Dieselmotor

Jeg har følgende probelem med min Bukh Dieselmotor: Ved nogle starter, går motoren op i omdrejninger, som den skal. Men pludselig svinger den mellem 400 omdr. og 600 omdr. , Symtomerne er sådan, at man skulle tro at man slukkede ved de 600 omdr og starter igen ved 400omdr. Når jeg slukker motoren, ( nøglen drejes helt til venstre) bliver olietryksalarmen ved med at hyle indtil nøglen igen drejes til midterstilling, og det gør den normalt ikke. Der er IKKE luft i systemet, men der må være en "el" fejl. Hvem kan hjælpe???

mvh

palles


mvh.
palles
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg går ud fra at der en DV20 der
er problemer med.
Prøv til at starte med at fjerne forbindelsen til stopmagneten som sidder bag på motorblokken ved siden af gasregulatorarmen på motoren.Det er en enkelt ledning som der kommer strøm i når motoren skal stoppes.
Hvis motoren går som den skal, når ledningen er afbrudt er det en elfejl hvis det ikke ændre noget på `motorgangen`er det en fejl der skal findes i den mekaniske regulator i dieselpumpen på motoren.
Hvis det er en elfejl skal den søges (hvis der er det originale BUKH panel)i en af de dioder der sidder til den akustiske alarm.
OBS
CITAT fra værkstedshåndbogen:
Den nederste diode er indskudt , så den fremkalder alarm på den akustiske alarm hvis nøgle i nøglekontakt "glemmes" i pos. 58 (helt til venstre)på nøglekontakten, hvor stopmagneten er aktiveret.
Hvis der opstår fejl på dioderne f.eks.intern overbrænding vil den akustiske alarm ikke fungere og/eller advarsellampe for såvelkølevand som olietryk er aktiveret.CITAT SLUT.
Håber det kan bruges
Hilsen
TON
Hej TON

Det er en DV 36.
Jeg har ikke prøvet det med stopmagneten men vil forsøge. Jeg har efterset panelet (dioder) men ikke fundet noget usædvanligt. Måske det kan være generatoren, der ikke kan kopmme i gang med at lade, da jeg ofte har svært ved at starte, og når den så kommer i gang, og omdr. svinger mellem 400 og 600 omdr., kommer der meget sort røg ud af udstødningen.
Kan man tænke sig, at generator lader så hårdt, at motoren ikke kan trække den ???

mvh
palles

mvh.
palles
Jeg er ikke helt sikker på, at de symptomer, som du der beskriver skyldes en el-fejl og slet ikke når vi taler om dieselmotorer.

Pas på,- at det ikke snyder dig, når den sådan ter sig i omdr. næsten som forgodtbefindende.Nu har jeg ikke selv en BUCH, men jeg har lagt mærke til, at mange andre nede i vores lystbådehavn, stiller de samme spørgsmål og kan ikke forstå hvorfor, da de jo har skiftet til friske dieselfiltre.

På de fleste dieselmotorer, sidder der også en såkaldt si, lige under et topdæksel, på selve fødepumpen og det glemmer mange at rense, simpelthen fordi, at de tror der kun er de store dieselfiltre, foruden vandfilter som også kan være smækfyldt eller på anden måde stoppet.

Hvis der er vand i olien og dermed hele vejen op til dieselfiltrene, så går den heller ikke regelmæssigt i omdr.

Held og lykke,-det var blot et par indput og så lad os da endelig høre, når du har fundet fejlen, så andre også kan gøre glæde af evt.erfaringerne.

Venligst Johnny V.

Mvh
Selvbyggeren
Hej igen
Det lyder mystisk
Johnny V har ret: der er mulighed for at der er indsat et filter i fødepumpen som der let bliver glemt;men det stemmer ikke helt med at den ryger sort (meget brændstof) Prøv den med at fjerne ledningen fra stopmagneten og evnt. er du selv inde på at generatoren er tung at trække i gang .Hvis det er tilfældet er der noger rivende galt den (generatoren)
Det kan afprøves ved at fjerne remmen helt fra generatoren og derefter kortvarigt prøve at starte op uden at generatoren trækkes med
(højst 2
minutter fra kold motor hvis der er en vandpumpe er ikke er i drift uden rem)Det lyder dog ikke sandsynligt,men det kan testes ved ovennævnte prøve.
Hvad med dit luftfilter?
Det har vel ikke "spist"en klud eller lignende??
For lidt luft til meget brændstof= sort røg+dårlig motorgang.
Håber det kan bruges
Hilsen
TON
Hej

