12v/24v fejlmonteret ledning.

Hej!

Sidste år købte vi en Albin Ballad med en indenbords volvo penta 2002B motor.
Efter at have brændt et starterrelæ, et stelrelæ, en log og lidt pærer i lanternerne
opdagede jeg at der er en fejl på systemet, således at der er 24 volt på systemet,
når hovedafbryderen til forbrugsbatterierne bliver slået til. Der er altså en fejl på
ledningsnettet således at der er opstået en serielforbindelse i stedet for parallelforbindelse.

Båden er "sat op" med et motorbatteri umiddelbart ved motoren med egen hovedafbryder.
Der ud over er der 2 batterier i stævnen med egen afbryder. De 2 batterier i stævnen er parallelforbundne.

Efter at have ligget med hovedet begravet i båden mange gange er det i dag lykkedes mig
at finde fejlen. Ved hjælp af multimeter har jeg fundet ud af at stelledningen fra forbrugsbatterierne er
monteret samme sted på starterrelæet som plusledningen fra motorbatteriet.

Motoren havde været ude af båden til overhaling året før vi købte den. Jeg tror det er i den forbindelse fejlen er opstået.

Mit problem er nu at finde ud af hvor jeg skal montere den fejlplacerede ledning. Jeg går stærkt ud fra at det er stelledningen fra
forbrugsbatterierne der skal flyttes. Skal den ned på stelrelæet samme sted som den anden "tykke" ledning eller evt. på den anden tomme pol på stelrelæet? Eller et helt 3. sted?

 

Øverst i billedet ses den med rød tape markerede stelledning direkte fra forbrugsbatterierne.
Der er en magen til monteret bagved som man ikke kan se. Det er den der kommer fra motorbatteriets
plus. Under det og lidt bagved ses to store poler, den øverste med en tyk sort ledning. Det er på stelrelæet.
Den nederste af polerne er der ikke monteret nogen ledninger på, men det ser ud som om den er skruet rundt om
en metaldel der kommer ud fra motoren. Det er lidt svært at komme ordentlig til.

Håber det jeg har skrevet giver nogen mening!

Venlig hilsen
Rasmus
Hej! Sidste år købte vi en Albin Ballad med en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En af de "gamle" på havnen hjalp mig med at måle efter en gang til og var enig med mig i mine antagelser. Efterfølgende flyttede vi ledning direkte til minus på motorbatteriet og vupti så ser det ud til at alt kører perfekt. Endnu en gang mange tak for hjælpen!

finnband: Præcis derfor kaster jeg mig ikke bare ud i at flytte rundt på ledninger uden at tænke mig grundigt om og spørge til råds. Men den lokale bådmekaniker har nu skiftet relæer på starteren to gange uden at finde problemet, så man skal ikke altid føle sig sikker "fagkundskaben", hvis de bare skal udføre en "delopgave". Jeg er ret sikker på at han ville have lov til at skifte hele elnettet ud på båden, hvis han skulle gå den efter og give grønt lys for at alt var ok og det har jeg desvære ikke råd til selvom det ville være fedt.

Nitter: Jeg har set minusset på "valeoen", men er usikker på om den tynde stelledning der evt. skulle have siddet der er tyk nok. Hvis jeg har forstået det rigtigt bruger den kun stelledningen til at "måle med" og så er det vel ok med en tynd ledning, men hvis den sender ladestrøm igennem den skal der vel lidt mere kvadrat til?
Skrevet af Soarer på 25 aug 2014 20:15

Nitter: Jeg har set minusset på "valeoen", men er usikker på om den tynde stelledning der evt. skulle have siddet der er tyk nok. Hvis jeg har forstået det rigtigt bruger den kun stelledningen til at "måle med" og så er det vel ok med en tynd ledning, men hvis den sender ladestrøm igennem den skal der vel lidt mere kvadrat til?
Ja det er korrekt. Men da "-" kun er til til at måle gennem burde det være ok. Personligt ville jeg dog skifte den ud med en lidt tykkere der var monteret med en kabelsko. Det ser en smule mere prof ud, selv om det stadig ligner det det er, noget hjemmefusk.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mekanikeres spidskompetance er mekanik. Desværre har de det ofte lidt svært med det elektriske. Det er jo heller ikke uden grund, at der findes autoelektrikere.
Mange andre med en "elektrisk uddannelse" kunne dog nok nemt have hjulpet dig. Det var måske det der skete.

Finnband
@Nitter: Ok, tak for det. Jeg glemte i øvrigt at skrive at jeg efter at have sat ledningen "på rette plads" startede motoren og målte hvor meget den lader med hen over "valeo'en". Du havde helt ret med din første antagelse om at den lader på begge batterier... i hvert fald når den ikke har stel... det bliver der vel så lavet om på hvis den får stel?

Ledningen jeg tror har siddet på (på bagsiden i øvrigt) har kabelsko, der passer til bolten.... Det er den blå man kan skimte ved overkanten. Den der er strippet sammen med en rød ledning...
Skrevet af Soarer på 25 aug 2014 22:09
@Nitter: Ok, tak for det. Jeg glemte i øvrigt at skrive at jeg efter at have sat ledningen "på rette plads" startede motoren og målte hvor meget den lader med hen over "valeo'en". Du havde helt ret med din første antagelse om at den lader på begge batterier... i hvert fald når den ikke har stel... det bliver der vel så lavet om på hvis den får stel?

Ledningen jeg tror har siddet på (på bagsiden i øvrigt) har kabelsko, der passer til bolten.... Det er den blå man kan skimte ved overkanten. Den der er strippet sammen med en rød ledning...

Ja jo. Den burde jo ikke lade på begge hvis det er en switch. Men når den mangler stellet, sååå vides der ikke med bestemthed hvad der sker.  Formoder kabelskoen skal sidde lige under hovedet på bolten mærket "-".

Der er jo også den mulighed, at brikken har taget skade af den fejlforbundne stel til forbrugsbatteriet. Den må jo have stået med 24 volt over sig på et tidspunkt, måske det er grunden til den manglende stel ???  

Men igen, der kan findes mange menner (gætterier), når en ikke lige kan sidde og måle. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@Nitter: Det er sandt. Med mindre du kort kan skitsere hvad jeg skal måle, må jeg nok hellere finde en der kan måle på den for mig.

Kommer til at tænke på... vil det sige at mine forbrugsbatterier måske ikke er skilt fra motorbatteriet nu? ..og dermed at de kan "slide" på hinanden?
Skrevet af Soarer på 26 aug 2014 09:50
@Nitter: Det er sandt. Med mindre du kort kan skitsere hvad jeg skal måle, må jeg nok hellere finde en der kan måle på den for mig.

Kommer til at tænke på... vil det sige at mine forbrugsbatterier måske ikke er skilt fra motorbatteriet nu? ..og dermed at de kan "slide" på hinanden?
Det er ret simpelt. Først læser du dette: LINK.  Mål spænding over både start og forbrugsbatteri. Start motoren op og lad den rotere med ca det halve af fulde omdr. i ca 2-5 minutter. Derefter måler du spændingen igen på begge batterier med motoren i gang. Så er resten en test på om du forstod teksten jeg linkede til.  Kan dog røbe at når startbatteriet er fuldt opladet skal du kunne måle der lades på forbrugsbatteriet (højere spænding). 

Ellers er du i tvivl, så giv mig lige de målte spændinger, så skal jeg nok kommentere.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ok. helt ens spænding på motorbatteri og forbrugsbatteri inden motorstart (12,61v) Hvilket vel tyder på at de er direkte forbundet. Under kørsel med motor 13,3v på begge batterier samtidi, dog med en afvigelse på andet decimal. Jeg tolker det således at "valeoen" ikke gør noget godt for batterierne. Ovenstående udført før jeg ændrede på ledningerne ført til "valeoen". Desvære fik jeg knækket en ledning på mit (alt for) billige multimeter, så jeg fik ikke prøvet den samme måling udført med stel tilsluttet "valeoen".

Er der håb for et af to:

-Den lader på begge batteribanke når der er fyldt op på motorbatteriet.
-Det vil virke når stel bliver forbundet til "valeoen".

I øvrigt... burde den ikke lade med op imod 14 volt, eller kan generatoren "se" at batterierne er næsten helt oppe?

Vh.
Rasmus
Skrevet af Soarer på 26 aug 2014 23:37
ok. helt ens spænding på motorbatteri og forbrugsbatteri inden motorstart (12,61v) Hvilket vel tyder på at de er direkte forbundet. Under kørsel med motor 13,3v på begge batterier samtidi, dog med en afvigelse på andet decimal. Jeg tolker det således at "valeoen" ikke gør noget godt for batterierne. Ovenstående udført før jeg ændrede på ledningerne ført til "valeoen". Desvære fik jeg knækket en ledning på mit (alt for) billige multimeter, så jeg fik ikke prøvet den samme måling udført med stel tilsluttet "valeoen".

Er der håb for et af to:

-Den lader på begge batteribanke når der er fyldt op på motorbatteriet.
-Det vil virke når stel bliver forbundet til "valeoen".

I øvrigt... burde den ikke lade med op imod 14 volt, eller kan generatoren "se" at batterierne er næsten helt oppe?

Vh.
Rasmus
Ja ok Rasmus. Så lades der på begge batterier samtidig under de givende omstændigheder.   Men da der ikke er lavet nogen forsøg med stellen på Valeo'en vil det bare blive løst gætteri om hvordan og hvorledes osv........  

Jo, det er rigtigt spændingen burde ligge lige oppe over 14 volt når batterierne er fuldt opladte. Men dine er bare ikke fuldt opladte endnu og derfor ligger ladespændingen lavere. 

Hvordan er det nu ?  Du har over 300 Amp i batterier til en generator på 60 Amp, eller hvor lille/stor er din generator egentelig ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis