Hej alle
Det er blevet tid til en opdatering. Vi har købt den Jupiter 30 som er monteret med ovenstående motor. En fin gammel motorbåd som står fuldstændigt original på godt og ondt. Motoren er en skøn gammel 6 cylindret Perkins på 5,8 liter, som ikke er så fordrukken som forventet. Vil tro at vi ved 8 knob (1500 omdr) bruger cirka 5 liter i timen. Båden har haft samme fra ny til nu, og da han selv var mekaniker, så har jeg været relativt tryg ved motorens fremskredne alder. Timetælleren virker, og viser 1425 timer ved køb. Den har ikke været i vandet i 4 år og har 10 år før det været brugt som sommerhus i havnen. Motoren er kun startet ved sæsonstart og sæsonslut. Vi har nu sejlet den fra Frederikssund til København her i weekenden og har fået testet den lidt af.
Den går rigtig godt, men jeg oplever noget jeg ikke kan gennemskue hvordan sker. Når man starter den kommer der masser af kølevand bagud. Efter cirka 1 times belastning begynder den at dampe ud af udstødningen samtidigt med at mængden af kølevand mindskes. Jeg har rendt rundt med laser temperaturmåler i kølevand, på manifold, på motorblok og synes ikke umiddelbart noget virker overvarmt - cirka 80-90 grader når den er i drift (temperaturmåleren er det eneste der ikke virker). Vandstrålen bagud når den damper er så varm så jeg kan holde min hånd i det. Husker ikke hvor varmt vandet var på vores gamle Albin 25.
Der kan selvfølgeligt være masser af kalk i systemet som bør renses ud, men hvorfor kommer der så masser af vand ud når den er kold? Jeg kan ikke regne ud hvad der mindsker vandmængden bagud når motoren bliver varm og hvor dampen opstår hvis ikke noget er overvarmt. Er der nogle gode ideer?
Og så lige et billede af 850 kg grøn ballast eller jerngenua om man vil
Om læ gives der gode minder om en storebæltsfærge. Alt det originale service med Klaus Baess logo findes stadig i båden.
Min egen plan er som følger
- Jeg skal have købt ny giver og måler til vandtemperaturen.
- Få afkalket oliekøler, veksler og manifold (har læst om fremgangsmåde på baadteknik.dk)
- Skifte impeller