Gulvvarme fremløbstemp. - Hvad er billigst ved afregning per m3

Hej,

Hurtigt spørgsmål:

Vores fjernvarme afregnes i m3.
Er det så billigst for mig har have høj fremløbs temp. (hvor kredsene så er åbne i kort tid) eller skal jeg have en lav fremløbs temp (hvor kredsene så til gengæld er åbne i lidt længere tid) ?

Hvordan finder jeg sweet-spot?


/Hans
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se, vil det give samme resultat !
Det bedste er at have en lav temperatur og et stort flow som man skal have for at få optimal udnytte af gulvvarme..

Specielt ved fjernvarme er det godt at få en så stor en vandmængde som muligt gennem sit anlæg
det giver den bedste afkølling og dermed den billigste afregning. 

MVH

Clarkson
Skrevet af clarkeson på 07 mar 2013 18:35
Det bedste er at have en lav temperatur og et stort flow som man skal have for at få optimal udnytte af gulvvarme..

Specielt ved fjernvarme er det godt at få en så stor en vandmængde som muligt gennem sit anlæg
det giver den bedste afkølling og dermed den billigste afregning. 

Jeg tror du glemte at læse spørgerens indlæg rigtigt, han betaler pr. kubikmeter varmt vand han bruger. Ikke for forbruget af kalorier, så den bedste løsning må da være et langsom flov så så meget af varmen afgives inden værket får den retur.
Det lyder ikke rimeligt når der afregnes efter m3. Så skal flowet holdes mindst muligt og samtidig skal returtemperaturen være lavest mulig. Med gulvvarme kommer det an på hvordan rørene er udlagt. Jeg har ikke selv erfaring med fjernvarme og gulvvarme, men det er det generelle.

mvh

 varmetossen

kubikmeter eller kalorier har intet med sagen at gører det har "kun" noget at gøre med den valgte "afregnings form"
Grunden til dette er at til FJV afregning findes der 2 typer målere

1. Kubik måler
2. kalorie måler

Uanset hvilken måler type der benyttes vil afregningen med værket være ens.

For at man kan få en ordentlig varmefordeling i sin gulvvarme skal der være 2 ting tilstede

1. Lav temperatur
2. Højt flow

Laver man gulvvarme me lavt flow og høj temperatur vil det ikke være muligt at styrer varmefordelingen i gulvet.
og man vil få alt for høj temperatur på sine gulvflader.

Man skal huske på at i beton gulve må fremløbstemperaturen på shunten ikke være mere end 35 grader
og i trægulve ikke mere end 40 grader eller i hendholæd til gulvproducentens anvisninger.

For at lave eksempel så lad os forstille os følgende:

Primær (fjv) frem kommer ind i huset med en temperatur på f.eks 85 grader.
Ved gulvvarmeshuntens fremløb shuntes der til 32 grader.
I gulvvarmeslangerne vil der være en afkøling på 3 grader.
Det vil så give en returtemperatur fra shunten på 29 grader.

Det vil så give en teoretisk afkøling på 56 grader.

 
Indrømmet i virkelighedens verden vil afkølingen på primær retur nok være lidt mindre.

Men pointen er man kan ikke lave gulvvarme med høje temperaturset det vil ikke dutte og er IKKE
den måde man laver gulvvarme på.


MVH

Clarkson
Annonce
Det er bestemt ikke det samme resultat man kommer frem til ved de to afregningsmetoder.

Hvis man bruger 30 kubikmeter, som afkøles en grad får man det samme antal kalorier/juole afleveret i huset, som hvis man bruger en kubikmeter der afkøles 30 grader. Men hvis der afregnes pr kubikmeter er der en prisforskel på 3000%.

Det gælder derfor om at have et så lavt flow af fjernvarmevand (hvilket ikke nødvendigvis er det samme som flow'et i gulvvarmen) som muligt, så der opnåes den størst mulige afkøling af fjernvarmevandet. Det henter flest mulige kalorier/joule ud af hver kubikmeter, og da prisen pr kubik er den samme ...... Ja, det siger næsten sig selv.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det gælder derfor om at have et så lavt flow af fjernvarmevand (hvilket ikke nødvendigvis er det samme som flow'et i gulvvarmen) som muligt, så der opnåes den størst mulige afkøling af fjernvarmevandet. Det henter flest mulige kalorier/joule ud af hver kubikmeter, og da prisen pr kubik er den samme ...... Ja, det siger næsten sig selv. 

Chr.

Ja det er jeg som sådan enig i. Men ved lav fremløbs temperatur vil kredsene kalde på varme i længere tid; det er altså ikke så simplet som at sige, lavest fremløb så muligt, eller hva? For mig at se er det et spørgsmål om optimering af fjv flow vs den tid kredsene kalde på varme.

Der må være nogle retningslinier/tommelfinger regler som man kan bruge.

Alt dette udspringer af, at vi lige har fået en fjv-opgørelse hvor vores forbrug var 25% højere end forventet. Ved nærmere eftersyn var vores fremløb sat til næsten 7 / 8 på shunt (wavin) termostaten, hvilket under alle omstændigheder nok ikke lige var sagen.
Jeg har derfor skruet ned på lidt under 3. Men nu synes ikke helt at jeg kan holde 22 grader rum temperatur om natten. Går ud fra jeg bør skrue fremløbs temp. op indtil at jeg kan holde en konstant rum temp(?)

Det var da også et voldsomt spring du der har taget fra mellem 7-8 stykker til under 3 det er alt for meget du har skruet ned, jeg vil tro at en 5 vil være den rette indstilling.
Det er slet ikke så kompliceret.
Da prisen er den samme uanset om man henter mange eller få joule/kalorier ud af hver kubikmeter vand gælder det om at hente flest mulige ud af hver. Det giver mest varme for pengene. Derfor skal der være et lavt flow, hvilket selvfølgelig kræver længere tids flow. Men det lavere flow opvejer så rigeligt den længere tid, hvorved det samlede resultat bliver færrer kubikmeter.
Samlet set gælder det om at køle vandet mest muligt og det gøres ved at flowet er så lavt som det er muligt til at holde temperaturen i rummene. Mere kompliceret er det såmænd ikke.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.



Jeg har også fjernvarme. Der bliver afregnet for både m3 forbrug og energi (mwh). For mig, er det meste optimale, at finde punktet mellem optimal afkøling med lavest fremløb temperatur. Dette er selvfølgelig svært at opnå manuelt. Det afhænger af ude temperatur, vind osv. Så jeg har bare sat mit fremløb til 5 om vinteren, 4 om forår og efterår.

Det er muligt, at købe styring til dette. Men i følge mit varmeværks varmemester kan installationsprisen ikke tjenes hjem over en overkommelig periode. Regnestykket afhænger selvfølgelig af, hvor meget varme du bruger, og hvor god du er til, at manuel justere.


Man kan lære alt, hvis man gider!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis