Kobber-Shield - 1. runde

Om Copper-Shield - Nu har jeg malet på båden i nogen felter, til en start.

Har skrevet om det før - Det bliver en ny tråd, så det ikke bliver uoverskueligt.

Jeg forsøgte med afrensning af bundmalingen med højtryksspuler hos mekanikeren - det blev ikke renset helt af - så jeg gik igang med en god skraber. Jeg fandt ud af at det var muligt at gøre det ordentligt og nogenlunde effektivt med en skarp skraber - men noget sjovt arbejde bliver det jo aldrig.

Så jeg afrensede 2 store felter under bunden (samt oppe ved stævnen, hvor vi havde trykspulet) - så de bliver epoxybehandlet først.

Den gamle bundmaling fra sidste år, får lov til at sidde nogen måneder endnu.

I næste omgang, så kan jeg klodse båden op på de to Kobber-felter, og ordne hele resten af bunden (den gamle sorte bundmaling), den dag jeg har tid og lyst.

Så fik jeg også prøvet det:

Først afslibning og lidt spartling af huller

dernæst Epoxy 105 med blå farve

Dernæst 2-3 lag Copper-epoxy.

Det vanskelige, er at vente til det bliver varmt nok - det skal meget gerne være 18Grader - ellers vil Copper-epoxyen løbe sammen i gardiner.

Det bøvlede jeg meget med at rulle ud - så derfor fik jeg tilsidst en del fnug ind i epoxyen- men det kan jo slibes glat senere. Jeg prøvede også at fortynde det lidt med vand, det hjalp lidt.

Som I kan se, så er der en masse kanter under bunden af båden, så derfor, ar det lidt vanskeligt at rulle epoxy-kobberet jævnt på. (Det vil være nemmere på en "rund" sejlbåd)



Men det vigtigste jeg lærte, det var at temperaturen ER meget vigtig. Derfor giver det jo problemer at få det lavet når det IKKE er sommer - for jeg har ikke en opvarmet hal at stå i - altså stjæler det jo tid fra sejlsæsonen - desværre.

Men nu har jeg så afprøvet det på selve båden - og er klar til at tage resten i een omgang.

mvh A

PS - husk at meningen med at jeg bruger min tid, på dette knokkel, det er at slippe fuldstændigt for at rode med "sort arbejde" HVERT forår. Og så gavner det miljøet.


To ulykker kommer sjældent alene.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke ved hvad du skal få tiden til at gå med, er jeg ret sikker på at fruen sagtens kan finde på de første 25 ting hun ønsker sig udført

Er det ikke en båd med påhængsmotor, eller z drev?

Så kan det give problemer, da kobber og aluminium ikke spiller ret godt sammen, med aluminiummet som taber....

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tror ikke at det vil give den slags problemer, da motor benet ikke har direkte forbindelse til kobberet. Og så vidt jeg husker sidder der offer anoder på de lidt større udenbords motorer

Hej igen begge to.

Jo - jeg mener at håndværeren har ret.



Det var det jeg prøvede at undersøge med en prøveplade, og spurgte om i denne tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191561#363973

--- Der kom bla. a. svar fra "Joy" som svarede:

>>>>>>>>>>>



Hej igen



Jeg har fast skrueaksel med tærezink på og der tæres ikke mere end med gl. bundmaling som jo også indeholdt kobber.

>>>>>>>>>>>>>>

Min bedømmelse (Efter at tænke over det i mange omgange) er netop oså, at:



når malingen stopper lidt fra motor-beslaget + Motorbeslaget har sine egne anoder (som vist er magnesium) så vil der ikke ske tæring på motorbenet.



Fohandlerne siger det same.

Derfor vil jeg gerne "tage chancen" og prøve det.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg har ellers hørt at kobber bundmaling og aluminium er no go

De har jo galvanisk kontakt, da påhængsmotor/drev jo altid har kontakt med vandet.

Jeg fik nogle grimme tæringer, i en helt ny påhængsmotor, fordi jeg havde lavet en rustfri plade på hækken, selv om der sad et kæmpe stykke tærezink på motoren (under vandet) Og kobber skulle være værre, end rustfri...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så er det jo godt det er en udenbords motor, den kan da vippes op og inspiceres for at se om der kommer tæring.

Der må have været noget andet der spillede ind med hensyn til det rustfrie stå mod aluminium.  Min Bror har sat en stor rustfri plade bag på sin båd for at hindre de langfingrede i blot at save agter spejlet ud og tage motoren og han har ikke haft problemer af nogen art i de sidste tre år.

Skrevet af Håndværkeren på 22 apr 2014 23:39

Så er det jo godt det er en udenbords motor, den kan da vippes op og inspiceres for at se om der kommer tæring.

Der må have været noget andet der spillede ind med hensyn til det rustfrie stå mod aluminium.  Min Bror har sat en stor rustfri plade bag på sin båd for at hindre de langfingrede i blot at save agter spejlet ud og tage motoren og han har ikke haft problemer af nogen art i de sidste tre år.

Det kunne nu ikke umiddelbart ses, da tæringen var mellem det rustfrie, og motoren, hvor den var boltet fast på hækken, det var en 50 hk, som vejede nær de 100 kg, så ikke så nem at afmontere.

Det giver størst problem, hvis både det rustfrie, og aluminium er i vandet hele tiden, som det var hos mig.

Jeg skiftede den rustfrie plade, ud med noget søvandsbestandigt aluminium, så var der ingen problemer.

Man må jo heller ikke bruge kobbefedt på aluminium, så derfor mit indlæg, hvis trådstarteren ikke havde det med i overvejelserne......




Grunden til at min bror har lavet det, skyldes at han to gange har mistet en 40 hk motor til de langfingrede, sidst havde de endda givet sig tid til at fjerne fjernbetjeningen og kabler batteri o.s.v. Nu er det hele så lukket inde i rustfrit stål med den slags bolte der skal bruges special værktøj til, det er så bøvlet lavet at man enten skal stille med en skærebrænder eller også have et par dage til det.

Efter sommeren - det ser meget fint ud.

Kobber-epoxyen ---  Der har kun været lidt "snot" - som forsvinder under sejlads.

Se billeder af bunden:

 

Billede af prøveplade, som har hængt under bådebroen hele sæsonen.
Prøvepladen havde een rur på Cu-epoxyen - og en masse ved siden af + nogen søpølser, som ikke er med på fotos:

Bunden af båden er skrubbet med en almindelig grydesvamp, og spulet m vandhanen.

Prøvepladen er skyllet.

På billede af prøveplade med grov svamp, viser pladen når den er blevet skrubbet kraftigt.

mvh A.

PS - den sorte bundmaling har heller ikke været begroet - trods det, at det var gammel maling som bare fik lidt ekstra sort ovenpå. OK - men lidt overraskende.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hvordan gik sæson 2015, med din "kobberbund" og er det stadig kun dele af bunden du har det på..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også