Bruge gammel bil som nødstrømsgenerator

Jeg bor ude i skoven, og ikke alle strømkabler er gravet ned heroppe er det næsten 100% sikkert at strømmen ryger nogle timer hver gang det stormer.

Jeg har en fin lille ren sinus omformer de kan give 600 watt, som både TV og PC kan sammen med. Desuden har jeg så et GEL forbrugsbateri på 120 AH.

Mit tv, PC og lidt lys bruger ca. 250 watt, hvilket vil sige at det trækker ca. 25 amp på batteriet (med det spild der er i omformningen). Jeg vil helst ikke presse batteriet for meget, så 3 timer er max jeg kører, før jeg må nøjes med et par pærer, indtil strømmen kommer igen. Har godt nok en 2kW benzingenerator, men den bruger jeg til mit vandværk. Det trækker en ret stor startstrøm, så vover ikke at køre elektronik fra den, da der er et spændingsfald når vandpunpen går i gang, og det tager lige et sekund før motoren kommer op i omdrejninger, og strømmen stabiliseres. Desuden larmer den sådan ca. 100db.
Men jeg kunne gøre var at sætte en oplader fra generatoren til forbrugsbattiet. Men en 25 amp oplader er dyr (glemt ctec - det er for dyrt til mig)), og mange "smart" ladere tolker det som om at batteriet er meget fladt, når man trækker fra det imens man oplader, så den bulk-charger med 14,4 volt hele tiden, hvilket ikke er godt.

Men jeg har en gammel gennemrusten afmeldt VW tranporter, der ikke kan synes, hvor der er et Biltema skille-relæ i (som jeg i øvrigt kan anbefale - 150 kr - og den har fungeret i 6 år). Jeg bruger den som "havetraktor". Den starter, køler og kører som en drøm. Kunne den ikke agere nødgenerator? en 3-4 timer i tomgang kan den godt klare, og den bruger ikke mere brændstof end min benzingenerator, og så har den oven i købet partikelfilter. Med åben kølerhjelm i stormvejr får den jo også lidt ekstra køling .

Eller lader en bilgenerator ikke nok imens bilen er i tomgang? Jeg ville jo tro at den ville give en 50-70 amp, hvis spændingen på batteriet er under 12,5 volt (det er en diesel), men det kan være jeg tager fejl?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej din bil lader ikke i tomgang, der forbruger den strøm fra batteriet. Så det er en dårlig foretning.

Du kunne jo købe dig en luft kølet diesel generator som du byggede et lille lyd isoleret hus rundt om dog med hul til luftindsugningen af blæseren og en udgang.

Den anden mulighed er at grave en jord kælder, hvor du kan have akomulatorer stående, og det behøver ikke være gel batterier der jo er det dyreste.

Hmmm nu skal jeg ikke kunne udtale mig om alle biler, men er nu ret sikker på at nye/nyere biler generelt lader i tomgang.. sæt dig ind i din bil mens den er varm, og i tomgang, og tænd for elbagruden/aircon eller anden stor forbruger, så vil du kunne hører motoren lige falder i omdrejninger og stiger igen, det er nor generatoren belastes den falder og når motoren justere tomgangen op at den stiger igen.. generatoren lader så vidt jeg ved hele tiden, det er så ikke sikkert den lader så meget som trådstarter skal bruge...
Jeg brugte Transporteren til at starte min Hydrema rendegraver, som jo nok må siges at være en strømsluger i startfasen, og der gik Transporteren ganske rigtigt ned i omdrejninger et øjeblik.
Jeg er ikke helt med på hvordan jeg sparer penge på at skulle ud og investere i en Dieselgenerator (der larmer helt forfærdeligt), når den heller ikke giver en pålidelig sinus til elektronik, med mindre det er en af de rigtigt dyre. Ej heller en røvfuld blybatterier? Så er det da billigere at købe en 25A oplader?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Jeg forstod det sådan at du ville være sikker på at have støm i længere tid end hvad din akomulator kan trække nu, det er noget vrøvl at en diesel generator larmer, hvis du bygger et lille hus omkring den. Hvad hjælper en 25 amp. lader hvis du ingen strøm har ? Et par 88 amp. batterier koster ca. 700,00 kr. stykket, kobler du dem sammen vil du jo have strøm nok til mindst 8 timer.

Jeg har en benzin nødstrømsgenerator, hvilket jeg også skrev i mit indlæg.

Ideen med bilen er, at med den relativt kraftige generator der sidder i sådan en dielselhakker (ca. 130A), så kunne man lade forbrugsbatteriet op på relativt kort tid, på samme tid med at man brugte det.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Tak Mellon. Det vil jeg prøve, og så må jeg eller prøve at finde en amperemåler, så jeg kan se hvor meget den kan skubbe ind i et afladet batteri.

Har i øvrigt lavet en isoleret gruppe i mit hjem, som ikke har forbindelse til det offentlige elnet, som har en stikkontakt i hver rum i huset. Det ville jo være en simpel sag at tilslutte det til en udendørs kontakt, så det bare lige var at trække en ledning hen til bilen, som jeg så kunne installere min inverter i permanent.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
som mellon skriver< og så lav et stik på bilen du kan sætte ledningen i og skulle det ikke være helt nok så har du garanteret en lille sten du kan lægge på speederen så den får en smule omdrejninger, det kan sagtens lade sig gøre, oven i købet kan du få en 220v generator du kan montere på bilen så ingen problemer, klø på med din ide.

Hej

alle

Lige lidt oplysninger om generatorer på "nye" og på "ældre biler" - det er 2 meget forskellige historier vi skal høre

På ældre biler sidder der tit en ret stor generator 90 til 120 Amp.  MEN  da såsan en generator nu engang kun er reguleret af spændingen på det batteri som den lader på er der ikke ret stor chanse for at få den til at lade med bilen i tomgang

For at der kommer til at ske noget skal vi op på et omdrejningatal på motoren på omkring 1500 - 2000 omdrejninger 

Dette sammmen med at det jo kun er på det batteri som er tilsluttet til bilen/generatoren vil gøre at resultatet ikke vil blive rep stort på det ekstra batteri som tilsluttes

 

På "nyere" biler som der skrives om i et indlæg er det fulstændig rigtigt ot der lades i tomgang  MEN  dette fordi næsten alle generatorer på de biler  OGSÅ  er tilsluttet motorstyringen samt et system ved tilslutningerne på batteriet som gør at motorstyringen kan registrere det øjeblikkelige forbrug og lynhurtigt kompensere for forøgelser i dette ( det er det man lige kan nå at høre) så alt i alt sikkert en dårlig ide (tror jeg) me du kan jo lade det komme an på en prøve

 

Hilsner polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis