Batteri aflader i løbet af natten

Hej

Jeg har en VW Polo fra 1995. Batteriet er ok og kan sagtens lades op. Et aller andet må dog aflade det, så snart bilen ikke er i brug. Det fuldt opladede batteri af allerede dagen efter totalt dødt. Fejlen er opstået fra den ene dag til den anden. Er der nogen, som har et bud på, hvad årsagen kan være ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv at tage kablerne af batteriet og lad det op. Hvis der ikke er strøm på dagen efter har du ihvertfald eet svar

 

En hurtig måde at afsløre forbrug på er:
Med standset motor og afbrudt tænding tager du det ene kabel af batteriet.
Slå forsigtigt med kablet/polskoen mod polen på batteriet. Kommer der en synlig gnist er der et forbrug.
VIGTIGT: Dette skal foregå på et velventileret sted, hvor vinden blæser henover batteriet, så du ikke antænder knaldgassen i batteriet.

Du kan også sætte et amperemeter -hvis du har et sådant, og det kan tåle mindst 10A - mellem polen og polskoen.
Kan du måle mere end en ubetydelig strøm er der forbrug. Så tager du sikringerne ud en efter en og holder øje med, om forbruget stopper, og sætter så sikringen på plads igen. På denne måde kan du lokalisere forbruget til én sikringsgruppe.

Jeg har to gange oplevet at en viskermotor, der ikke kommer helt i stopstilling kan tappe batteriet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej..
Lige en hurtig, som tit er fejlen. Prøv at pille pærerne ud i hanske og bagage rum.. eller gå ud når der er meget mørkt og se om ikke en af dem lyser, selvom "døren" er lukket.
Eller efter en time mærke om en af pærerne er varm..
.// Jan

Man kan også, afmontere ene kabel fra bateriet, bruge en lille ca 10 w, 12 volt pære, den ene pol fra pæren sættes på bateriet, den anden på det afmonterede baterikabel.
Hvis pæren lyser godt op, er der en afledning, afmonter sikringer, til fejlen er indkredset.

Ps det er funktionsmæssigt ligegyldigt, om du afmontere plus, eller minus kabel på bateriet. Men afmontere du minus, er der ingen risiko for at kortslutte til stell, under af/på-montagen.

mvh jens


 

Hej

Tusind tak for de gode råd. Jeg anvendte (med forsigtighed) gnistløsningen, og fandt frem til den anden sidste sikring. Den har tilsyneladende noget med kabinelyset at gøre, og det kan jeg jo godt undvære i en periode til fejlen er rettet. Jeg mangler nu blot at konstatere om bilen stå starter perfekt i morgen, men jeg føler mig ret sikker idet der ikke længere er et forbrug.

Endnu engang tak og god søndag !

Selvbyggeren

Annonce
Hej..
Prøv at checke det jeg skrev.. lyder som om det er en af de steder. ;-)

Kan du ikke finde fejlen, så kan du sætte en hovedafbryderkontakt på ledningen fra batteriet og så afbryde strømmen om natten.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis