Perkins 6.354

Hej derude
Er der nogen derude som er 100 meter mester i en gammel Perkins 6.354 motor? Det er en 6 cylindret dieselmotor fra 1970 på 115 hk. Jeg har læst mig til at det skulle være en bundsolid motor. Den starter fint og lyder godt. Man siger at man ikke skal skrue i noget der fungerer men den har trods alt så mange år på bagen så en overhaling vil være godt om ikke andet så for følelsen af at have en god motor i båden. Der er intet gjort ved motoren siden 1970. Samme ejer fra 1970 til nu som er død men var mekaniker. Timetælleren siger 1400 timer. Sønnen er ikke sikker på at timetælleren virker, for det virker af meget lidt.

Jeg søger altså en person som har kompetence til at tilse/renovere motoren uden at det skal koste samme timeløn som en marinemekaniker. Båden ligger pt i Frederikssund, men kommer nok til København senere.

Jeg håber at høre fra jer

Med venlig hilsen

Jakob Kibsgaard
26570505

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Hej derude Er der nogen derude som er 100 meter... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af wikingjakob på 26 jul 2014 23:20

Det er netop defor jeg søger en kyndig, da jeg godt lige vil have den gået igennem. Jeg talte med en som havde fået sin renoveret - den osede stadig noget ved koldstart. 

Hvis der skulle være nogle gode bud på en dygtig og rimelig traktormekaniker/marinemekaniker/dieselmekaniker som kan gå den igennem, eventuelt kompressionsteste den og tjekke ventiler mm, så hører jeg gerne herom. Mine fingre vender rigtigt, men vil gerne have en fagmand på første gang.

Mvh Jakob

Nu er det overhovedet ikke ualmindelig at en gammel Perkins laver lidt hvidelige dampe indtil den bliver varm eller ved længervarende tomgang, det er en indbygget finesse på de modeller. 

Et bud vil være en ældre lokal traktormekanikker der har været i branchen i mange år.  Du må ud og søge ved de lokale firmaer.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej alle

Det er blevet tid til en opdatering. Vi har købt den Jupiter 30 som er monteret med ovenstående motor. En fin gammel motorbåd som står fuldstændigt original på godt og ondt. Motoren er en skøn gammel 6 cylindret Perkins på 5,8 liter, som ikke er så fordrukken som forventet. Vil tro at vi ved 8 knob (1500 omdr) bruger cirka 5 liter i timen. Båden har haft samme fra ny til nu, og da han selv var mekaniker, så har jeg været relativt tryg ved motorens fremskredne alder. Timetælleren virker, og viser 1425 timer ved køb. Den har ikke været i vandet i 4 år og har 10 år før det været brugt som sommerhus i havnen. Motoren er kun startet ved sæsonstart og sæsonslut. Vi har nu sejlet den fra Frederikssund til København her i weekenden og har fået testet den lidt af.

Den går rigtig godt, men jeg oplever noget jeg ikke kan gennemskue hvordan sker. Når man starter den kommer der masser af kølevand bagud. Efter cirka 1 times belastning begynder den at dampe ud af udstødningen samtidigt med at mængden af kølevand mindskes. Jeg har rendt rundt med laser temperaturmåler i kølevand, på manifold, på motorblok og synes ikke umiddelbart noget virker overvarmt - cirka 80-90 grader når den er i drift (temperaturmåleren er det eneste der ikke virker). Vandstrålen bagud når den damper er så varm så jeg kan holde min hånd i det. Husker ikke hvor varmt vandet var på vores gamle Albin 25.

Der kan selvfølgeligt være masser af kalk i systemet som bør renses ud, men hvorfor kommer der så masser af vand ud når den er kold? Jeg kan ikke regne ud hvad der mindsker vandmængden bagud når motoren bliver varm og hvor dampen opstår hvis ikke noget er overvarmt. Er der nogle gode ideer?

Og så lige et billede af 850 kg grøn ballast eller jerngenua om man vil 

Om læ gives der gode minder om en storebæltsfærge. Alt det originale service med Klaus Baess logo findes stadig i båden.

Min egen plan er som følger

  1. Jeg skal have købt ny giver og måler til vandtemperaturen.
  2. Få afkalket oliekøler, veksler og manifold (har læst om fremgangsmåde på baadteknik.dk)
  3. Skifte impeller

 


Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21

Du skal have kølevands termostaten skiftet, det er den der er skyld i at vandet bare pisser igennem og lukker af på det forkerte tidspunkt. Den bør være lukket når motoren er kold og først åbne når motoren er drift varm. At der kommer en del vand lige når du starter, har sin naturlige forklaring, for når du stopper motoren vil der altid stå noget vand i udstødnings systemet, med mindre du lukker af for tilgang af vand til udstødningen og det går ud gennem et rør i siden på båden. Tjek også din søvands pumpe.

Skrevet af Håndværkeren på 18-09-2014 08:51

Du skal have kølevands termostaten skiftet, det er den der er skyld i at vandet bare pisser igennem og lukker af på det forkerte tidspunkt. Den bør være lukket når motoren er kold og først åbne når motoren er drift varm. At der kommer en del vand lige når du starter, har sin naturlige forklaring, for når du stopper motoren vil der altid stå noget vand i udstødnings systemet, med mindre du lukker af for tilgang af vand til udstødningen og det går ud gennem et rør i siden på båden. Tjek også din søvands pumpe.

Tak for svaret Jørgen. Kølevandstermostaten er bestemt i søgelyset. Jeg tror jeg har fået formuleret mig dårligt, for der kører masser af vand gennem systemet i relativt lang tid - vil tro mellem 45 minutter - 1 time. Først derefter bliver motoren så varm, så den begynder at dampe og mængden af kølevandet falder. Derfor kan jeg ikke få det til at passe med kølevandstermostaten. Mængden af damp er svær at omsætte direkte til hvor meget vand det ville have været, men måske er vandmængden konstant (men dele bare bliver til damp når motoren er varm)

Jo mere jeg har læst om det jo mere tror jeg selv på tilkalkning af veksler og oliekøler - men kan stadig ikke forstå hvorfor mængden af kølevand falder. Jeg må prøve at måle mængden af vand søvandspumpen kan flytte i forhold til hvad den burde kunne.

Nogen her der har erfaring med afkaldning af motor/veksler/oliekøler?

 

 


Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Jeg har selv en maskine magen til, dog er min med turbo og intercooler. 145 hk.
Bundsolid...
If it works dont fix it.
Jeg har ikke haft problemer med koldstart eller noget der ligner, men da jeg skulle skifte en utæt ventildækselpakning ville jeg lige stille ventiler..
De skal på min stå med 0.30 på både ud og ind.
Der var 6 eller 8 der stod på 0.90 det var som at få ny maskine efter de var stillet korrekt.
Så selvom den gør som den skal og ikke viser sygdomstegn kan de sagtens stå en hel del forkert.
Den er sgu ikke så kresen :-)
Men en fin maskine.
Jeg har haft udstødningen under vanlinjen så dit problem har jeg ikke kunne se efter.
Jeg er dog i gang med at føre den agterud og over vanlinjen, så det bliver spændende at se hvordan min ter sig.
Jeg har her et datablad far en testsejlads i min Coronet, der er lidt om forbrug ved de forskellige omdr.
Jeg kan ikke lige finde ud af at sætte det ind her i tråden. ( FOTO)

Any grease is better than no grease at all......
Annonce
En lille update:
Hele kølesystemet er afkalket. Oliekøler renset for snask. Min manifold kan være færdig for den skyder relativt store flager rust ud med kølevandet som blokerer afgangen = manglende vand. Det er ihvertfald min teori lige pt.

Jeg har været heldig og fundet en ny manifold lavet i rustfrit stål, som skal monteres og tilpasses let, da den er produceret til en vertikal motor, så vandafgangsrøret skal roteres.

Er der gode fif til at at løsne bolte som har fastholdt manifolden i 45 år i et aggresivt miljø. Min værste skræk vil være at de knækker...

Og skulle der ikke være en derude som har en god kontakt til en person som kan og vil hjælpe lidt henover vinteren/foråret? Har forhørt lidt traktormekanikere, men synes ikke rigtigt de gider kravle op i en båd og henviser derfor til en marinemekaniker. Båden ligger på land i Fiskerihavnen - 2100 København Ø.

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Der skal varme til for at løsne fastgroede/rustne bolte, en induktionsvarmer ville være luksus, men et autogensvejseværk kan også gøre det.

Der er jo en grund til at rustfrit stål ikke anvendes til vandkølede manifold, og det er det store størrelsesændring ved kulde-varmeskift. Det medfører ofte at der opstår revner i materialet, og afhængigt af disses placering, kan det medføre grimme skader på motoren. Jeg lavede selv en til en Ford engang, den revnede også og måtte kasseres.
Så tjek motorolien, og bliver den hvidlig, så er chancen for et defekt manifold stor.

Da olie flyder på vand, og hvis motoren ikke har kørt for nyligt, så læg mærke til olestanden på pinden, hvis den stiger, kan der være vand under olien.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Det må være tid til en update:-)

Opsummering: Perkins H6.354 som desværre stadig damper når den bliver varm og får cirka 1500 omdrejninger. Vandmængden bagud er god mens motoren er kold, men falder når den rammer cirka 80 grader og afløses af voldsom damp og ret varmt vand bagud.

Har netop talt med en ældre Perkins mand som har givet lidt råd: Han mener umiddelbart kun det kan være saltvandsforsyningen der skal kigges på. Hans teori er en slidt "cam" i jabscopumpen som gør, at pumpen ved høje omdrejninger ikke pumper det vand den bør...har lige bestilt den nye "cam" som er den halvmåne der drejer bladene i pumpen og i princippet afgør vandmængden.

Hvad der allerede er gjort:

  1. Jeg har fået renset den gamle manifold istedet for at udskifte den med en ny i rustfri og lavet et nyt "knæ" i rustfri da det gamle var helt tæret indvendigt med flager i støbejern som rev sig løst og satte sig i afgangsrøret til vandet i udstødningen - troede problemet lå herBlev frarådet her på forum at bruge den rustfrit manifold som jeg havde fundet, så det gjorde jeg. Det nye laserskårne "knæ" kostede en formue og jeg havde virkeligt håbet at dette løste problemet
  2. Systemet er afkalket i saltvandssystemet
  3. Olikøler og varmeveksler har været adskildt og renset mekanisk. En del tang, ruer mv i oliekøler, men ingen effekt.
  4. Jeg ville skifte termostaten for at eliminere den som en eventuel fejlkilde, men ifølge Fred Rasmussen, så kan den ikke købes længere: Den oprindelige er den til venstre på billedet. Den til højre har samme reservedelsnummer, men passer ikke i anlægsfladen hvor den også skal være helt flad som på billede 2. Nogle gode ideer til hvor en uorinal kan findes? Jeg har testet den gamle i en gryde og den åbner ved 80 grader, så måske er det ikke værd at bruge kræfter på at finde en anden? Lidt billeder nedenfor:

Jeg er ved at blive skør og ønsker ikke at sejle på ferie i et damplokomotiv

  • Jeg tror egentligt ikke selv på at termostaten gør fra eller til, for den har ikke noget med mængden af kølevand at gøre og motoren bliver ikke over 80 grader selvom den damper voldsomt, så jeg hælder til at samle det hele igen med den gamle termostat.
  • Jeg afventer den nye "cam" til jabsco pumpen og tjekker om der skulle være utætheder som gør at der trækkes falsk luft ind et sted fra vandindtaget til pumpen som mindsker den ønskede vandmængde.

Skulle der være en der gider læse min lange historie, så hører jeg selvfølgeligt gerne om der skulle være andre ideer til fejlfinding.

Mvh Jakob


Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21

Det lyder underligt med den termostat, men prøv og tage den gamle med ud til en traktorforhandler. Det er min erfaring de tit ligger med et rimeligt lager af alt muligt og det skulle nok være muligt og finde en der passer flange, om ikke andet så en med en flange der er større og kan tildannes.

Det skal så siges at lukker termostaten helt og samtidig åbner ved 80 grader er den i orden og behøver ikke og blive skiftet.

Din teori med  pumpen lyder rigtigt. Det er kendt at de pumper har det med og miste "pusten" med alderen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også