Hej!
Sidste år købte vi en Albin Ballad med en indenbords volvo penta 2002B motor.
Efter at have brændt et starterrelæ, et stelrelæ, en log og lidt pærer i lanternerne
opdagede jeg at der er en fejl på systemet, således at der er 24 volt på systemet,
når hovedafbryderen til forbrugsbatterierne bliver slået til. Der er altså en fejl på
ledningsnettet således at der er opstået en serielforbindelse i stedet for parallelforbindelse.
Båden er "sat op" med et motorbatteri umiddelbart ved motoren med egen hovedafbryder.
Der ud over er der 2 batterier i stævnen med egen afbryder. De 2 batterier i stævnen er parallelforbundne.
Efter at have ligget med hovedet begravet i båden mange gange er det i dag lykkedes mig
at finde fejlen. Ved hjælp af multimeter har jeg fundet ud af at stelledningen fra forbrugsbatterierne er
monteret samme sted på starterrelæet som plusledningen fra motorbatteriet.
Motoren havde været ude af båden til overhaling året før vi købte den. Jeg tror det er i den forbindelse fejlen er opstået.
Mit problem er nu at finde ud af hvor jeg skal montere den fejlplacerede ledning. Jeg går stærkt ud fra at det er stelledningen fra
forbrugsbatterierne der skal flyttes. Skal den ned på stelrelæet samme sted som den anden "tykke" ledning eller evt. på den anden tomme pol på stelrelæet? Eller et helt 3. sted?
Øverst i billedet ses den med rød tape markerede stelledning direkte fra forbrugsbatterierne.
Der er en magen til monteret bagved som man ikke kan se. Det er den der kommer fra motorbatteriets
plus. Under det og lidt bagved ses to store poler, den øverste med en tyk sort ledning. Det er på stelrelæet.
Den nederste af polerne er der ikke monteret nogen ledninger på, men det ser ud som om den er skruet rundt om
en metaldel der kommer ud fra motoren. Det er lidt svært at komme ordentlig til.
Håber det jeg har skrevet giver nogen mening!
Venlig hilsen
Rasmus
Hej!
Sidste år købte vi en Albin Ballad med en...
Vis hele indlægget