Brixenberg skrev den 09-09-2017 15:07:09
Havde sgu ikke set datoen, men mit problem er stadig aktuelt :-)
Jens mener nok du burde have oprettet et nyt indlæg.
Mennnn, det er svært og stille en diagnose på afstand.
Værkstedshåndbogen til motoren finder du her: https://grinde.wordpress.com/grinde...dshandbog/
Først og fremmest skal du have vandcirkulation i motoren til at køre. Der sidder der en impellerpumpe og den skal du sørge for at impelleren er ubeskadt og i orden. Men samtidig skal du også se til at forfilteret ikke er stoppet. Om det virker ok kan du se på mængden af vand der kommer ud af udstødningen. Husk at impelleren ikke tåler tørkørsel i mere end få sekunder.
Men hvis der kommer vand i motorolien kan det rigtigt skyldes et revnet topstykke, men er næppe sandsynligt hvis den går på begge cylindre. At udstødningsmanifolden skulle være utæt burde ikke give vand i olien hvis motoren er korrekt installeret da det bliver blæst ud i udstødningen.
Vandet kan også komme ind i olien ved en utæt pakning til en foring eller en tæring i blokken. Derfor bør du nok undersøge tærezinkens tilstand for at lure om motoren er misvedligeholdt.
Manglende køling kan også skyldes at blokken er fyldt med saltaflejringer og andet godt snask. Er det tilfældet er motoren ikke hovedrepareret, højst kan man have tænkt på og få det gjort.
Som det første syntes jeg du skal komme nyt olie på motoren for og undersøge om det ikke bare er kondensvand du har problemer med.
Endelig skal du ikke køre motoren driftsvarm så lang tid du ikke er sikker på den køler ordentelig.
Det er det overordnede, kom med lidt mere og samtidig hvad du finder ud af efter at have læst motormanualen hele vejen i gennem.