Løsfodet storsejl ??

Hvis alt går vel - er chancen for et nyt storsejl indenfor rækkevidde , folder lige mine barkede næver og ber til Julemanden.
Har henvendt mig til flere sejllofter og fået en del besvarelser. Først senere ved gennemlæsning/tygning af de forskellige materialer  . har tre sejllofter anbefalet et "løsfodet" storsejl. Det gamle sejl er hæftet til bommen via en hulkel. Alle anbefaler 4-5 gennemgående sejlpinde.
Nuvel, kan godt indse trimmulighederne er større ved et løsfodet men hvad med trykudligningen mellem luv og læ side af sejlet ? Eller er det blot tankespind ?

Har I kære medsammensvorne her på LDS - nogle erfaringer, ideer eller kommentarer, som kunne hjælpe mig i valget ?

PS: Synes det er lidt af en jungle med alle de forskellige materialer, sejl er fremstillet af men alle med de fineste betegnelser

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

68 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan kun anbefale løs underlig på storsejlet (fod)  det er meget nemmere at justere også under sejladsen. Og det giver nogle fantastiske mulig hedder på slør sejlads desuden er det meget nemmere at rebe sejlet.

V.h.  Håndværkeren
Vi har sejlet med begge dele.. Tanken på at "det store sejl" kun lige sad fast nede i det ene hjørne virkede lidt skræmmende på mig i starten.
Men i dag er vi glade for det. Det virker meget mere kontant når du slækker på bomudhal.
Vi her endnu ikke prøvet at rebe.. vores storsejl er ikke så stort i forhold til selve båden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Håndværker: Det lyder til du er ganske så tilfreds med trimmulighederne i et løsfodet storsejl, hvilket også er hvad jeg leder efter. Vil gerne med tiden have lazy-jacks og tilhørende "pose" - Har undersøgt yderligere og een sejlmager fortalte, at der kunne indsys en lille kappe på underliget som mere end dækker bommen.
Kan stadig ikke hitte rundt i alle de betegnelse af måden at sy sejl på men et "tri-radielt" syet, skulle være det bedre ??? - Tak for svar

grandoldman: Alene det du har prøvet begge dele, vejer jo godt til, når du udtaler dig  Og ja, som jeg svarede den kære håndværker, er trimmulighederne også en faktor i dette valg. Mht rebning af sejlet kunne jeg godt tænke så langt, at det er en smule lettere med et løsfodet men rart at høre andre også påtænker sikkerheden  - Tak for svar

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg havde systemet på min catamaran, men her gælder det jo om at ha' flade sejl, og sejle stærkt, så jeg prøvede ikke at rebe, men jeg har lidt svært ved at forestille mig at det skulle være lettere, eller sværere for den sags skyld. Da din båd jo er ret rank ville jeg vælge at kunne flade sejl bedst muligt især da din lange vandlinie skulle gi en rimelig fart. Da du jo ikke kan bruge cunningham på typen, er det normalt at kunne trække bommen ned med en lille talje, for at strække forliget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har haft systemet på både min Gaffelriggede og på Katamaranen, nu var min Katamaran nok en kende større end din Lynæs og selvfølgelig brugte jeg da at strække sejlet fladt, men på slør sejlads er det nu meget godt at kunne slække lidt af så sejlet bliver mere hult. Jeg havde også de der yatsy stag på (hjemme komponeret) men de virkede efter hensigten lige så snart jeg slap storfaldet lagde sejlet sig pænt i folder langs bommem.
Annonce
Vi er så lidt mere avanceret vedr. dovne-snorene. (lazy jacks) og har en dovne pose (lazy pack) fra Elvstrøm sejl.
Slip fald... hiv lige storsejl den sidste ½ meter ned og lyn posen..
Og på læns vipper vi posen ned og får mere sejlareal. der er nok 2 m2 i den...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

HÆ HÆ jeg kommer til at tænke på vores tur til Oslo i 1976 hvor vi sejlede i en Solus 24, på et tidspunkt hvor der bare ikke var vind, fik vi rigget bådshagen på som bovspryd hvor vi satte krydsfokken, under bommen satte vi stormfokken med underliget yderst hvori der var bundet en 5 l. vandunk og en line til kockpittet. Om det hjalp ? men vi hyggede os gevaldigt. Vi havde endnu ikke en spiler.
lynæs: Du har ganske så ret, båden er rimelig rank så flade sejl er en forudsætning for fart uden rebning. Mht netop lethed eller sværhedsgraden af selve rebningen, udtrykte jeg det måske forkert, påtænkte lazyjack's og tilhørende pose.
Hvorfor mener du - jeg ikke kan bruge cunningham ? Kan ikke rykke selve bommen på masten, da beslaget er fast - i den forgangne sæson med meget udslidt storsejl, brugtes alle kneb incl cunningham for at flade sejlet - men måtte opgive mit forehavende - hulningen af storsejlet ligger midt eller lidt agter for midten. På bidevind var der ingen fartforøgelse med storsejl, kun genuaen der trak.

Håndværker & granoldman: Har set de lazyjacks incl pose, også på en katamaran og er benovet over systemet - påtænker også her at sejlet ikke "slasker" på dækket eller man træder på det..

Iøvrigt de herrer - hvordan passer jeg bedst muligt på et evt nyt storsejl ??

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser



Iøvrigt de herrer - hvordan passer jeg bedst muligt på et evt nyt storsejl ??

Hold det tørt når det er pakket sammen. Når det skal gemmes væk for vinter skal det foldes og ikke krølles sammen.. Men undgå for skarpe buk/kanter.
Hvis du er nød til at pakke det i pose eller pack vådt, så få det tørret lige så snart det holder op med at regne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

grandoldman: Siger du dermed at efter sæsonafslutning - sejlet BURDE rulles sammen ? - Gad vide hvad den bedre halvdel siger til at sove på gulvet

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis