Dreje radiatortermostat

Hej
I forbindelse med vores nye køkken ville jeg gerne dreje termostaten 90 grader så den peger væk fra bordpladen, den er i vejen hvor den er nu.
Jeg er usikker på om jeg selv kan løsne termostaten og dreje den uden at der kommer vand over det hele?
Håber at billedet giver mening.

Der skal en radiatorskjuler på til sidst.

På forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at løsne unionen på undersiden, og så med en stor svensknøgle og en stor rørtang - se om du ikke kan dreje ventilen de 90 grader.
Du skal naturligvis tage selve termostaten af først.
Som jeg ser det sidder unionen øverst som skal løsnes. Der hvor det kan blive utæt er så i gevind under termostaten. Jeg ville nok tage trykket af anlægget, uden at tømme det helt for vand. På den måde får du ikke overraskelser og samtidig ikke luft i systemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg synes ny det ligner en omløber, også under termostaten. Der er sikker brugt kobber eller stålrør med skæreringsfittings, så der skal løsnes både over og under termostaten. Ellers enig med Elmand, så tag trykket af anlægget, hav en klud klar, og kun løsne så du lige kan dreje ventilen.

Søren O
Hvis du har direkte fjernvarme, lukker du ved frem og retur. Ellers tager du trykket af, hvor du fylder vand på.

fase
Ved direkte fjernvarme lukker du først for fremløb og derefter for returen. Der vi stadig være tryk på.
Du skal vide hvad du gør. Det er kun en autoriseret VVS'er der lovligt må arbejde med fjernvarme.

Som beskrevet luk ved frem og retur. Så sidder der omkring før /efter måleren nogle aftapnings studse og filtre. Det er med slutmuffer og en hane. Det sidder som en vinkel. Her kan man tage trykket af ned i en spand f.eks. 
Hvis du viser et billede af installationen så kan nogen her mere præcis vise hvor henne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
VVS-folk holder ofte blot en klud over det de skiller af. I mange tilfælde løber der næsten intet vand fra. Det vil nok kun være kørsel og en halv times arbejde, man skal betale for, hvis man får en VVS-er at dreje termostaten.
Tak for jeres svar, jeg ender nok med et opkald med en VVS'er 😉
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis