (som jeg i øvrigt kan anbefale - 150 kr - og den har fungeret i 6 år). Jeg bruger den som "havetraktor". Den starter, køler og kører som en drøm. Kunne den ikke agere nødgenerator? en 3-4 timer i tomgang kan den godt klare, og den bruger ikke mere brændstof end min benzingenerator, og så har den oven i købet partikelfilter. Med åben kølerhjelm i stormvejr får den jo også lidt ekstra køling .
Eller lader en bilgenerator ikke nok imens bilen er i tomgang? Jeg ville jo tro at den ville give en 50-70 amp, hvis spændingen på batteriet er under 12,5 volt (det er en diesel), men det kan være jeg tager fejl?