Er netop kommet hjem fra havnen, og har foretaget følgende: Alle relevante stik/ledninger til motor efterset, luftfilter renset, brændstoffilter skiftet,systemet udluftet, dioder i "instrumentbrædt" efterset for anden gang, ledninger til omdr. tæller samt til voltmeter efterset, ingen fejl. Så gjorde jeg det, som min gamle ven Ole fortalte, og ingen på havnen absolut ville høre på; tog min nyrenoverede generator ( renoveret i vinters) af, for at få den prøvet ved Eldiesel. Ak og ve, ingen fejl konstanteret. Jeg har så atter genmonteret den, OG NU VIRKER HELE SYSTEMET. Dejligt. Som Ole sagde, der har garanteret været en løs, eller meget ringe forbindelse til din nyrenoverede generatoren. Altså må jeg konstantere at generatoren og motorenes omdrejninger hænger sammen, eller er jeg bare heldig.????

Tak for gode råd.

palles

mvh.
palles
Annonce
HEJ
Godt det virker!!!
Mystikken breder sig?? Lige meget!! Det tyder på der var en dårlig forbindelse til generatoren,måske dårlig stel Hovedsagen er at det virker.
Hilsen
TON

Må jeg blande mig ?
Jeg har en LM24 med en (efter sigende) hovedrepareret BUKH DV20.
Første gang vi skulle på ferie, sejlede vi for motor i ca 45 min, hvorefter motoren stoppede (blev mega varm).
Vi måtte efterfølgende trækkes hjem. Ingen sejlerferie :-(
Nu har jeg haft mekaniker på. Han siger at der er vand i olien og at det kan være
1) Topstykket revnet / toppakning defekt
2) Udstødningsmanifold tæret
Jeg ringede til LSM for at forhøre mig på udstødningsmanifold (som ikke findes mere), men spurgte til omstændighederne. Hvis den starter hurtigt (og det gør den) mente har IKKE det skyldes de to ovennævnte fejlkilder, men....fejl ved vandpumpen, som han mente skulle pakkes om.

Jeg har sat ny 60gr termostat i (saltvandskølet)
Temperaturen går - når termostaten åbner - op til liiiige under det røde felt (blåt/grøn/grønt m/2 røde streger / rødt)

Giver dette nogen mening for Jer? Og hvor skal jeg starte?

Håber på Jeres assistance


Mvh
Palle B

Mon ikke problemet er løst, her 14 år senere ? ?


Vi prøver igen, i morgen --

Havde sgu ikke set datoen, men mit problem er stadig aktuelt :-)



Mvh
Palle B
Brixenberg skrev den 09-09-2017 15:07:09

Havde sgu ikke set datoen, men mit problem er stadig aktuelt :-)


 Jens mener nok du burde have oprettet et nyt indlæg.    

Mennnn, det er svært og stille en diagnose på afstand. 

Værkstedshåndbogen til motoren finder du her:  https://grinde.wordpress.com/grinde...dshandbog/

Først og fremmest skal du have vandcirkulation i motoren til at køre. Der sidder der en impellerpumpe og den skal du sørge for at impelleren er ubeskadt og i orden. Men samtidig skal du også se til at forfilteret ikke er stoppet. Om det virker ok kan du se på mængden af vand der kommer ud af udstødningen. Husk at impelleren ikke tåler tørkørsel i mere end få sekunder.

Men hvis der kommer vand i motorolien kan det rigtigt skyldes et revnet topstykke, men er næppe sandsynligt hvis den går på begge cylindre. At udstødningsmanifolden skulle være utæt burde ikke give vand i olien hvis motoren er korrekt installeret da det bliver blæst ud i udstødningen.

Vandet kan også komme ind i olien ved en utæt pakning til en foring eller en tæring i blokken. Derfor bør du nok undersøge tærezinkens tilstand for at lure om motoren er misvedligeholdt.

Manglende køling kan også skyldes at blokken er fyldt med saltaflejringer og andet godt snask. Er det tilfældet er motoren ikke hovedrepareret, højst kan man have tænkt på og få det gjort.    

Som det første syntes jeg du skal komme nyt olie på motoren for og undersøge om det ikke bare er kondensvand du har problemer med.

Endelig skal du ikke køre motoren driftsvarm så lang tid du ikke er sikker på den køler ordentelig.

Det er det overordnede, kom med lidt mere og samtidig hvad du finder ud af efter at have læst motormanualen hele vejen i gennem.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis