Elforbrug genvex energy 1

Hej Lds'ere

Jeg har bestemt mig for at jeg skal have installeret et genvex anlæg af typen energy GE1.
Mit hus er på 160m2 og ud fra det er GE 1'eren det rigtige valg.
Men er der nogen her inde som har et sådan anlæg installeret, som også har en ide til hvor meget strøm det bruger?
Jeg kan finde en masse informationer om anlægget hos genvex, men det er i min verden teoretiske værdier, der er altid et eller andet der gør at anlægget bruger mere eller mindre strøm når det bliver installeret, tror jeg.
Men tror jeg rigtigt?


Mvh
Morten Dahl

MVH
Morten Dahl
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig vil du få en besparelse, men det er umuligt at opstille hvad du vil komme til at forbruge i netop dit hus. Der er så mange forhold der skal tages hensyn til
Det er ikke så meget om jeg får en besparelse eller om det kommer til at koste mig penge at køre med anlæget, som udgangspunkt regner jeg med at det kommer til at koste penge at bruge det. Viser det sig så at der bliver en besparelse så er det jo fedt :-)

Men det som der interassere mig er at få afvide af andre der har sådan et anlæg, hvad deres udgifter er ved at køre med anlægget.
Jeg tænker selvfølgelig først og fremmest på udgifter til el / antal KW pr. år.
Der næst de udgifter der kommer foruden strømmen, filtre og hvad der ellers kommer.
Hvor ofte skifter andre filtre i anlægget, jeg ved at Genvex anbefaler 1-2 gange om året, men giver det bedre mening at skifte filtre 4 gange om året, og skal man skifte begge filter hver gang.

MVH
Morten Dahl
Regnestykket er egentelig simpelt, når det drejer sig om udgiften til el. Du skal bruge følgende formel: Opgivet strømforbrug på apparatet i KW *  24 * 365 * KiloWatprisen fra din elleverandør. Er apparatet's forbrug opgivet i W skal det laves om til KW hvilket du gør ved at indsætte et komma efter tredje ciffer bagfra. Eks: 10 W = 0,010 KW, 100 W = 0,1 KW og 2300 W = 2,3 KW.

Dertil kommer udgiften til anskaffelse og montering samt udgifterne til filtre og reparation af anlægget.

Uden og kunne bevise noget som helst, vil det formodentelig vare rigtig mange år inden du vil kunne øjne en direkte fortjeneste, sammenlignet med en grundig udluftning 2 gange dagligt for lukkede radiatore.  Men så er der jo komforten, som mange gerne vil give lidt/mange penge for.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har et Genvex Energy 2 i mit hus på 197 kvm.
Jeg har rigelige dimensioner på rør og hætter mm, så jeg har en SEL (Specifikt Elforbrug til Lufttransport) på kun 660 J/kubikmeter ved en ydelse på 216 kubikmeter pr time. Det er den mængde der skal ventileres i henhold til BR10, når man har et bryggers, to badeværelser og et køkken (hhv 35, 54 og 72 kubikmeter pr time). Effektforbruget er på ca 40W. Hvis det kører på den ydelse hele året vil det koste ca 350 kWh eller ca 700 kr pr år i strøm.
Jeg har lavet et ugeprogram, så der køres mindre luft om natten og mens vi er på arbejde. Jeg har målt elforbruget, og det er på 19 kWh på 30 dage. Eller ca 231 kWh pr år svarende til knap 500 kr.

Du skal være meget obs på at få anlægget dimensioneret rigtigt, det vil sige med rigelige størrelser rør. Riste mm i ydervæggen er bandlyst, der skal bruges hætter i stil med Ølands. Og ikke mindst skal du have anlægget indreguleret af en, der har det rigtige målegrej og som kan finde ud af det. Ellers får du store trykfald med et kolosalt elforbrug til følge. Foruden et støjende anlæg!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Morten
Her er noget mere konkret at gå efter, som alternativt til rigeligt dimensioneret.
Din luftmængde lander på min. 202 m3/h, i henhold til 160m2, dog kan antal bad mv. få det højere.
GE 1 har tilslutninger på Ø160 og med 202 m3/h giver det en lufthastighed på 2,8 m/s, efter min opfattelse en noget høj lufthastighed. Lavere lufthastighed medfører mindre støj og mindre elforbrug. Hvis du går op, i tilslutningerne til Ø200 kommer du ned på 1,8 m/s. Generelt hold dig under 2 m/s for hovedstrengene, og under 1 m/s for "sidestrengene".
Lad være at bruge almindelige T-stykker, brug Y-stykker og tilsvarende, det giver lavere luftmodstand/trykfald, samt lavere Elforbrug.
Om du bruger riste i væggen eller taghætter har ikke den store betydning. Det altafgørende er at lufthastigheden gennem ristens/hættens friareal er under 1 m/s. Hvis hastigheden gennem friarealet er oppe på 2-4 m/s koster det Watt, samt større følsomhed for vindhastighed.
Indsugningen skal placeres mest hensigtsmæssigt i forhold til evt. egen skorsten, naboens brændeovn, samt 4 meter fra afkastet. Genvex har beskrevet afstandskrav. At placerer indsugning og afkast i rygningen er ikke nødvendigvis altid en god løsning, det afhænger helt af givne forhold.
Brug 1200 mm lange lyddæmper på hovedstrengene, direkte efter GE 1, samt min 600 mm lange lyddæmper på alle ind og udsugninger. Du får herved et støjfrit anlæg, eller det bliver i hvert fald meget svært at høre at det kører.
Jeg personligt vil anbefale fugtstyring på anlægget.
Har selv et Nilan 450 anlæg, som trækker 252 m3/h, i henhold til BR krav.
Elforbruget for aug. 2012 til aug. 2013 har været på 140 Kwh.
Begge filter skifter jeg hver 3. mdr., køber dem hos Filterhuset, stor mængde stor rabat.
Det var hvad jeg lige kunne ryste ud af ærmet, spørg hvis du ønsker mere konkret.
Venlig hilsen
GSH
Annonce
Hej.
Det er godt nok blevet besværligt at bare at bo i et hus
De gamle dyder var at holde varmen i de kolde perioder og god udluftning idet hele taget, og det er nok det jeg vil holde mig til.
Jeg kan godt finde rundt i Watt og Joule, men det kommer ikke til at påvirke min hverdag.

mvh 

 varmetossen

Skrevet af GSH på 31 aug 2013 16:28

Jeg personligt vil anbefale fugtstyring på anlægget.
Har selv et Nilan 450 anlæg, som trækker 252 m3/h, i henhold til BR krav.
Elforbruget for aug. 2012 til aug. 2013 har været på 140 Kwh.

Hvis dette skal tages for pålydende, så har dit anlæg et effektforbrug på 16 W, og en SEL på 229 Joule pr kubikmeter luft ved 252 kubik i timen. Det er så ekstremt lave værdier, at jeg tillader mig at tvivle.

Det kræver en nærmetre redegørelse for, hvordan det anlæg kører. Er det 252 kubik, når fugtstyringen tilsiger høj hastighed og ellers 100-140 kubik i timen?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for de mange indlæg, jeg vil sige at jeg har været en tur rundt på nettet og læst de mange forrums og hjemme sider om ventilation, montage af ventilation, og brug af ekstra udstyr i forbindelse med ventilation, og må sige at der findes mange måder at gøre det rigtigt på :-) Nogen vil lave alt med flexlyddæmpere, nogen vil lave det hele i flexrør, nogen vil kun have lyddæmpere på nogen ventiler og ikke alle, nogen kunne aldrig drømme om at montere en DUKA anlæg og andre kunne aldrig drømme om at monteret citat"sådan et "plastikanlæg" i deres hus. Nogen vil lave det hele i ø200 og ø125rør, og andre er fint tilfreds med anlæg med flexslanger som alle kun er Ø70 eller Ø80. Nogen tager chancen montere anlægget selv og vil mener at de når de har skruet lidt på ventilerne så køre det som det skal, mens andre (og her er det heldigvis de fleste efter min mening) vil have en proff til at justere anlægget ind.
Jeg har valgt at have en proff. til at levere kompletanlæg til mig, og når jeg er færdig kommer han og indregulere. Jeg har selv være ved at se på div hjemmesider hvad jeg skal give hvis jeg køber det hele i løsdele hos et sted hvad det så vil komme til at koste, og her ender jeg i en pris på lige omkring det samme, og så skal jeg ud og betale mig fra indreguleringen. Så derfor er jeg kommet frem til at det bedste er at købe det hele et sted ved en proff. som virker troværdig og som lyder til at have styr på alle detaljer. Så nu kan jeg bare vente og se hvad det ender med, om det viser sig han bare er en skide god sælger eller om han også har styr på at få tingene til at køre ordenligt :-)

Tak for de mange svar. Det har igen givet mig noget at arbejde med i forhold til hvilke udgifter jeg kan ende med på anlægget. Det som var vigtigst for mig i første omgang var at få bekræftet filter skift interval, og der mon jeg jo konstatere at intervallet de opgiver er retningsvisende, men hvis jeg vil have anlægget til at køre billigst muligt skal jeg regne med at skifte filtre lidt oftere en producenten foreskriver.

MVH
Morten Dahl
Hvordan gik det så? Hvilke erfaringer kan du give videre?
Hejsa

Jeg endte med et Genwex energy GE1 med bypass og fugmåler, vi er rigtig glade for anlæget, det køre rigtig godt, og det lever 100% op til vores forventninger.
Vi har i mange år registreret vores elforbrug, og vi har set et lille udsving på den konto, men det er ikke noget som bekymre :-)
Installationen er blevet lavet med hoved- strenge i ø160 og ø120 til ventilerne, jeg har lyddæmpere på alle ventiler, men ikke på friskluft og afkast.
Jeg har fra starten valgt at pakke selve agregatet ind i 100mm ekstra isolering, en ide jeg selv fik, og min ventilationsmand sagde at han syntes det var en rigtig god ide, for selv om anlæggene er isoleret, så er det jo en metal kasse som om vinteren står i frost, og for at "hjælpe" på de kuldebroere der kan blive, jeg tror på det virker, men har ikke prøvet andet så min teori kan være lige så god/ dårlige som andres :-)
Håber det var svar nok på dit spørgsmål, hvis ikke er du velkommer til at skrive igen. :-)

MVH
Morten Dahl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis