Baghjulet er skævt

Min datter købte en Mustang Cykel i september 2013.
Cyklen blev stjålet,men hun fik den igen,men nu viser der sig at bahjulet er skævt,jeg
har prøvet at skrue på den,men det gør det samme.Det er en af dem,der har 3.gear.
Så er spørgsmålet,må jeg skifte hele baghjulet,eller kan jeg tage gearene ud af navet og skifte fælge.
Er der nogen der kan hjælpe mig?

sammut

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skulle da kunne nøjes med at skifte fælgen, men det er altså ikke noget du sådan bare lige gør, hvert eger skal spændet meget nøjagtigt meden hjulet sidder i en form for gaffel. Der skal bruges et måle instrument så du kan spænde egerne op og fælgen stadig står lige.

Men det kan være at din cykel smed kan nå at rette hjulet så lad ham få det ned og tjekke det, han har det rigtige værktøj.

Jeg har kørt cykel hele mit liv, men det er endnu ikke lykkedes mig at lære den ædle kunst det er at strikke et hjul sammen, men på den anden side, så er det jo ikke for sjov at man skal stå i lære for at blive cykelsmed

Men du skriver at "den gør det samme" kunne tyde på at du ikke spænder alle eger lige stramt... det er noget med at når du spænder en eger, skal du også spænde den egner der sidder diagonalt overfor, da du ellers trækker fælgen til den anden side (du flytter så at sige bulen).

Men hvis dit nav ikke fejler noget kan du godt genbruge det (og egerne) og så skifte fælgen, men det er klart at det nogle gange kan være billigere at købe et nyt hjul, eller lade cykelsmeden fixe det      

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Ja, det er en af de ting det som - nu gammel - håndværker det aldrig er lykkedes mig at gennemskue, så det bliver et nyt eller cykelsmeden når problemet er der

mvh

 varmetossen

Det er nu ikke så svært. Hvis det bare drejer sig om en alm cykel, så kan du selv få det hen. Det kræver en nippelnøgle.

Fælgen bliver trukket imod højre/venstre af egernes spænding. Egerne sidder i par, på hhv højre og venstre side ( i hvertfald på de fleste hjul). Første finder du ud af hvor slaget er på fælgen, ved at køre hjulet stille rundt og ser efter sideværsslag i højre/venstre retning. Hvsi hjulet slår imod venstre, ja så skal egerne i højre side strammes lidt og den i venstre side skal løsnes lidt. Nu kommer kunsten så ind i billedet, idet du enten kan spænde paret til højre og løsne paret til venstre, men som oftes er det faktisk kun 1 ud ac de 4 egere i de 2 par som er ude af tur. Her er et tensionmeter guld værd, men helt overkill til en mustangcykel ( koster mere end hele cyklen). En dreven cykelsmed kan høre på egerne, ved at klipse på dem, hvilken der mangler spænding. Hvis du nu knipser på de to eger i dit højre par, som jo manglede spænding og den ene har en mærkbar dybere tone end den anden, ja så spænder du kun denne og lader den anden være.

Så kører du hjulet rundt igen og ser om det hjalp. Der er sikkert flere skævheder og du tager bare en af gangen.
Drej kun en halv omgang på egerne af gangen og test om det hjalp.

Det andet lidt sjove er hvilken vej der skal drejes, for at spænde. Hvis du står bag hjulet og ser ned i nipplen, så skal nippelnøglen drejes med uret for at spænde.

Hvis nogen vil lære at bygge hjul så kan jeg anbefalde denne dvd http://www.amazon.com/Master-Wheelbuilding-Bill-Mould/dp/B004H1UA9Y/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1397931844&sr=8-3&keywords=wheel+building
Annonce

man skal lige huske at gevind er højre gevind. på egerne.!

en gammel tråd som jeg kunne bruge tip fra...tak for det.

Men jeg har et lille ekstra spørgsmål.
Skal en cykel også spores som en bil?

Når jeg sætter mit baghjul på, så prøver jeg at centrere det efter stel ved kranken.
Således at hjul sidder lige i midten.

Men det er vel ikke ensbetydende med at det løber lige rundt i forhold til forhjul?
Eller har det ikke nogen betydning at baghjul løber et par grader mod den ene side i forhold til forhjul?

En anden ting... hvordan justerer man bremseklodser, hvis den ene hænger lidt på fælgen og den anden har for stort frirum?
vel ikke ved at justere på hjul, så det ikke længere løber i midten af stel?
Normalt skal hjulet køre midt i stellet. Men skulle den køre lidt skævt har det ingen betydning. Jo - dit baghjul vil jo forsøge at dreje lidt hele tiden. men da du har fat i forhjulet, så korrigerer du det uden at mærke noget som helst.
På nogle typer fælgbremser sidder der en fjeder der skal holde hele sætte på plads. den kan justeres lidt. Er den mulighed ikke tilstede må hjulet køre lidt skævt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg takker :-)
1-spors køretøjer skal ikke spores som 2- eller 3 spors køretøjer (bil, trailer, mv).

Men... hjulene skal løbe lodret i midten af stellet
stå i stellets retning - ellers kør cyklen jo i ring og du skal korrigere dit spor .
ikke møjhamrende vigtigt ved en havelåge, men det er ting der mærkes når man kører stærkt.
for og baghjul skal selvfølgelig køre i samme spor.
Ved en stålramme kan du finde snoren frem og bøje dig til rette. En skæv carbonramme er normalt knækket og lige til forbrænding.

Gaffelender skal være parallele ved montage (ellers få hjulakslerne et bøjemoment og slider lejerne).

vdr bremseklodser: Hvilken type bremse? Ved bremser på sockel (candilever, V-brake) finder du ved hver klodel en lille indstillingsskrue. og ja de skal være i samme afstand og have et symetrisk tryk på fælgen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis