Moring/fortøjning

Hej,
Jeg har jo lavet en god tømmerflåde i rustfrit stål og hele den konstruktion vejer skam nok en 700+kg. Har haft lidt problemer med at fortøje den ved vandet.
Først havde jeg banket et jernrør i jorden og bundet tømmerflåden fast, men rebet flænsede  sgu over til sidst hvilket resulterede i en tømmerflåde på land.
Har fået fat en en moring, stor beton agtig brønddæksel Med en lang gennemgående bolt og et øje for enden til at sætte sjækel fast i. 
Nå nok om det, havde gravet moringen lidt ned  og sat kæde fast og så fast til tømmerflåde, det ved jeg giver nogle ryk i moringen når der er bølger, håbede det gik i et lille stykke tid inden jeg fik skaffet reb og hvordan det lige skulle monteres. Men det gjorde det ikke pga de seneste dages vind havde tømmerflåden trukket den tunge 45kg+ moring med i land. Det var utroligt. Nu har jeg så fået 8m fortøjningsreb hvor jeg har købt gummifjeder til  + de 2-3 meter kæde. Er det godt nok til at den ikke flytter moringen næste gang eller hvorledes? Nu kan den jo ikke give de der store ryk da der er affjedring i rebet og selve fjederen jeg har købt?

Hvad siger i? Sgu ikke så nemt at få den satan ud i vandet igen
Ps fortøjningsrebet er med 2 klovse i hver ende så dvs jeg måtte binde rebet sammen på midten med et godt råbåndsknob, det vil kunne holde ikke? Har læst mig frem til at knuder formindsker brudstyrken med ca. 30%. Billedillustration!http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/post/action/te/aff/33/aft/192379/postid/

 

Hej, Jeg har jo lavet en god tømmerflåde i... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tja.... begge muligheder er fine vil jeg tro men måske ville jeg alligevel vælge at fortøjer til én stor klods (Eller to klodser samlet på et sted i dit tilfælde) med to fortøjninger. Ja nu ved jeg jo ikke hvor du fortøjrer på flåden hvordan flåden ligger (hvor højt osv.), og hvor den ligger i forhold til vejr og vind men - det er som sagt en mulighed at justere hvordan den ligger ved at lave den ene længere end den anden således at flåden eksempelvis ligger med et hjørne lidt skråt op i vinden (i mod søen) så du har mindre "vandmodstand" hvis der er sø, men det kan du jo selv lege lidt med hvis det giver mening;-)

Eksempel 1 er også godt så det kan også bruges men så risikerer du afhængig af vindretning at alt belastning primært kommer på den ene klods og det har du jo prøvet hvordan det gik;-) Så når klodserne ikke er stører ville jeg vælge eks. 2 men med to klodser til sammen gerne over 100 kg.

Ja og i virkeligheden kan du jo også lave både 1 og 2 så altså som det ser ud på billedet med tre klodser men det er måske rigeligt men sikkert meget effektivt;-)

Det blir' spændende at høre om dine erfaringer

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Måske lige i overkanten men jeg laver en klods mere som vejer noget mere. Og forresten de 45 kg var bare et bud ved nærmere eftertanke tror jeg vi nærmer os 60kg. Og så kan jeg lave eks 1 og ligge det således a bølgerne og vinden rammer flåden skråt? Ville det ikke gå an? Den ene næring bliver så med kæde osv og den anden tror jeg kun jeg laver lidt reb til.

 

Følger emnet med stor interesse....
Har selv overvejet en "tømmerflåde" for svaj... med en gammel campingvogn på...
Hvilke regler gælder.... Hvornår er det en båd...???
Hvilke myndigheder skal man ansøge...???

Fruen er ikke vlld med at sejle så hun ville holde ferier i campingvognen... og jeg kan lægge til med båden...

Er jeg den eneste med sådan en idé...???
 


 

Jeg mener ikke der er regler for hvordan en båd skal se ud, og du må ligge for svaj hvor det passer dig. (undtagen sejlrender og områder med ankring forbudt)

Men du bliver næppe populær, hvis du ligger for svaj lige i folks udsigt, med flåde og campingvogn.

Billedet her er stjålet fra en anden tråd her inde, jeg lader billedet tale for sig selv.

Denne tråd her, prøv at kikke den igennem

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/162222

Ja - og navigationslys er næppe aktuelt, for du sejler vel ikke rundt om natten :-) , og hvis du ligger for svaj, så er det formodentligt på 0,5m vand et sted hvor ingen sejlere normalt kommer.
Ellers skal du strengt taget have en hvid lanterne på om natten.

MVH A

PS - jeg tror at en sådan konstruktion giver en masse interessante udfordringer med hensyn til at bygge den, søsætte den og holde den flydende.

Værdien af en sådan ting, tror jeg begrænser sig til enkelte dage med super godt vejr - alle andre dage, så vil en sådan "ting" være ubrugelig og kun give besvær med at holde fortøjninger vedlige, holde den fri for fugt osv.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis